Publicado 10/07/2019 12:44

Una investigació amb participació de la UAB revela lorganització 3D del genoma de les cllules germinals masculines

Lestudi és un aven important per comprendre la regulació gentica dels vuls i espermatozoides

ACN

Cerdanyola del Valls.-Un estudi liderat per científics de la Universitat Autnoma de Barcelona (UAB) i del Centre Nacional d'Anlisi Genmica (CNAG-CRG) del Centre de Regulació Genmica (CRG) ha desvelat l'organització tridimensional del genoma de les cllules germinals masculines. La investigació també ha revelat de quina manera lestructura de les cllules afecta la seva funció. El treball, realitzat en ratolins, mostra que aquesta organització és extremadament dinmica durant la formació de les cllules germinals -precursores dels vuls i espermatozoides-. Els resultats de lestudi els ha publicat la revista Cell Reports i es consideren un important aven en la comprensió de la regulació gentica en la formació i maduració dels vuls i espermatozoides.

Els investigadors recorden que tots els organismes amb reproducció sexual generen gmetes -vuls i espermatozoides- amb un sol joc de cromosomes, i ho fan a través de dues divisions cellulars consecutives precedides d'una sola ronda de replicació del genoma. Aquest procés, de nom meiosi, implica que el genoma ha d'empaquetar-se i desempaquetar-se de forma precisa i altament regulada. El treball signat ara per la UAB i el CNAG-CRG mostra la dinmica de l'organització del genoma durant la formació de gmetes masculins, comparant els canvis dempaquetament de la cromatina i la seva associació amb la transcripció gnica al llarg de la meiosi.La coordinadora de l'estudi i investigadora del Departament de Biologia Cellular, Fisiologia i Immunologia i de l'Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB) de la UAB, Aurora Ruiz-Herrera, destaca que el treball ha perms demostrar l'existncia de diferents graus d'empaquetament del genoma i la seva relació amb les cohesines, i com aquest procés determina la funció de les cllules masculines. Els resultats obren noves vies de recerca sobre els mecanismes moleculars que regulen aquests canvis, celebra. Els investigadors asseguren que determinar els mecanismes que generen i regulen l'estructura i funció del genoma durant la formació dels vuls i espermatozoides és fonamental per investigar diverses alteracions. Per exemple, la desregulació dels processos pot provocar infertilitat o lalteració de cromosomes com la trisomia 21, que provoca el Síndrome de Down-.Al seu torn, linvestigador dICREA, cap del grup de Genmica Estructural del CNAG-CRG i colíder del treball, Marc A. Marti-Renom, ressalta que lestudi sha centrat en la combinació de tcniques complementries en biologia, com són la gentica molecular, la imatge per microscpia i les simulacions computacionals. A l'estudi han participat 7 equips de recerca, incloent la UAB, el CNAG-CRG, el CSIC-Universitat de Salamanca, Sequentia Biotech i la University of New South Wales de Sydney (Austrlia). La recerca forma part de la tesi doctoral que duu a terme Covadonga Vara a lIBB-UAB sota la direcció d'Aurora Ruiz-Herrera. Ha estat finanat pel Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, la Generalitat de Catalunya (AGAUR), l'Institut de Salut Carles III, la Junta de Castella i Lleó, el Consell Europeu de Recerca (ERC) i el Programa Horitzó 2020.