Publicado 26/04/2019 13:01

Entitats ecologistes carreguen contra l'arribada del primer creuer propulsat amb gas natural liquat

Creuen que és una "cortina de fum" per amagar la inacció del port davant dels elevats nivells e contaminació

ACN

Barcelona.-Ecologistes en Acció, la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i la federació europea Transport and Environment han carregat aquest divendres contra l'arribada a Barcelona del primer creuer propulsat amb gas natural liquat, l'AIDAnova. Les entitats creuen que aquesta és una operació de "rentada verda" i una "cortina de fum" del Port de Barcelona per amagar la seva inacció davant dels elevats nivells de contaminació existents per l'arribada massiva de creuers. També recorden que el gas natural liquat segueix sent un combustible fssil, i per tant el seu ús "no pot considerar-se una solucó ambiental". Segons ells, pot generar emissions de gasos d'efecte hivernacle fins a un 9% superiors a l'ús del gasoil marí.

Tot i admetre que el seu ús és "clarament beneficiós" de cara a la reducció d'emissions de contaminants de tipus atmosfric, avisen que hauria de generalitzar-se al conjunt dels creuers que fan escala a Barcelona per poder observar un impacte real. Els bucs actuals, en canvi, no poden utilitzar aquest combustible. De les més de 830 escales previstes i dels 12 nous creuers que s'estrenen aquest any a la ciutat, només dos estaran propulsats per gas.Les entitats demanen al Port de Barcelona i a l'Ajuntament que revoquin de forma immediata l'acord que preveu la construcció de dues noves terminals de creuers al Moll Adossat, i que aprovin una regulació que obliguin els bucs a utilitzar combustibles amb un mxim de 0,1% de contingut de sofre, i la installació de sistemes de tractament com la reducció catalítica selectiva i els filtres de partícules disel, que proporcionen resultats similars de reducció de contaminants que l'ús del gas natural liquat. Aquest és un canvi, continuen, que les navilieres poden fer de forma immediata, sense necessitat de noves infraestructures al port, i en totes les naus. A més, adverteixen que promocionar el gas com a nou combustible en el transport marítim va en contra del compromís que la Unió Europea ha fixat de reduir les seves emissions de gasos d'efecte d'hivernacle (GEI) en almenys un 80-95% per al 2050 en relació amb l'any 1990. Per aix, insisteixen que cal un pla de reducció de l'activitat de creuers, al seu parer "insostenible" en termes de salut, canvi climtic, massificació de l'espai públic, saturació de serveis, problemes de mobilitat, desaparició del comer de proximitat i gentrificació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés