Publicado 22/10/2020 18:42CET

Escofet 1886 dona al Museu del Disseny el seu arxiu històric i objectes emblemàtics de la companyia

Panot de morter hidràulic dissenyat per Gaudí el 1906 per a la companyia Escofet 1886. Dijous 22 d'octubre de 2020 (HORITZONTAL)
Panot de morter hidràulic dissenyat per Gaudí el 1906 per a la companyia Escofet 1886. Dijous 22 d'octubre de 2020 (HORITZONTAL) - Cedida a l'ACN pel Museu del Disseny (ACN)

Gaudí, Toyo Ito o Gemma Bernal han treballat per l’empresa de paviments, elements arquitectònics i mobiliari urbà

ACN

Barcelona.-L’empresa Escofet 1886 ha donat al Museu del Disseny l’arxiu històric de la companyia i alguns objectes destacats de l’època modernista. Escofet és una de les companyies de Barcelona amb una història més longeva, vinculada a transformacions com la que es va produir amb el modernisme, o amb els canvis urbanístics arran dels Jocs Olímpics. La sèrie dels catàlegs comercials permet fer un recorregut per la producció d'una empresa que ha treballat amb grans noms de l'arquitectura i el disseny com Antoni Gaudí, Lluís Domènech i Montaner, Toyo Ito, Gemma Bernal o Miguel i Gonzalo Milá, entre d’altres. Alguns dels seus objectes emblemàtics, com el motlle de la rajola hexagonal de Gaudí per al Passeig de Gràcia, engreixaran la col·lecció del museu.

I és que més enllà del catàleg de l'empresa, el Museu del Disseny enriqueix també ara les seves col·leccions amb alguns objectes emblemàtics d'aquesta empresa, principalment de l'època modernista. És el cas de les trepes per realitzar el paviment hidràulic model1019 (conegut popularment com el del "llargandaix", dissenyat per l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner per al catàleg del 1900 i col·locat, entre altres llocs, a la Casa Lleó Morera); algunes de les rajoles i motlles per a la realització de la façana de la seu corporativa d'Escofet a la Ronda de Sant Pere, dissenyada per Josep Pascó; o el motlle de la rajola hexagonal de Gaudí.Totes aquestes donacions i altres peces significatives del període modernista es podran veure a l’exposició Modernisme, cap a la cultura del disseny que el museu presentarà l’11 de novembre.Quant al catàleg, permet fer un recorregut per la producció de l’empresa des dels primers paviments hidràulics a finals del segle XIX, els panots, els paviments creats gràcies a la revolucionària tècnica del vibro premsat o la innovació que va suposar la introducció del mobiliari urbà en el seu catàleg en les darreres dècades del segle XX i que continua essent un dels valors de la companyia. Per Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny, es tracta d'una donació de primer ordre “que enriqueix notablement el patrimoni de la ciutat a través de la recerca, el coneixement i la divulgació que impulsa el Museu i alhora reforça el vincle d'una empresa més que centenària amb Barcelona", es mostra convençuda que l'estudi d'aquest fons permetrà "entendre alguns aspectes fins ara inèdits dels inicis del disseny a la nostra indústria”.Una història centenària Escofet va iniciar el seu recorregut amb la fabricació de paviments. Ja el 1888 va rebre la Medalla d'Or de l'Exposició Universal de Barcelona i a principis del segle xx els seus paviments hidràulics eren dissenyats i emprats pels arquitectes més rellevants del modernisme. La inclusió en el seu catàleg de la rajola hexagonal de Gaudí, dissenyada inicialment per a la casa Batlló però col·locada finalment a La Pedrera, va ser una prova més del tarannà innovador i creatiu de la companyia que, a més, va ampliar la seva oferta productiva amb la fabricació de panots per als espais urbans, com els que pavimenten les voreres de la ciutat de Barcelona.A la dècada dels anys seixanta, va introduir a Catalunya el formigó vibro premsat, que li va permetre pavimentar gran quantitat d'espais públics i privats al llarg de bona part del segle xx.Paral·lelament, l'empresa va obrir les portes a la producció de panells arquitectònics per a façanes i mobiliari urbà. Aquest darrer present als carrers i places del nostre territori i amb una gran difusió internacional. Relacionats amb l’espai urbà barceloní, i ja a partir dels anys 80, en destaca la participació en projectes com el de l'anella olímpica de Federico Correa i Alfonso Milá, o l’aplicació, al 1997 al Passeig de Gràcia, de la rajola hexagonal de Gaudí amb el relleu invertit respecte a l'original, per tal de millorar-ne la resistència enfront del desgast derivat de l’ús quotidià. Cinc anys abans, la companyia havia estat guardonada amb el Premi Nacional de Disseny del Ministeri de Cultura.

el més llegit

  1. 1

    Calvo retreu a Podem que estigui en "precampanya" amb la petició dels indults

  2. 2

    Vergés diu que Catalunya "està preparada" per vacunar al gener

  3. 3

    Alícia Gorina recupera 'Solitud' al TNC

  4. 4

    Intervenen 33 gossos en una botiga d'animals de l'Eixample de Barcelona

  5. 5

    L'Hospital Sant Joan de Reus gestiona el seu primer donant en asistòlia controlada

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés