Publicado 08/03/2020 14:51CET

Front comú d'institucions, sindicats i usuaris per exigir la millora de l'Avant a Lleida

Pla general dels representants de les diferents institucions i entitats amb el manifest que se'ls ha lliurat abans de la reunió, el 7 de març de 2020. (Horitzontal)
Pla general dels representants de les diferents institucions i entitats amb el manifest que se'ls ha lliurat abans de la reunió, el 7 de març de 2020. (Horitzontal) - Javi Martín / Paeria (ACN)

Acorden demanar una reunió urgent amb el Ministre de Foment i la delegada del govern espanyol a Catalunya

ACN

Lleida.-Paeria de Lleida, Diputació, Generalitat, CCOO, UGT, Federació d'Associacions de Veïns de Lleida i el grup d'usuaris de l'Avant han acordat aquest dissabte en una reunió de treball formar un front comú per aconseguir millorar el servei d'aquests trens d'alta velocitat. Per aquet motiu han anunciat que demanaran una reunió amb la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, i el ministre de Foment, José Luis Ábalos. Prèviament a la trobada, el grup de viatgers que realitzen el trajecte diari a Barcelona han entregat un manifest als representants polítics en el qual s'exposen les deficiències del servei. Reclamen millores en les freqüències, el preu i la comoditat.

L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha actuat com amfitrió de la trobada en la qual també han participat el president de la Diputació, Joan Talarn; el delegat del Govern de la Generalitat, Ramon Farré; el primer tinent d’alcalde, Antoni Postius; la regidora de Participació, Elena Ferre; el president de la Federació d’Associacions de Veïns, Toni Baró; la secretaria general de CCOO, Cristina Rodríguez; el secretari del sector de ferroviaris del mateix sindicat, Alberto Puivecino; el secretari d’Afers Socials d’UGT, Ramon Moreno, i dos representants dels lleidatans que agafen cada dia el tren per anar a treballar a Barcelona, entre altres. El subdelegat del Govern central, José Crespín, ha excusat l’assistència per raons d’agenda, i també s’esperava l’assistència d’algun representant de Renfe, que finalment no ha aparegut.Al finalitzar la reunió, el paer en cap ha explicat que s'ha decidit demanar una reunió amb la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, i el ministre de Foment, José Luis Ábalos. "Entenem que estem davant d’una qüestió d’equitat, de ser tractats amb el mateix respecte i oportunitats pel que fa a horaris, tarifes i serveis que tenen a altres zones de l’Estat. No plantegem cap cosa estranya. Però és que no només ens preocupa no avançar, sinó també que no es produeixi un deteriorament en el servei”, ha explicat Pueyo.Per la seva banda, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha aplaudit que totes les institucions lleidatanes hagin pogut seure i prendre una decisió col·lectiva. Talarn ha dit que les condicions del servei s'han de millorar perquè "no poden continuar així" i que, del contrari, la gent que vol viure Lleida i treballar a Barcelona o a l'inrevés "es quedaran a la capital". "Hem arribat a la conclusió que hem de parlar amb l’Estat, que té les competències per fer-ho i per buscar solucions definitives pel que fa a les freqüències de trens i preu dels abonaments, així com de la seva comoditat”, ha finalitzat. Abans de la trobada, usuaris de l'Avant han entregat un manifest als representats polítics. En nom d'aquests usuaris, Carles Freixa, ha explicat que els signants del manifest, que a hores d'ara ja havien fet seu 279 viatgers que van i vénen de Barcelona diàriament, pot c´reixer molt més, ja que no només afecta gent de la ciutat, sinó també dels pobles del voltant i rodalies. El manifest reclama la supressió dels trens CAF, per tal de reemplaçar-los per unitats Ave i Avant anteriors o per uns models equivalents, que no generin l’alt nivell de vibracions durant el trajecte, i repensar un sistema d’abonaments, rebaixant el preu i allargant la validesa, per tal de fer-lo més flexible i atractiu pels usuaris.Els usuaris del servei que treballen a Barcelona han calculat que inverteixen entre 3.000 i 5.000 euros l’any en desplaçaments per anar a la feina i que el temps utilitzat en el trajecte representa uns vint dies a l’any.Per la seva banda el president de la Federació d’Associacions de Veïns, Toni Baró, ha remarcat que per aconseguir els objectius de desenvolupament sostenible de l'agenda 2030, és necessari "centrar-se en el transport públic i, especialment, en el ferroviari, però aquest ha de ser assequible i viable". Els sindicats també han fet una valoració positiva de la trobada. Cristina Rodríguez, de CCOO, ha recordat que el seu sindicat fa temps que treballa i aporta alternatives sobre la importància de la mobilitat i de l’afectació en el desenvolupament econòmic de Lleida. “Unes propostes que posem a disposició del territori, però sobre les quals cal prendre decisions de forma urgent, abans de la liberalització de l’alta velocitat. No podem perdre més temps. Tenim feina avançada per poder deixar el cotxe aparcat a casa”, ha indicat.Per últim, el secretari d’Ocupació i Afers Socials d’UGT, Ramon Moreno, s’ha mostrat satisfet pels acords presos i perquè "per fi hi hagi una única veu per acabar amb aquests perjudicis de l’Avant i perquè Lleida exerceixi el paper de capitalitat en l’eix Manresa-Barbastre, la qual cosa influirà positivament en la resta de rodalies".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés