Publicado 22/10/2020 18:42

Escofet 1886 dona al Museu del Disseny el seu arxiu histric i objectes emblemtics de la companyia

Panot de morter hidrulic dissenyat per Gaudí el 1906 per a la companyia Escofet 1886. Dijous 22 d'octubre de 2020 (HORITZONTAL)
Panot de morter hidrulic dissenyat per Gaudí el 1906 per a la companyia Escofet 1886. Dijous 22 d'octubre de 2020 (HORITZONTAL) - Cedida a l'ACN pel Museu del Disseny (ACN)

Gaudí, Toyo Ito o Gemma Bernal han treballat per lempresa de paviments, elements arquitectnics i mobiliari urb

ACN

Barcelona.-Lempresa Escofet 1886 ha donat al Museu del Disseny larxiu histric de la companyia i alguns objectes destacats de lpoca modernista. Escofet és una de les companyies de Barcelona amb una histria més longeva, vinculada a transformacions com la que es va produir amb el modernisme, o amb els canvis urbanístics arran dels Jocs Olímpics. La srie dels catlegs comercials permet fer un recorregut per la producció d'una empresa que ha treballat amb grans noms de l'arquitectura i el disseny com Antoni Gaudí, Lluís Domnech i Montaner, Toyo Ito, Gemma Bernal o Miguel i Gonzalo Milá, entre daltres. Alguns dels seus objectes emblemtics, com el motlle de la rajola hexagonal de Gaudí per al Passeig de Grcia, engreixaran la collecció del museu.

I és que més enll del catleg de l'empresa, el Museu del Disseny enriqueix també ara les seves colleccions amb alguns objectes emblemtics d'aquesta empresa, principalment de l'poca modernista. És el cas de les trepes per realitzar el paviment hidrulic model1019 (conegut popularment com el del "llargandaix", dissenyat per larquitecte Lluís Domnech i Montaner per al catleg del 1900 i collocat, entre altres llocs, a la Casa Lleó Morera); algunes de les rajoles i motlles per a la realització de la faana de la seu corporativa d'Escofet a la Ronda de Sant Pere, dissenyada per Josep Pascó; o el motlle de la rajola hexagonal de Gaudí.Totes aquestes donacions i altres peces significatives del període modernista es podran veure a lexposició Modernisme, cap a la cultura del disseny que el museu presentar l11 de novembre.Quant al catleg, permet fer un recorregut per la producció de lempresa des dels primers paviments hidrulics a finals del segle XIX, els panots, els paviments creats grcies a la revolucionria tcnica del vibro premsat o la innovació que va suposar la introducció del mobiliari urb en el seu catleg en les darreres dcades del segle XX i que continua essent un dels valors de la companyia. Per Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny, es tracta d'una donació de primer ordre que enriqueix notablement el patrimoni de la ciutat a través de la recerca, el coneixement i la divulgació que impulsa el Museu i alhora refora el vincle d'una empresa més que centenria amb Barcelona", es mostra convenuda que l'estudi d'aquest fons permetr "entendre alguns aspectes fins ara indits dels inicis del disseny a la nostra indústria.Una histria centenria Escofet va iniciar el seu recorregut amb la fabricació de paviments. Ja el 1888 va rebre la Medalla d'Or de l'Exposició Universal de Barcelona i a principis del segle xx els seus paviments hidrulics eren dissenyats i emprats pels arquitectes més rellevants del modernisme. La inclusió en el seu catleg de la rajola hexagonal de Gaudí, dissenyada inicialment per a la casa Batlló per collocada finalment a La Pedrera, va ser una prova més del tarann innovador i creatiu de la companyia que, a més, va ampliar la seva oferta productiva amb la fabricació de panots per als espais urbans, com els que pavimenten les voreres de la ciutat de Barcelona.A la dcada dels anys seixanta, va introduir a Catalunya el formigó vibro premsat, que li va permetre pavimentar gran quantitat d'espais públics i privats al llarg de bona part del segle xx.Parallelament, l'empresa va obrir les portes a la producció de panells arquitectnics per a faanes i mobiliari urb. Aquest darrer present als carrers i places del nostre territori i amb una gran difusió internacional. Relacionats amb lespai urb barceloní, i ja a partir dels anys 80, en destaca la participació en projectes com el de l'anella olímpica de Federico Correa i Alfonso Milá, o laplicació, al 1997 al Passeig de Grcia, de la rajola hexagonal de Gaudí amb el relleu invertit respecte a l'original, per tal de millorar-ne la resistncia enfront del desgast derivat de lús quotidi. Cinc anys abans, la companyia havia estat guardonada amb el Premi Nacional de Disseny del Ministeri de Cultura.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés