Actualizado 25/04/2018 15:33

Gairebé la meitat de les escoles de l'Estat tenen una alta concentració d'alumnes en situació de vulnerabilitat

Així ho constata un informe de Save the Children, que indica que Catalunya és el segon territori de l'Estat amb més segregació només per darrera la Comunitat de Madrid

ACN

Barcelona.-Gairebé la meitat dels infants d'arreu de l'Estat estudia en escoles amb una alta concentració d'alumnes en situació de vulnerabilitat. Així ho constata Save the Children, que aquest dimecres ha presentat l’informe 'Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva' on s’assenyala la segregació escolar socioeconòmica com un dels principals problemes del sistema educatiu arreu de l’estat espanyol. Segons l'estudi de l'ONG, la concentració d’alumnat de perfil socioeconòmic baix afecta el 46,8% del total dels col·legis i Catalunya és el segon territori de l'Estat amb més segregació, només per darrera la Comunitat de Madrid. L'informe també indica que l’índex de segregació a l'Estat ha augmentat un 13,4% els últims 10 anys, arribant al 0,31, de manera que situa Espanya en el sisè lloc del rànquing europeu amb les puntuacions més altes, per damunt de la mitjana de la UE.

Save the Children assegura que un sistema educatiu que segrega, o no inclusiu, limita les possibilitats de desenvolupament de la infància, sobretot de la més vulnerable i subratlla que aquells països que tenen millors sistemes educatius són aquells que aposten, no només per la qualitat l’excel·lència educativa, sinó per l’equitat.L'ONG alerta que aquest creixement alarmant de la segregació socioeconòmic ha provocat l’increment de les anomenades “escoles gueto” on es concentra un nombre elevat d’alumnat que viu en situació socioeconòmica desfavorable. Un dels casos significatius és el de Catalunya, la segona regió amb més segregació escolar arreu de l’Estat (0,30), per darrera de la Comunitat de Madrid (0,36) que lidera el rànquing europeu només per darrera d’Hongria.L’informe revela que els centres que presenten uns nivells més alts de concentració són majoritàriament de titularitat pública, tenen més presencia d’alumnat amb necessitats de suport lingüístic i necessitats especials i una escassa oferta d’activitats extraescolars. No obstant, i davant d’aquesta realitat, no existeix una disponibilitat de recursos d’acord amb les seves necessitats i viuen amb freqüència la fugida del professorat més qualificat a d’altres centres amb menor grau de complexitat, segons apunta l'ONG.El director general de Save the Children, Andrés Conde, considera “intolerable" la situació que viu gairebé la meitat de l’alumnat "amb un accés a recursos educatius precaris i que no responen a les necessitats especials que requereixen". "L’Estat ha de garantir polítiques educatives que assegurin una educació equitativa que no deixi enrere els nens i nenes que vénen d’entorns socioeconòmics més desfavorables impedint-los trencar així amb el cercle de la pobresa", assenyala Conde, que considera que acabar amb la segregació escolar "contribuiria a resoldre els principals problemes de l’educació arreu de l’Estat: repetició, abandonament escolar i iniquitat”.La segregació escolar depèn de la combinació de diferents factors com l’elecció de centre que realitzen les famílies, la distribució territorial de les llars i les polítiques educatives que es posen en marxa. L'ONG recorda que tant la Loce com la Lomce reconeixen la necessitat d’impulsar un sistema educatiu equitatiu i que el Comitè dels Drets de l’Infant, així com la Comissió Europea, han instat recentment el govern espanyol a revisar i implementar polítiques que abordin la segregació i apostin per una educació inclusiva basada en donar suport als nens i nenes.Conde assegura que lluitar contra la segregació escolar beneficia no només la infància que ve de contextos socioeconòmics més desfavorits, sinó a tots en el seu conjunt i afegeix que la falta d’oportunitats d’interaccionar amb nens i nenes d’altres contextos "limita la formació i el desenvolupament d’habilitats d’empatia que poden tenir conseqüències negatives en el futur a nivell de cohesió social donant lloc a actituds d’intolerància i exclusió".Save the Children remarca que la segregació contribueix a alts nivells de repetició i abandonament arreu de l’Estat, els quals tenen un alt cost econòmic i social. Per això, proposa la posada en marxa de mesures que lluitin contra la segregació escolar actual, així com d’altres que garanteixin l’accés a una educació inclusiva. En aquest sentit, l'organització planteja polítiques d’oferta o planificació implicades en el disseny del mapa escolar amb mesures com la reserva de places en centres educatius, l’obertura i tancament de grups i centres o l’oferta acadèmica especialitzada; i també proposa polítiques de demanda o admissió de l’alumnat que regulin els nivells de concentració de forma més sistèmica amb mesures com l’establiment de quotes mínimes i màximes o polítiques de compensació i atracció que ajudin a pal·liar els efectes de l’alta concentració amb mesures com la dotació de més recursos, plans d’incentius especials al professorat o la posada en marxa de projectes d’innovació en aquest tipus de centres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés