Publicado 13/10/2019 07:30

L'agncia d'exportacions agroalimentries insta el sector a crear un lobby davant de reptes com els aranzels de Trump

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

El director gerent de Prodeca admet que es pot perdre "quota de mercat" als EUA i veu "injust i incorrecte" que es castigui el sector per un tema aeronutic

ACN

Barcelona.-La Promotora d'Exportacions Agroalimentries Catalanes (Prodeca) insta el sector a agrupar-se en una sola entitat per defensar conjuntament els seus interessos davant de reptes com els aranzels del 25% anunciats per Donald Trump. En una entrevista amb l'ACN, el director gerent de Prodeca, Ramon Sentmartí, diu que comptar amb una associació com la FIAV per a nivell catal "aportaria valor" a la indústria i ajudaria a afrontar "problemtiques, reptes i oportunitats". "Ara els de la carn van pel seu cantó, els de la fruita, el vi...", constata, assenyalant que tindria "lgica" crear un "ens" conjunt. "Sent el primer sector econmic del país, aniria bé per a Catalunya que tots aquests agents tinguessin el seu espai, una FIAV catalana", constata Sentmartí.

"Ens aportaria valor que totes les associacions, entitats i agents que treballen en la indústria agroalimentria tinguessin un espai d'interlocució i trobada", assegura el director gerent de Prodeca. En plena incertesa sobre si finalment entraran o no en vigor els aranzels del 25% de Trump, i mentre segueixen els dubtes sobre les conseqüncies del Brexit, Prodeca proposa unir el sector sota un mateix paraigües per defensar els seus interessos, i diu que ja hi ha converses entre actors de la indústria en aquesta direcció. "Seria un benefici per a tots els sectors que agrupen l'agroalimentari catal", insisteix, recordant que si bé el Consell Catal de l'Alimentació permet la interlocució amb les administracions, val la pena apostar per un ens a nivell empresarial. Els aranzels de TrumpProdeca calcula que el 25% addicional que pretén aplicar Trump als productes agroalimentaris catalans i d'Espanya, Frana i el Regne Unit- tindran un impacte d'uns 26 milions d'euros en les exportacions. A més, avisa que es poden perdre quotes de mercat als Estats Units, especialment perqu l'oli grec o els vins italians i portuguesos no entren dins de les mesures anunciades per la Casa Blanca i, per tant, podran ser més "competitius". Segons Sentmartí, el sector veu "injust i incorrecte" que per problemes de la indústria aeronutica es "castigui" l'agroalimentria. De fet, apunta que el sector és sovint "l'ase dels cops" de l'economia. "Hi ha preocupació immediata per si s'apliquen els aranzels, pel risc de baixada de vendes, i lligat amb aix, pel fet que ens tornen a involucrar en una cosa que no té, originriament, res a veure amb nosaltres", lamenta. Catalunya ven per valor de 330 milions d'euros als Estats Units en productes agroalimentaris, i el país és el seu vuit mercat mundial, per darrere dels pasos europeus, la Xina o el Japó. Les vendes als Estats Units, recorda Sentmartí, s'han disparat un 125% en els últims 10 anys i un 65% en els últims cinc, una tendncia a l'ala que no volen veure truncada per les polítiques de Trump. Sentmartí descarta precisar quines mesures es podrien impulsar per ajudar el sector en cas que les negociacions entre els Estats Units i la Unió Europea no aconsegueixin fer caure els aranzels anunciats. "Est damunt la taula, per no ens anticipem, confiem en qu hi hagi sentit comú", afirma. Amb tot, el director gerent de Prodeca admet que hi ha "moltes variables" que no controlen, "comenant pel propi Trump", que és un líder imprevisible que podria anunciar més mesures la setmana vinent. De totes maneres, Sentmartí destaca que l'agroalimentari és un sector "molt actiu, obert i competitiu" i que se sabr adaptar a les noves situacions, com ho va fer davant del veto rus. "D'un dia per l'altre no podíem vendre més a Rússia, i el sector es va moure molt rpidament i va trobar mercats alternatius", afirma, posant en valor "l'activitat i l'emprenedoria" dels professionals de la indústria. "Les empreses tenen molt clar que el món és molt gran i que s'han de tenir clients diversos, i els fets ho demostren. És un sector que no ha parat i ha anat guanyant presncia al món", conclou.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés