Publicado 08/06/2019 08:45

Formar-se com a conductor professional a cost zero i sortir amb ofertes de feina sota el bra

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Un programa d'Asetrans i Cambra de Girona ofereix formació gratuta per aprendre a portar camions i busos, un sector amb moltes vacants

ACN

Girona.-Falten conductors professionals a Girona per l'elevat cost de la formació és un dels principals obstacles perqu els joves apostin per a la professió. Des de l'Associació de Transports de Girona (Asetrans) i la Cambra de Comer de Girona han posat en marxa un programa per formar joves d'entre 21 i 29 anys en situació d'atur que els permet ser conductors de camions (carnet C) i transports de persones (carnet D) amb incorporació laboral immediata. Són cursos subvencionats amb fons europeus que, sense el programa, costarien 3.500 euros. Els inscrits, per, es formen sense cost i només han de pagar les taxes dels exmens i les hores de prctiques de refor. De moment, ha comenat amb molta demanda i es preveu que a finals d'any ja hi hagin passat una quarantena de joves.

"Hi ha una demanda real de conductors professionals per els requisits d'accés són molt costosos", assenyala el director d'Aestrans, Jordi Esparraguera. Treure's un carnet de capacitació i la formació costa actualment uns 3.500 euros, una inversió que no tothom es pot permetre. Per suplir aquesta falta de professionals, s'han aliat amb la Cambra de Comer de Girona i ofereixen cursos subvencionats per formar joves d'entre 21 i 29 anys que estiguin a l'atur. A la primera convocatria ja hi va haver llista d'espera per alguns no van poder ser admesos perqu no complien els requisits d'edat o no estaven a l'atur. Fins a finals d'any, hi ha previstes dues convocatries més i arribar a uns quaranta joves formats. Entre els afortunats, hi ha en Yassine Bendadouh, té 25 anys i veí de Palamós (Baix Empord). Va conixer el programa a través del Punt Jove del municipi i va veure-hi una oportunitat professional. "M'agrada la conducció i m'agrada el transport i la logística", explica satisfet per com est anant la formació, on es combina la teoria amb la prctica. Bendadouh té els estudis d'ESO i espera trobar feina ben aviat. També hi ha estudiants vocacionals. En Francesc Castellnou, de 21 anys i veí de Llagostera (Girons), porta des de petit acompanyant el seu pare que és camioner en alguns viatges. Quan va acabar l'ESO, va treballar com a conductor de vehicles més petits per ara vol fer el salt a camions de major tonatge per dedicar-se al transport internacional. "És una oportunitat per fer realitat una pressió que he volgut des de petit", afirma satisfet. Un cop els joves del curs subvencionat acaben la formació, han de presentar-se als exmens oficials per treure's el carnet i Certificat d'Aptituds Professionals (CAP) i . Alguns dels que han aprovat han sortit amb entrevistes de feina sota el bra per la gran demanda que hi ha. Asetrans compta amb una borsa de treball amb més de 500 empreses associades. A més a més, el programa subvencionat preveu bonificacions per a aquells empresaris que contractin joves formats durant sis mesos. Treballar les habilitats necessriesConduir un camió té les seves particularitats i entre els conceptes més importants a aprendre hi ha la conducció econmica o l'anticipació. Segons Xavier Bernal, professor de formació vial, cal aprendre que són vehicles pesats i que necessiten més distncia per frenar, girar o accelerar per incorporar-te a un carril o a una rotonda. "No és complicat per s'ha d'aprendre a conduir amb molta seguretat i anticipació", afegeix. La formació pública i la mala planificacióUna de les causes que expliquen la manca de conductors professionals és que durant dcades s'havia confiat en el servei militar per a la formació de joves conductors. Quan la mili es va acabar, per, aix es va acabar. "Com a sector, vam cometre l'error de relaxar-nos perqu tenim una gran cantera amb el servei militar i els homes sortien amb un carnet a la butxaca i era fcil d'entrar al mercat; el sector es nodria constantment de nous conductors". Per la mili es va acabar i, segons el director d'Asetrans, el sector "no va saber reaccionar i ara tenim més conductors que en surten (per jubilació) que no pas que entren".La formació subvencionada és un "peda" necessari, al seu entendre per creu que la clau és la formació pública. L'any passat es va posar en marxa a l'Institut de Vic el primer Cicle Formatiu de Grau Mitj de Conducció de Vehicles de Transport per Carretera, el primer a tot Catalunya i amb el suport de la Generalitat. Per cursar-lo cal tenir 19 anys (el carnet de camió requereix tenir-ne 21 i el d'autobús, 24 ). D'altra banda, el sector reivindica que es rebaixi l'edat mínima per ser conductor i fer-la més atractiva. "Als setze anys no tenen clar qu faran per se'ls fa massa llarg esperar fins als 21 perqu ja tenen inquietuds econmiques i ganes de fer coses" i acaben optant per una altra professió. El sector voldria que es rebaixés l'edat de portar camions als 18 anys i aubotubusos, als 21 anys. Un altra dels avantatges és que el carnet "és un paracaigudes que tens a la butxaca i si has de fer un cop de volant a la vida, sempre et pot permetre ressituar-te laboralment de forma rpida", destaca Esparreguera. La prxima convocatria dels cursos subvencionats ser el setembre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés