Publicat 29/10/2020 13:18

El festival In-Edit 2020 obre "expectant" una edició virtual en la qual pronostica una resposta "positiva"

Fotograma del documental inaugural del Festival In-Edit 2020, 'White Riot'. (Horitzontal)
Fotograma del documental inaugural del Festival In-Edit 2020, 'White Riot'. (Horitzontal) - Cedida per In-Edit/Shelton (ACN)

El certamen acollir una cinquantena de documentals musicals en un any "estrany"

ACN

Barcelona.-El festival de documentals musicals In-Edit 2020 comena aquest dijous i fins al 8 de novembre una edició exclusivament virtual i sense públic. Segons ha explicat a l'ACN el director del festival, Uri Altell, és una edició "estranya", en la qual tot l'equip est "super nerviós", per alhora s'encara amb moltes ganes de "veure-li la cara a la criatura". Altell ha pronosticat que, a jutjar pels comentaris que ha pogut llegir a les xarxes socials, hi haur una "resposta positiva", de manera que l'equip est "amb expectatives i expectant" alhora. El certamen posar a disposició dels espectadors 50 documentals a través d'una plataforma on es podran adquirir 'entrades' per a títols individuals o en abonaments diversos.

"Ahir havíem venut una mica més de la meitat del que venem normalment, per aix és enganyós", ha precisat Altell, ja que una unitat familiar pagaria normalment dos abonaments o dues butaques, per des de casa se'n compra una, de manera que "és molt difícil" de saber l'impacte econmic. Per contra, Altell est rebent "molts missatges" des d'Andalusia i altres llocs on no han fet mai el festival. "Aix pot tenir un efecte multiplicador que es fa difícil de calcular", afirma, i que en qualsevol cas, "ser una sorpresa".Restriccions a la culturaAmb la vista posada a les restriccions que pot aplicar el Govern a la cultura per la pandmia, Altell ha detallat que van decidir fer-lo íntegrament en línia quan a l'abril no podien avanar en les decisions perqu tot quedava condicionat a l'aven de la situació. "Al final vaig decidir que en línia era l'única manera d'avanar", ha dit.Ara, davant d'un escenari d'eventuals restriccions, ha afirmat: "Tenia els seus 'penalties' fer-lo en línia si avui dia els cinemes estiguessin vivint amb l'antiga normalitat. Hagués estat una pena i suposo que aquesta situació ens afavoreix per preferiria estar al cinema". El director ha considerat que les sales són sempre una millor opció perqu garanteixen certa proximitat entre els espectadors, i a banda, ha vaticinat que potser les restriccions els afavoriran perqu no hi haur ningú anant al cinema ni als parcs, per, sense dubte, s'estimaria més que la situació a escala collectiva no fos aquesta.Una inauguració d'actualitatObrir la cita 'White Riot', sobre el moviment Rock Against Racism a l'Anglaterra de finals dels 70: "És de rabiosa actualitat", ha defensat Altell, ja que tot i que s'emmarca en l'poca de Margaret Thatcher i dels moviments socials, ha considerat que es van posar d'acord en una lluita de classes que feia un front comú contra les injustícies: "D'alguna manera és el que estem veient als debats electorals dels Estats Units". Sobre aquest 'déj-vu', ha apuntat que no sap si en plantejament d'histria cíclica si encara es viu dins del mateix cicle o s'ha tornat al principi. "Comenar amb aquesta pellícula era interessant per l'entroncament amb la realitat".Tancar el festival 'Sisters With Transistors', de Lisa Rovner, sobre les pioneres de l'electrnica. D'altra banda, aquesta singular edició retr homenatge a la cineasta experimental francesa Marie Losier, amb la projecció d'algunes de les seves obres més celebrades: 'The Ballad Of Genesis and Lady Jaye', 'Felix in Wonder-land' i dues seleccions de curtmetratges.SeccionsCom és habitual la programació es distribueix en les seccions Oficial Internacional, Panorama Nacional (estatal), els Excedlents (dedicat a clssics de la música) i finalment una selecció de curtmetratges musicals. A banda, per tercer any es repetir el taller de creació documental musical en format curt, adaptada a la situació i ara en aliana amb el Crulla XXS. Enguany el taller va consistir en la creació d'un curt sobre un artista participant del cicle musical organitzat al juliol, passant per totes les fases de creació.En la secció internacional brillen la inaugural i la de clausura 'White Riot', de Rubika Shah i 'Sisters With Transistors', per també competiran 'Elder's Corner' (una celebració de la música nigeriana explicada pels seus artistes) o 'Dark city beneath de beat', una carta d'amor del músic TT The Artist a la seva ciutat de Baltimore, la música club, l'escena de la dansa i els joves que s'expressen al carrer.I entre els documentals de l'Estat que s'hi presenten hi haur el film d'Albert Domenech i Oscar Sanchez 'Nou set dos', sobre l'escena electrnica de les comarques gironines entre els anys 80 i 90, amb sales emblemtiques com Le Rachdingue o La Sala del Cel. El mallorquí Simó Mateu estrenar 'Revelando a Mario. El hombre detrás de la revolución musical', dedicat al fundador del segell Nuevos Medios Mario Pacheco. I el també mallorquí Joan Porcel presentar 'Sempre dijous', un retrat de la cantant Júlia Colom, una jove de tan sols vint anys que busca obrir-se camí en el món de la música.