Publicado 29/06/2019 19:30CET

ICL Iberia defensa el tancament del dipsit salí del Cogulló com una oportunitat cap a la mineria sostenible

Lempresa assegura que focalitzar els seus esforos en el procés de restauració de la muntanya

ACN

Sallent.-ICL Iberia ha tancat aquest dissabte el dipsit salí del Cogulló, tal com marcava una sentncia judicial ferma. A través dun comunicat, la companyia ha explicat que a partir dara els esforos de lempresa es focalitzaran en el procés de restauració. Amb lacte que sha celebrat al Cogulló, ICL Iberia vol simbolitzar linici duna nova etapa de la gestió minera a la conca del Bages encaminada a assolir una minera sostenible. Per oficialitzar el tancament, un dia abans del venciment de la moratria de dos anys per seguir abocant, lempresa ha organitzat un acte institucional que ha comptat amb la presncia del conseller de Territori, Dami Calvet, el conseller delegat dICL Iberia, Carles Aleman i alcaldes de la zona.

El conseller delegat dICL Iberia, Carles Aleman, ha assenyalat que el tancament del Cogulló és sinnim del compromís de lempresa amb el territori, el medi ambient, la sostenibilitat i la transparncia. Aleman ha destacat lobjectiu per assolir, en els propers anys, una minera molt més sostenible. De la seva banda, el conseller de Territori, Dami Calvet, ha destacat la fora econmica i social de la mineria, i ha afegit que limpacte paisatgístic i ambiental ha fet imprescindible incorporar el concepte de sostenibilitat en lactivitat minera. El conseller ha posat en valor el pla de deconstrucció del Cogulló i ha insistit que el Pla Director Urbanístic marca la ruta cap a la mineria sostenible i el Govern est comproms amb la gestió daquesta transitorietat. La restauració del CogullóEl programa de restauració proposat per ICL presenta la rehabilitació del dipsit de La Botjosa i del Cogulló, amb la purificació del material salí emmagatzemat per tal de valoritzar-lo i reintroduir-lo a la cadena de valor - venent-lo com a producte- i enviar la resta dilut al mar a través del nou collector. Segons expliquen des de lempresa, aquesta proposta de restauració proposada per ICL Iberia respon a un detallat estudi independent.El procés de restauració dels dos dipsits salins comenar pel de La Botjosa. Es preveu que els treballs de restauració daquest dipsit sallarguin un període aproximat de cinc anys des del seu inici, prvia obtenció dels permisos necessaris per comenar-hi a actuar, que sespera que sigui el 2020. Un cop entri en funcionament el nou collector es podrien compatibilitzar els treballs de restauració de la Botjosa amb linici de les tasques de restauració del Cogulló. Les estimacions per la restauració daquest dipsit és duns 46 anys. Actualment la muntanya acumula 48 milions de tones de sal. El ritme dexplotació arribar, un cop posat en marxa el nou collector i la resta dinfraestructures, a una mitjana de 1.050.000 tones per any. Per poder restaurar la muntanya shi ha dextreure la sal per, posteriorment, ser tractada. Per fer-ho es far servir un sistema de fresat o similar que servir per gratar i retirar la sal de manera superficial.Aquesta sal extreta es portar fins a la planta de producció primria on siniciar el seu tractament. Daquí una part ser comercialitzada i la resta ser enviada al mar pel nou collector.Un dipsit de 1977El Cogulló és un dipsit salí que es va posar en marxa a finals de 1977 que ha estat explotat per les empreses Explosivos Río Tinto i Potasses de Llobregat i ICL Iberia. La seva funció ha estat la demmagatzemar lexcedent de sal provinent de lextracció de potassa de la mina de Vilafruns (Balsareny). La Botjosa és la colnia minera construda als anys 30 a tocar de la planta de Sallent per allotjar a les famílies treballadores de la mina. Al costat hi ha un dipsit salí que porta el mateix nom i que va ser utilitzat per abocar-hi la sal provinent de lextracció de la potassa abans que shabilités el Cogulló. El dipsit est inactiu des de principis dels anys 70, quan lempresa Potasas Ibéricas, titularitat de lEstat, el va tancar definitivament. Sense haver-ne fet cap ús, ICL Iberia sha comproms a restaurar-lo.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés