Publicado 8/5/2019 6:16:09 +02:00CET

Leandro Mendoza, director del Trapezi: La salut del circ a Catalunya és bona

Agencia Catalana de Noticias
ACN

ACN

Reus.-La salut del circ a Catalunya és bona, segons assegura Leandro Mendoza, director artístic de Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, que se celebrar entre el 9 i el 12 de maig a Reus. El certamen, que arriba a la 23a edició, presenta un cartell amb noms de referncia en el panorama internacional, com Circus Ronaldo, i estrena dues coproduccions. Mendoza, en una entrevista a lACN, es felicita per lincrement progressiu de pressupost dels darrers anys i que seleva fins als 504.000 euros. Si el temps acompanya, el director artístic espera poder arribar als 100.000 espectadors grcies a un centenar de funcions.

Mendoza ocupa el crrec des de fa tres anys i aposta per potenciar els artistes catalans per sense renunciar als grans noms internacionals. En aquesta edició es podran veure 22 espectacles creats per 31 companyies que es representaran en 19 escenaris de la ciutat. Una de les grans atraccions ser Circo Ronaldo, una de les companyies més antigues dEuropa que a Reus portar lespectacle Fidelis Fortibus, de primer nivell mundial, segons el director artístic. És un solo del personatge amb més ngel de la companyia, que fa una pardia sobre que el circ antic ha mort, indica. A partir daquí els personatges antics es relacionen i la conclusió final és que el circ clssic té encara un llarg camí per recórrer. Fidelis Fortibus es representar en quatre funcions durant els tres dies de Trapezi, a la plaa Anton Borrell. Entre les novetats denguany hi ha que el festival sha deslligat de la direcció del cabaret, una de les marques del certamen. El cabaret sempre ha tingut molta pressió per poder fer un espectacle potent, reconeix Mendoza. Per centrar-se més en la direcció artística del festival han considerat oportú donar espais a nous directors. Aix, adverteix que comportar canvis: Ja no tindr només la textura de cabaret, sinó també la dun espectacle, amb una histria dun titella de 5 metres. Lespectacle inaugural, que es far a la plaa del Mercadal, és un gran regal a la ciutat amb una dramatúrgia molt interessant. El xou parla de la por i dels moments que vivim, resumeix Mendoza.Impulsar el talentTot i el bon moment que viu el festival i el circ catal, pel director artístic encara hi ha molt camí per recórrer. No es fan totes les produccions que es podrien fer perqu les companyies no tenen la sostenibilitat econmica per fer produccions més grans, lamenta. Per aquesta raó, el Trapezi, juntament amb lAjuntament dOlot, trium Viladecans i FiraTrrega, a més del suport del Merc Arts de Carrer Festival, han impulsat la creació de dos espectacles, amb la fórmula de coproduccions. Al seu parer, es tracta de donar recursos als artistes de casa i explorar formats que aquí encara no es fan. Volem ser una plataforma de producció, resumeix. Fruit daquest esfor nhan sortit dues propostes. La primera és Dioptries, de la companyia Cia Toti Toronell, un experiment del qual sen parlar, adverteix Mendoza. El defineix com dos espectacles en un, en el qual a lescenari hi ha una rodona, partida pel mig en la que en un costat es fa circ contemporani i a laltre circ clssic. El director concreta que el públic veur mig espectacle per es perdr laltre mig, sabent que sel perd. Laltra coproducció és de petit format, a crrec de Domichovsky&Agranov, amb un xou titulat Davaiii. Mendoza els qualifica dartistes molt reconeguts que han passat per moltes companyies i que shan animat a crear la seva prpia. El director avana que es tracta dun espectacle molt musical en el qual els dos actors parlen dels seus orígens, a lest dEuropa, i dels tpics que es tenen sobre aquests pasos.De tota manera, malgrat lincrement de pressupost, Mendoza apunta la necessitat de disposar de més recursos, i assenyala el Ministeri de Cultura, que segons ell té molt poca implicació en el Trapezi. Un festival que tot i les dificultats que hi ha en lmbit cultural ha anat creixent amb els anys. Sempre ha estat avanat a la realitat del sector, valora, i remarca que ha estat una escola per al sector, especialment per alguns artistes que avui hi actuen i que fa anys havien passat per Reus com a espectadors.Vessant econmicaPer consolidar aquest posicionament privilegiat, un dels objectius del Trapezi és potenciar lrea professional, i Mendoza es mostra esperanat que aquesta edició suposi un punt dinflexió. Enguany acollim el tancament dun projecte de circ transpirinenc, grcies al qual més de 80 programadors del sud de Frana, Osca i el País Basc passaran per Reus. Aix juntament amb la presncia de Federació dAssociacions de Circ de lEstat (Circored), lAssociació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) i Cofae, la plataforma més gran de fires estatals, ajudaran que el Trapezi sigui la trobada imperdible del sector, assegura Mendoza. Que hi hagi molt públic i bons espectacles és important, per aquesta capa professional danar al Trapezi a fer contactes, creiem que també ho és, culmina el director artístic.