Publicado 17/09/2020 12:00

Un estudi d'Enginyers Industrials apunta que la ZBE pot no ser suficient per reduir la contaminació a Barcelona

La Comissió de Canvi Climtic demana accions "més ambicioses" i "complementries" al veto als cotxes més contaminants

ACN

Barcelona.-Un estudi de la Comissió de Canvi Climtic i Economia Circular del Collegi d'Enginyers Industrials de Catalunya demostra que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) pot no ser suficient per reduir la contaminació de Barcelona. La geolocalització de la ciutat fa que sigui especialment sensible a les alteracions meteorolgiques i que fins i tot amb una activitat mínima hi hagi episodis d'elevada contaminació, recull l'estudi. La comissió demana accions "molt més ambicioses" i "complementries" a la ZBE perqu els valors de nivells d'xids de nitrogen (NOx) i de partícules PM10 siguin "acceptables". Les multes de la ZBE s'activen aquest dimarts, després que el calendari sancionador no comencés l'1 d'abril, com estava previst, per l'estat d'alarma.

L'estudi -elaborat a partir de dades de l'Ajuntament de Barcelona, el Port de Barcelona, l'Institut Cerd, el Departament de Territori i Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona, entre altres fonts- mostra que a l'abril, durant les setmanes de mxim confinament, el trnsit rodat es va reduir un 75%; el transport de passatgers, un 77%; el de mercaderies del Port de Barcelona, un 10%. Els valors de contaminació van disminuir entre un 50 i un 70% i es van assolir valors inferiors als 40 i 20 mg\/m3 pels dixids de nitrogen i les partícules respectivament, que son els valors mitjans recomanats per l'OMS. La presidenta de la Comissió de Canvi Climtic i Economia Circular, Concha Zorrilla, destaca que paradoxalment durant aquesta poca de mxim confinament "només es van assolir els valors mitjans recomanats per l'Organització Mundial de la Salud (OMS) pels dixids de nitrogen i les partícules que són inferiors als 40 i 20 g\/m". En canvi, durant el maig, amb un lleuger increment de l'activitat i diferents condicions meteorolgiques, els valors d'xids de nitrogen i de partícules van augmentar considerablement i, en algunes hores del dia, es van superar els valors mitjans anuals recomanats per l'OMS. Sílvia Nadal, membre de la comissió, raona que aix demostra que la geolocalització de Barcelona "fa que sigui molt sensible a les alteracions meteorolgiques i que fins i tot amb activitat mínima i emissions contaminants inferiors a les que s'aconseguirien aplicant la ZBE, es donin episodis d'elevada contaminació". Accions complementries a la ZBEL'estudi conclou que per reduir la contaminació a Barcelona és necessari aplicar una srie de mesures complementries a la ZBE "molt més ambicioses" i que "contrarestin el factor de la geolocalització" de la ciutat. "Cal evitar els desplaaments diaris innecessaris si es poden suplir grcies al teletreball o a les reunions en línia", apunta Zorriilla. També es recomana promoure mobilitat no contaminant, a peu o en bicicleta, i el transport públic, per rebaixar l'ús del vehicle privat, així com repensar la mobilitat també a la segona corona de Barcelona per evitar els itineraris repetitius.Nadal defensa que "cal substituir el vehicle privat de combustió del parc existent i fer un salt cap a vehicles de nova generació com els elctrics o els d'hidrogen" i que el Port "redueixi la seva contaminació". "Som conscients que aquestes mesures tenen una incidncia directa en els hbits socials i indirecta en els llocs de treball per creiem que l'objectiu final és tan important que el debat i el consens social sobre la seva viabilitat tcnica i econmica és més necessari que mai", assenyala la presidenta de la comissió.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés