Publicado 9/9/2019 22:03:44 +02:00CET

Un estudi conclou que la implementació de 503 superilles podria evitar prop de 700 morts prematures anuals a Barcelona

ISGlobal estima que els nivells de contaminació atmosfrica es reduiria un 24%

ACN

Barcelona.-Un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) conclou que si s'apliqués íntegrament el projecte de les superilles podria evitar cada any 667 morts prematures a la capital catalana, la majoria a causa de la disminució dels nivell de contaminació atmosfrica, per també per la reducció del soroll del trnsit i de la mitigació dels efectes de l'illa de calor. L'estudi, publicat a Environment International, estima que aquests nivells de contaminació atmosfrica es reduirien un 24% amb la implementació de les 503 superilles previstes en el projecte inicial.

Aquest estudi ha comptat amb la collaboració de l'Agncia de Salut Pública de Barcelona i de BCNecologia i és el primer que fa una estimació dels impactes sobre la salut d'aquest projecte d'intervenció urbana i de transport que va crear BCNecologia i que proposava crear 503 superilles repartides per la ciutat per recuperar espai públic per a la ciutadania i posar solució als alts nivells de contaminació de l'aire i la manca d'espais verds a Barcelona.A més de la prevenció de 667 morts prematures a l'any, l'estudi també conclou que la implementació del projecte augmentaria l'esperana de vida en gairebé 200 dies de mitjana per persona i permetria un estalvi econmic anual d'1,7 MEUR. Els beneficis per a la salut provindrien de la reducció dels nivells de contaminació de l'aire -291 morts prematures evitables anuals-, seguits del soroll del trnsit i la mitigació dels efectes de l'illa de calor, que previndrien 163 i 117 morts respectivament.Els nivells mitjans anuals de contaminació atmosfrica per NO2 es reduirien un 24%, complint així les recomanacions de l'OMS, i els nivells de soroll de trnsit disminuirien un 5,4%. L'estudi també estima que el transport privat motoritzat es reduiria i que, dels 1.190.000 viatges que es fan cada dia entre setmana actualment, prop de 230.000 es passarien a fer en transport públic o a peu o en bicicleta. Aix comportaria també un augment en l'activitat física que resultaria en 36 morts prematures evitables. L'increment de vegetació també permetria evitar 60 morts l'any.Tot i admetre que cal agafar les conclusions de l'estudi amb "cautela" perqu la metodologia emprada té "limitacions", la investigadora de l'ISGlobal i primera autoria de l'estudi, Natalie Mueller, ha explicat que, a més de les superilles, Barcelona necessita "intervencions complementries per millorar la qualitat de l'aire, promoure l'activitat física i fer front a la crisi climtica", i per aix ha emplaat a un "canvi de paradigma urgent" que passi "d'una planificació centrada en l'autombil cap a una nova que situ les persones al centre". Per la seva banda, el coordinador de l'estudi i director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d'ISGlobal, Mark Nieuwenhuijsen , ha remarcat que les conclusions són "un exemple del que es podria aconseguir adoptant un nou model urb que prioritzi l'enfocament de salut i que permeti reduir de manera significativa les exposicions perjudicials" que hi ha actualment. A més, ha afegit que les superilles s'haurien d'aplicar de forma "consistent" a tota la ciutat perqu la distribució dels benfics en salut sigui "completa i equitativa".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés