Publicat 21/10/2020 12:46

Investigadors de la UVic-UCC lideren un projecte internacional sobre escriptura creativa i inclusió social a primria

Hi participen universitats i escoles dItlia, Hongria i Ucrana així com lescola Les Pinediques de Taradell

ACN

Vic.-Investigadors de la UVic-UCC lideren un projecte europeu sobre escriptura narrativa i inclusió social a primria. Est finanat amb fons del programa Erasmus+ i comptar amb la participació de nens de 9 i 10 anys que crearan histries d'inclusió. Posteriorment serviran per desenvolupar una eina en línia oberta als centres escolars d'Europa com a resultat final. El projecte vol donar suport als docents amb sessions de formació i amb recursos didctics que permetin detectar "conflictes latents i millorar les actituds inclusives" de l'alumnat a partir de recursos de lescriptura creativa i de la narració digital. Hi participen universitats i escoles dItlia, Hongria i Ucrana així com lescola Les Pinediques de Taradell (Osona).

Amb el nom de 'Writing for Inclusion' (WIN), el projecte est dotat amb prop de 130.000 euros. El lideren els professors i investigadors de la Facultat dEducació, Traducció i Cincies Humanes (FETCH) de la UVic-UCC Mireia Canals-Botines, Angel Raluy Alonso, Miquel Pujol Tubau i Núria Medina-Casanovas. Per desenvolupar-ho, treballaran amb docents de lEscola Les Pinediques de Taradell (Osona), que també és soci del projecte i on es dur a terme una de les proves pilot. La resta dinstitucions scies són la Universit Degli Studi Di Firenze (Itlia), la Etvs Lorand Tudományegyetem (Hongria), i la Poltava V.G. Korolenko National Pedagogikal University (Ucrana), tres centres densenyament superior cadascun dels quals compta amb una escola del seu mbit territorial com a 'partner'.Eines audiovisuals perqu els infants cren histriesWIN es desenvolupar en tres fases. En el seu primer any, que ara comena, els esforos se centraran en dues direccions. D'una banda, es crearan els recursos i les eines, essencialment animacions disponibles en un entorn Moodle, amb qu els infants crearan les seves histries dinclusió. Per una altra banda, es formar els mestres que, en una segona fase, acompanyaran els estudiants en les activitats descriptura creativa i inclusió a les aules. Es tracta de deixar-ho tot a punt per a la segona fase, el primer trimestre del curs 2021-2022. Ser quan infants i mestres desenvoluparan el projecte i crearan les histries utilitzant les eines creades que, segons Mireia Canals-Botines, ID del projecte, "proporcionaran un gran ventall de possibilitats creatives". A la biblioteca de recursos els infants hi trobaran animacions de nens fent accions concretes, objectes i fons. Bsicament "dibuixos amables, de colors suaus i formes rodones, molt neutres per tal que no condicionin el procés creatiu de cap manera i permetin als conflictes de fons aflorar sense condicionants", detalla la investigadora.El punt de partida ser una situació problemtica o controvertida que donar el docent als alumnes. I a partir d'aquí, en grups reduts utilitzaran les animacions per inventar una histria collectiva amb una resolució que "podr ser més o menys positiva. La investigadora afirma durant el procés creatiu sorgiran "problemes, desacords entre els nens, que venen determinats pel context social i familiar on viuen, que porten a dins per que encara no han sortit, i que emergiran inconscientment". Els resultats obtinguts es treballaran a diferents nivells. En primer lloc, els alumnes compartiran les histries amb el seu grup-classe per posar en comú els conflictes sorgits, acompanyats dels mestres i sota l'observació dalumnes del grau en Mestre dEducació Primria de la UVic-UCC, que també intervindran en el projecte. Posteriorment, totes les narracions es compartiran amb la resta de centres participants a través de la plataforma Etwinning i mitjanant grups focals. Finalment, el projecte WIN clour amb una trobada a Vic el 2022, on es posaran en comú les conclusions del projecte, i amb la publicació de diversos articles científics. Un projecte "cuinat a foc lent"Mireia Canals explica que aquest és un projecte que sha cuinat "a foc lent" durant dos anys: "Aquesta feina pausada far que els infants s'immergeixin en una reflexió profunda amb l'objectiu de normalitzar les conductes inclusives, tant a dins com a fora de laula" perqu, en paraules de la investigadora, "cal un entorn tranquil per tractar els problemes que sorgeixin amb més profunditat". Per part de lEscola Les Pinediques, les mestres Marta Ramírez i Cinta Gonzalez, coordinadores del projecte al centre, argumenten que una de les motivacions de participar-ho és el "gran enriquiment" per als infants que aprendran de l'experincia d'altres nens de fora i "interioritzar la inclusió com un fet natural". Els centres participants ja treballen en logotips del projecte i la imatge final del projecte s'escollir per votació.