Publicat 17/09/2020 13:34

Dues companyies de creuers estudien fer rutes entre ports espanyols si obtenen el vistiplau de les autoritats sanitries

Conesa espera que BEST i els molls de Sant Beltran i Prat estiguin parcialment electrificats a partir del 2021

ACN

Barcelona.-La presidenta del port de Barcelona, Merc Conesa, ha explicat que estan en converses amb dues companyies de creuers interessades en organitzar rutes entre ports de l'Estat mentre no s'aixequin les restriccions per atracar en ports internacionals. Conesa ha adms que aquesta és una opció que "est sobre la taula" i que es podria activar si les autoritats sanitries espanyoles i catalanes aproven els protocols de seguretat contra la covid-19. D'altra banda, Conesa ha assenyalat que preveu que l'any que ve la terminal BEST comenci a utilitzar 100% elctrica, i que també entre el 2021 i el 2022 ho puguin fer els molls de Sant Beltran, on hi atraquen els ferris de Trasmediterrania, i el Moll Prat en un 30% i un 25%, respectivament.

Conesa, que ho ha dit durant la conferncia Lestratgia verda del Port de Barcelona en el marc del Cicle de Cafs del Clúster de lEnergia Eficient de Catalunya (CEEC), ha comentat que com a infraestructura receptora de la indústria creuerística el port ha parlat darrerament amb "moltes companyies" i que s'optaria per treballar amb dues, tot i que no n'ha revelat el nom. D'aquesta manera, se seguiria l'exemple d'Itlia, on la companyia Costa Cruceros ofereix des de la setmana passada ofereix viatges de set dies atracant només en ports italians, com Bari, Brindisi, Corigliano-Rossano, Siracusa i Catnia.La presidenta del Port ha recordat que la indústria est "aturada" des de l'inici de la pandmia i depn molt dels clients internacionals, a diferncia dels viatgers del ferri, que són més de proximitat i viatgen a les Illes Balears o a Itlia. Durant la seva intervenció, Conesa s'ha referit a l'electrificació dels molls, uns dels grans projectes que té obert actualment el Port de Barcelona. La presidenta ha detallat que es treballa en dos projectes pilot després que fa quasi un any i mig demanés a Red Eléctrica la connexió a la xarxa d'alta tensió. Per una banda, a la terminal Best es disposa de la potncia disponible per iniciar operacions de crrega i descrrega amb energia totalment elctrica a partir del 2021 i per l'altra l'inici de l'electrificació del moll on opera Trasmediterrania.Es tracta el Moll Sant Beltran, més proper a la ciutat que els que utilitzen els creuers i on entre el 2021 i 2022 el 30% dels vaixells podrien abastir-se d'energia elctrica. A banda, al Moll Beltran, aquest percentatge arribaria al 25%. Amb tot, Conesa ha reiterat que l'objectiu és que al 2030 el port ja estigui completament electrificat.Els aerogeneradors, una opció complicada per la proximitat amb l'aeroportMerc Conesa també ha comentat que el Port de Barcelona ha estudiat l'opció d'installar aerogeneradors a les installacions tot i que la proximitat amb l'aeroport en dificulta la seva viabilitat, ja que es trobaria en una zona d'influncia de les maniobres d'aterratge. En aquest sentit, ha indicat que la terminal que es troba més al sud BEST- disposa d'unes grues que no sempre poden estar alades i disposen d'un coll diferent per no interferir en l'aterratge de les aeronaus. "No ho descartem per si hem tingut alguns dificultats", ha adms.