Publicado 11/01/2019 15:57

FGC incorpora el telefric de Sant Jeroni al material histric exposat a l'estació de Monistrol Vila de Montserrat

Agencia Catalana de Noticias
ACN

ACN

Monistrol de Montserrat.-Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat aquest divendres la recuperació com a material histric del telefric de Sant Jeroni, construt lany 1929, un cop finalitzat el seu procés de restauració. Així, aquest material sincorpora al conjunt expositiu de lantic Cremallera de Montserrat i també a la locomotora de vapor Monistrol i al cotxe saló que es troben exposats a lestació de Monistrol Vila des de 2017. El Telefric de Sant Jeroni va pujar fins al cim de Sant Jeroni, el punt més alt de la muntanya de Montserrat amb 1.236 metres, durant gairebé sis dcades. La cabina exposada va ser preservada per la Fundació Museu del Transport als seus tallers de Castellar de nHug i, posteriorment, la propietat va tornar a ser traspassada a FGC.

Segons el president dFGC, Ricard Font, el Telefric representa un exemple de la competncia de lenginyeria catalana, del talent dels nostres professionals i de la capacitat i voluntat del país i de la seva gent per fer front a projectes que semblen impossibles.El Telefric de Sant Jeroni va ser oficialment inaugurat el 29 de juliol de 1929. Lespectacularitat de lentorn natural i lalta afluncia de turistes al Monestir van convertir rpidament el nou transport en un xit que va viure la seva poca de major esplendor durant els anys cinquanta i seixanta. Tanmateix, la progressiva degradació de les installacions i els rudimentaris mecanismes de seguretat, que comportaven un veritable risc, van determinar la seva clausura a principis dels anys vuitanta. La installació del Telefric de Sant Jeroni disposava de dues cabines que comptaven amb una capacitat per a 16 persones cadascuna, la qual cosa permetia el transport de 140 viatgers per cada hora de servei. La longitud total de la línia assolia els 680 metres i superava un desnivell de 535 metres amb una pendent mxima del 200 per cent, xifra que el convertia en un dels sistemes de transport per cable amb més pendent del món. Lestació inferior es trobava ubicada a la vora de la carretera de Montserrat a Manresa i la superior al Turó del Moro, un indret molt proper al cim de Sant Jeroni i de lermita propera. El desnivell entre ambdues estacions era superat sense cap mena de torre ni suport intermedi, grcies a un traat amb una curiosa corba catenria de només 410 metres de desplaament horitzontal. El trajecte complet es realitzava en un temps de 9 minuts i la velocitat nominal del sistema era d1,25 m\/s. Les cabines, lelement més emblemtic daquesta installació, van ser construdes amb una vistosa carrosseria dalumini, poc habitual en aquells anys, que va afavorir la seva conservació malgrat el pas dels anys i els trasllats.El servei regular del Telefric va ser aturat lany 1983. Posteriorment, es van realitzar diferents estudis i projectes per modernitzar la installació, tanmateix, lalt cost de renovació i les noves polítiques ambientals i de seguretat que limitaven laccés a les parts més altes de la muntanya van dictaminar la seva clausura definitiva.Recuperar la memria histricaAquestes adquisicions representen un important afegit a la collecció histrica dFGC. Daquesta manera, es completa lexposició del cremallera de Montserrat que es pot visitar a l'antiga estació de Monistrol Vila i que se centra en la histria de l'antic cremallera de Montserrat a través de textos, fotografies, cartells grfics i objectes recopilats i conservats al llarg dels anys. A més, es poden veure imatges del cremallera grcies a un sistema de vídeo interactiu.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés