Un investigador de 25 anys, format al Japó i Sucia, preveu crear una quinzena de llocs de treball
ACN
Ripoll.-Pau Molas, un investigador de 25 anys de Ripoll, ha fundat amb dos socis més l'empresa Coactum, una 'start-up' per enviar satllits petits a rbites més llunyanes que les actuals (més enll de l'rbita baixa de la Terra) i a un preu molt més econmic que les missions milionries. "Oferim un servei de transport interespacial, un tot incls" que va des de la contractació, l'enviament a l'espai i el seguiment, explica a l'ACN Pau Molas. Han dissenyat un motor de propulsió híbrida que és més eficient i segur i que redueix el temps del desplaament. L'objectiu final és que investigadors i empreses tinguin més possibilitats d'enviar els seus satllits a l'espai, un mbit dominat fins ara per les grans corporacions. Crearan 15 llocs de treball.
"Els competidors necessiten trenta dies per arribar a la Lluna des de l'rbita terrestre; nosaltres ho farem amb tres dies", afirma Pau Moles, un ripolls que juntament amb dos socis més (un nord-americ i un altre catal) ha creat Coactum (en llatí, 'ser portat junts').Amb 25 anys, s'ha graduat en enginyeria en tecnologies aeroespacials a la UPC de Terrassa i s'ha format a Frana, Sucia i al Japó. En aquest últim país va fer el treball de final de mster sobre motors híbrids en coets. Ha publicat un parell d'articles sobre la recerca i ha estat premiat. Amb els coneixements adquirits, ha ideat un model de negoci ambiciós que pretén simplificar l'accés a "rbites extiques, fent-les més accessibles". Preveuen donar feina a 15 persones de perfils molts especialitzats. Es tracta d'una empresa que oferir un servei d'enviament i seguiment de satllits petits a l'espai més enll de l'rbita baixa (a uns 500 km des de la terra) i amb uns costos molt més econmics que els actuals. "Si tu vols llanar un satllit, véns amb nosaltres que tindrem un satllit amb un motor que fa de plataforma de desplaament en rbita i un cop muntat, et movem on vulguis", subratlla Moles. Els serveis que oferiran inclou des dels preparatius del llanament, portar-lo a l'rbita i fer-ne el seguiment. El client potencial són empreses i projectes d'investigació que a dia d'avui no poden assumir els costos d'enviar els seus instruments o satllits a l'rbita desitjada. Segons l'investigador, Coactum vol solucionar un dels principals problemes del sector. "Els satllits petits no es poden moure (no tenen capacitat de propulsió) i l'rbita baixa (la que és més assumible per distncies i costos) ja est "saturada" de satllits. Amb la tecnologia actual explorar rbites llunyanes est fora de l'abast de la majoria per l'elevada inversió que requereix i només s'ho poden permetre les grans corporacions. "L'objectiu final és oferir-ho a gent que ara mateix no ho pot fer", remarca Molas. I posa un parell d'exemples, com ara empreses que envien satllits per fer observacions terrestres com ara controls de cultius o que volen tenir més connexions a la xarxa. El motor de propulsió, el tret diferencialLa clau del projecte és el disseny d'un motor de propulsió híbrida que ja han testat i que han d'acabar de desenvolupar en els prxims dos anys. "Per poder anar a rbites llunyanes cal un canvi de velocitat i un motor que et propulsi", detalla. Pe aix, han ideat una tecnologia basada en un oxidant en líquid i un combustible en slid, de manera que "no hi ha risc d'explosions incontrolades" i pot passar llargs períodes a l'espai, segons detalla l'emprenedor. Un altre avantatge és que no és txic i amb propietats que permet anar més lluny i amb menys temps que els competidors actuals. "Com que no és txic, a més, permet ser llanat juntament amb d'altes satllits perqu no és una amenaa", diu Molas, alhora que es redueixen molt els costos, ja sigui operatius, de construcció i desenvolupament. Calculen que el seu motor és deu cops més rpid que la tecnologia actual. I afegeix una altra comparació. Si l'Agncia Especial Europea necessita deu anys i uns 150 MEUR per una missió "rpida", aquesta empresa de Ripoll creu que podr enviar un satllit petit en un any i amb una reducció de costos per sobre del 90%. La seu, a l'espai de coworking de la Fundació Soler de RipollDes del febrer que Molas s'ha installat a l'espai de coworking tecnolgic de la Fundació Soler de Ripoll i han rebut una ajuda per cobrir despeses i posar en marxa l'empresa. Bona part dels diners que necessiten preveuen cobrir-ho amb inversió privada i també estan en contacte amb institucions internacionals. La xifra no ha transcendit. Dels quinze treballadors que necessitaran en aquesta primera fase, una dotzena ja estan seleccionats i la majoria són d'altres pasos.