Publicado 27/1/2019 17:48:25 +01:00CET

Foment reclama un acord sobre taxis i VTC que defensi "la competncia" i "no la prdua de milers de llocs de treball"

La patronal remarca també el "dret dels ciutadans a triar" transport urb i avisa que no afrontar la digitalització amb "seriositat" pot situar Barcelona i Catalunya "al marge del progrés"

ACN

Barcelona.-La patronal Foment del Treball ha exigit aquest diumenge que s'intenti arribar a un acord per fer una regulació sobre taxis i VTC que permeti "defensar els drets dels empresaris i la competncia", eviti "la prdua de milers de llocs de treball" i protegeixi "el dret dels ciutadans a triar el servei de transport urb d'acord amb les seves necessitats". En un comunicat dos dies abans que el Govern aprovi, si no hi ha moviments d'última hora, el decret que imposa una precontractació de 15 minuts pels VTC, Foment avisa que la polmica per la irrupció del sector és "només un cas més de l'impacte que la transformació digital de l'economia té en els models de negocis dels sectors més tradicionals" i que no afrontar-la amb "seriositat" pot deixar Barcelona i Catalunya "al marge del progrés".

Segons Foment, cal una oferta de mobilitat "segura, moderna i de qualitat, proporcionada al que mereix una ciutat com Barcelona". En aquest sentit, la patronal sosté que "la imparable revolució digital ha transformat" el model de negoci del sector tradicional del taxi i la seva "posició de centralitat en el transport privat de passatgers". "Ens trobem davant d'un problema que les administracions han de considerar des d'una triple perspectiva: la mobilitat, la competncia i els drets dels ciutadans", assegura Foment. En aquest sentit, Foment defensa també "incorporar a tots els nivells el progrés que comporta anar-se adaptant a les noves tecnologies". "Demanem a les administracions que trobin l'espai que faci possible un acord dels actors empresarials implicats en la mobilitat de la ciutat de Barcelona", diu la patronal. Foment recorda que Barcelona "és percebuda arreu del món com a emprenedora" i es considera "centre de negocis i innovació", amb el Mobile World Congress com a clar exemple. "Una ciutat amb aquesta projecció i una ciutadania compromesa amb el seu progrés", diu Foment, no es pot permetre no ser "al centre de la tecnologia i la innovació" i deixar el conflicte VTC vs taxis "sense tancar". Les empreses VTC avisen que hauran de tancarDes que el Govern va fer pública la seva proposta de decret per regular el sector dels VTCs, la patronal que agrupa les empreses amb aquest tipus de vehicles va advertir que moltes haurien de tancar i acomiadar la majoria dels seus 4.000 treballadors. De fet, i segons ha publicat l'ACN aquest diumenge al matí, la patronal Unauto-VTC est preparant possibles "querelles criminals" contra el Govern, que es podrien presentar per "prevaricació", si finalment s'aprova el decret. I és que des del sector consideren que la normativa foraria la tancament d'empreses rentables, una situació que consideren inslita i illegal, i contrria a les lleis de competncia.Segons consta a l'acta d'una reunió dissabte de la patronal VTC, que ha pogut veure l'ACN, els representants del sector van pactar la interposició de les querelles i exigir compensacions per prdua de patrimoni i danys i perjudicis, i també van acordar per unanimitat escriure als consellers del Govern per demanar que es "posposi uns dies l'aprovació" del decret sobre les VTC prevista per dimarts- i s'obri un "procés de dileg i negociació" per consensuar una alternativa. A més, a la carta, els adverteixen de les "conseqüncies legals, patrimonials i socials" derivades de l'aprovació del decret tal i com est previst. I és que des d'Unauto consideren que el decret "no pretén regular l'activitat del lloguer de vehicles amb conductor a Catalunya sinó expulsar del sector del transport de persones en vehicles de fins a nou places a les aplicacions tecnolgiques Uber i Cabify i a la majoria d'empreses del sector de les VTCs".L'Autoritat de la Competncia de Catalunya (ACCO), també ha avisat en els últims dies que podria arribar a impugnar la normativa i que, si s'aprova tal i com est prevista, suposar un greuge per la competncia i pels usuaris, que es veuran "greument perjudicats".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés