Publicado 19/2/2019 15:46:51 +01:00CET

L'asfalt del carrer de Barcelona de Girona té menys d'un 30% d'amiant

El mes de novembre es va analitzar el ferm en 25 punts diferents i s'han estudiat 54 mostres

ACN

Girona.-L'estudi de mostres de conglomerat per conixer el grau de presncia d'amiant a l'asfalt del carrer de Barcelona de Girona ha concls que n'hi ha menys d'un 30% al llarg de tota la via. A més, l'anlisi també certifica que en tota la plaa Marqus de Camps no hi ha presncia d'aquest mineral, ni tampoc entre el carrer de Pau Vila i Dinars (a l'alada del Parc Migdia) fins al final del carrer, al límit amb Fornells de la Selva (Girons). Dels 4.563 metres que té una de les vies més cntriques de la ciutat, tan sols s'ha trobat restes d'amiant en 1.270 metres, que representa un 28% de tot el traat. Aquest estudi ha analitzat l'asfalt en 25 punts diferents del carrer i n'ha obtingut 54 mostres que s'han portat al laboratori.

El regidor d'Urbanisme de Girona, Joan Alcal, ha fet una crida a la calma i ha recordat que aquesta substncia és perillosa tan sols quan "s'aixeca pols". De tota manera, Alcal ha detallat que amb els resultats d'aquest estudi "hem enllestit un tema pendent i necessari per a la ciutat", ja que ara es podran crear protocols d'acció segons la zona on es treballi.En els punts en qu s'ha detectat la presncia d'aquesta substncia, per modificar l'asfaltat i retirar l'amiant caldr seguir les ordres del departament competent en matria de seguretat i salut de la Generalitat de Catalunya. Es tracta de tot el tram de ronda Ferran Puig i també entre la plaa Marqus de Camps i el Parc del Migdia.Pel que fa als trams sense amiant, "s'haur d'analitzar adequadament el ferm" per comprovar si hi ha restes d'aquesta substncia o no. De fet, un exemple que Alcal ha posat és les obres que s'estan fent a la plaa Salvador Dalí (davant de l'Hipercor). A causa de la reurbanització de la plaa, l'empresa que fa les obres haur d'analitzar l'asfalt de la zona, tot i que quedaria fora del tram on s'ha detectat l'amiant.Les restes d'amiant trobades s'han trobat a una profunditat d'entre 3 i 13 cm, ja que el 2009 es va asfaltar aquest carrer. Com que en aquell moment ja van trobar les restes d'amiant, van decidir posar una capa més d'asfalt a sobre i ara aquesta substncia ha quedat en capes inferiors.A més, l'informe també detalla que est "fortament adherit a l'aglomerat (betum i rid)", mentre que només és perillós per la salut quan es converteix en una partícula en suspensió. Aquest mineral se solia fer servir com a allament a la construcció fins que se'n va prohibir l'ús l'any 2002 després de comprovar que la inhalació de fibres d'amiant pot ser perjudicial per a la salut de les persones.L'empresa que ha realitat aquesta anlisi, Germans Cañet i Xirgu, també han afirmat que s'han necessitat moltes mostres per comprovar si hi havia restes de fibra d'amiant o no perqu la seva presncia era molt baixa i costava molt trobar aquesta substncia. L'estudi s'ha realitzat a partir de les mostres que es van prendre els dies 6, 7 i 8 de novembre al llarg de tota la via del carrer de Barcelona.