Publicado 18/09/2019 13:18

Educació vol ''universalitzar'' les prctiques STEM a tots els centres per potenciar les vocacions científiques

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

Els objectius del pla són incrementar els graduats en estudis científics i augmentar la proporció de noies

ACN

Barcelona.-Amb l'objectiu de fomentar l'inters per les matries més científiques i tecnolgiques, una cinquantena d'escoles i instituts catalans ja han implantat experincies STEM, unes prctiques que, segons el conseller d'Educació, Josep Bargalló, ja fan a molts centres i que, a partir del curs que ve, arribaran a tots. És l'objectiu del Departament d'Educació que, a través del pla STEMcat, aprovat aquest dimarts pel Govern després de dos anys de treball, acompanyar als centres que ho necessitin per potenciar les vocacions científiques entre els alumnes i sobretot entre les noies. Pel conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, S'han de posar 'eines' perqu més dones puguin treballar en els mbits tecnolgics, tradicionalment masculins, per evitar crear 'més escletxes'. ...

Un grup petit de noies de 5 de Primria han sortit al pati amb aigua calenta, laca, un pot i gel. La mestra els indica com han d'utlitzar aquest material i minuts després, comproven que dins del pot, han creat un núvol. Ho comparen amb el que passa al bany durant la dutxa i així, descobreixen la condensació. És una de les prctiques que forma part del projecte educatiu de l'escola Montseny, al barri de Vallcarca de Barcelona, on la robtica, l'ús de tauletes per estudiar o l'experimentació entre els més petits són algunes de les activitats prenen protagonisme. L'escola Montseny és una de les escoles de referncia en la posada en prctica d'experincies STEM, és a dir, de cincies, tecnologies, enginyeries i matemtiques que aquest dimecres han visitat els consellers Bargalló i Puigneró per donar a conixer els detalls del pla STEMcat.Des del Govern s'apunta que en un futur, el sector científic i tecnolgic generar més llocs de treball i que ja actualment, les empreses reconeixen manca de talent. Per aix, des de tres departaments (Educació, Polítiques Digitals i Administració Pública i Empresa i Coneixement) es vol estendre aquestes prctiques que han de motivar l'alumnat a escollir estudis d'aquestes branques amb total equitat i formar ciutadans en un sector que s'estima que fins el 2025 pot generar 7 milions de vacants a tot Europa. Segons Bargalló, ja és difícil trobar a Catalunya alguna escola que no faci, en algun moment o altre, prctiques STEM, per la diferncia és que amb el pla del Govern en marxa, aquestes prctiques s'han 'd'universalitzar' per convertir-les no només en una aposta de projecte sinó en una 'aposta de sistema'. El conseller ha assegurat que es donar l'acompanyament necessari perqu tots els centres facin activitats STEM el curs vinent. Per aix, en el pressupost del 2020 es preveu una partida 'milionria' que ha de promoure aquest acompanyament a les escoles i formar, en part, al professorat en aquest mbit. S'ha creat un programa de formació permanent específic per a mestres i professors i es preveu impulsar l'orientació educativa en aquest mbit amb un programa de formació en acció tutorial. L'objectiu d'aquest aspecte és que els alumnes decideixin els estudis en funció dels propis interessos únicament i no en funció de les condicions socioeconmiques, per exemple, o de gnere. En aquest sentit, Bargalló considera que 'estem abocats' a una societat amb més pes dels llocs de treball de tecnologia, cincia i enginyeria i alerta que cada vegada són 'més i més singulars' aquests llocs de treball que demanen per tant, 'millor formació'. En canvi, veu amb preocupació que encara hi hagi 'pocs alumnes' i sobretot, que hi hagi poques noies. El conseller reconeix que cal 'mirada de gnere' en aquestes vocacions i per tant, l'esfor per motivar les nens a seguir aquests estudis ha de ser més gran. De fet, Bargalló ha parat especial atenció al fet que les noies sovint són les que treuen millors notes en les matries d'aquests mbits i que en canvi, després deixen d'estudiar-ho. En culpa una 'mala orientació' i una 'etiqueta antiquada'. En una mateixa línia s'ha pronunciat Puigneró, que ha advertit que si el sector tecnolgic ocupa menys dones en llocs de treball més ben pagats, cal posar 'eines ' per aconseguir que les dones hi tinguin inters. Si no es fa així, diu Puigneró, es poden crear més 'escletxes' i es faria un 'flac favor' al país.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés