Publicado 28/2/2019 7:03:47 +01:00CET

La Diputació de Barcelona invertir 25 MEUR per convertir una trentena de camins en carreteres i millorar-ne la seguretat

Les actuacions formen part dun projecte de planificació territorial més ambiciós que preveu triplicar la inversió en els propers quinze anys

ACN

Vic.-La Diputació de Barcelona aprovar definitivament en els propers mesos el document marc on sestableix la planificació viria de lens supramunicipal. Lanomenat Pla Zonal de la Diputació contempla un seguit dactuacions que passen per la transformació de 35 camins a carreteres i la millora delements de seguretat de la via com el ferm, la senyalització o el drenatge. En una primera fase, que engloba els propers quatre anys, sinvertiran 25 MEUR, mentre que a un termini a quinze anys vista és previst arribar als 80 milions. El diputat dInfraestructures Viries i Mobilitat, Jordi Fbrega, ha justificat la necessitat daquests canvis i millores com una contribució al reequilibri territorial del país. De la demarcació, les comarques que preveuen un major nombre dinversions són el Bergued, Osona i el Baix Llobregat.

El diputat dInfraestructures Viries i Mobilitat, Jordi Fbrega, ha explicat que durant el 2019 es redactaran i licitaran els projectes i es comenar a actuar entre el 2020 i el 2021. El pla de carreteres complet a qu ha tingut accés lACN recull la necessitat de convertir en una carretera un total de 121 camins de la demarcació de Barcelona. En els propers quatre anys es preveu actuar en 35 daquests camins, i la resta, fins els 121, saniran executant fins el 2034 amb una inversió total de 80 MEUR. Fbrega ha valorat positivament el treball previ que sha fet amb els alcaldes dels diferents territoris perqu han ents que calia deixar enrere les guerres de campanar i apostar per una visió més estratgica i global de tot el territori.La planificació viria de la Diputació pels propers anys donar resposta a municipis amb greuges com per exemple Gisclareny, al Bergued, on la via principal dentrada al poble és una pista enquitranada i gran part del pressupost municipal sha de destinar al seu manteniment. Fbrega ha assenyalat que actuacions com aquesta ajudaran a fer que la població sarreli al territori i sevitar que acabin marxant a daltres zones del país amb millors comunicacions. La problemtica que suposa aquest tipus de vies que són antics camins i que shan anat convertint en carreteres transitades no afecta només a territoris rurals, segons ha destacat el diputat dInfraestructures. Hi ha camins asfaltats a la zona del Maresme o el Baix Llobregat que suporten 8.000 i 9.000 vehicle diaris. La mitjana a la demarcació de Barcelona en una carretera local és de 2.300 vehicles diaris. Per tant, és claríssim que han desdevenir carreteres i complir amb totes les normes de seguretat, ha assenyalat. Línies del pla a quinze anys vistaEl Pla Zonal actuar sobre dos tipus de xarxa: la xarxa de camins que actualment fa funció de carretera i la xarxa local de carreteres titularitat de la Diputació de Barcelona. Sobre la xarxa de camins es preveu transformar en carretera 143 quilmetres de via i millorar la seguretat 68 camins municipals, que suposen uns 300 quilmetres. En aquest darrer cas, la Diputació no només nassumeix la millora sinó que també socupar de la seva conservació, tot i que la titularitat continu sent municipal. Pel que fa a la xarxa de carreteres locals, es preveuen dos tipus dactuacions: duna banda leixamplament dalguns trams, en aquells llocs que en qu són més estrets, i també la descatalogació de 150 quilmetres de carreteres que ja no compleixen cap funcionalitat. Actuacions previstes en la primera fase del Pla Zonal a la Catalunya CentralAl Bages, els camins que passaran a carretera són la carretera de Santpedor a Castellnou de Bages i la Carretera de Rajadell. En els dos trams també es millorar la seguretat viria. També sactuar al Camí de Mura a Rocafort. En total, el pla recull que aquest territori rebr deu actuacions de millora per valor de 4,42 MEUR. Pel que fa al Bergued, es millorar la seguretat viria als camins que van de Gisclareny a Bag, al camí de Castell de lAreny i al camí de Montclar a la carretera de lEspunyola. En total, el pla recull que sefectuaran tretze actuacions al territori i sinvertir 13,28 MEUR. Les actuacions prioritries al Moians són el camí de Collsuspina a Fontanelles, el camí de Santa Coloma Sasserra (Catellcir) i el camí de Granera a Sant Lloren Savall. Aquestes són les úniques tres actuacions que es faran a la comarca i tenen un pressupost d1,93 MEUR. Quant a la comarca dOsona, es preveu transformar de camí a carretera el camí de Les Farreres (Sant Bartomeu del Grau), el camí de Folgueroles a Tavrnoles i millorar la seguretat viria al camí de Tona a Muntanyola. En total, el pla recull que aquest territori rebr quinze actuacions i una inversió per valor d11,50 MEUR. Actuacions previstes en la primera fase del Pla Zonal a lrea metropolitanaLes actuacions prioritries al Valls Oriental són la conversió a carretera del camí de Llerona a la Garriga, la carretera de Palaudries (Lli dAmunt Parets del Valls) i el camí vell de Sant Celoni. En total es preveuen catorze actuacions i la inversió és de 8,65 MEUR. Al Valls Occidental és previst convertir a carretera la via del cementiri de Collserola i el camí de Rellinars a Can Gonteres (Terrassa). A més, també es millorar la seguretat viria al camí de lObac, a Vacarisses. En total, el pla recull deu actuacions al territori amb una inversió de 6,37 MEUR. Al Maresme també hi haur dos camins que passaran a carretera. Es tracta de la carretera de Valldeix, a Mataró, i el camí de la riera de Tei (Tei Masnou). La Diputació preveu millorar la seguretat a la carretera de Can Pruna, a Dosrius. En total, el pla recull tretze actuacions i la inversió ser de 4,54 MEUR. Les actuacions previstes al Baix Llobregat seran a Castelldefels i Esparraguera, on es convertiran oficialment a carretera les vies de la Sentiu i el camí dEsparraguera a la Colnia Sedó. També és previst millorar la seguretat al camí de Fontpineda, a Pallej. En total, el Baix Llobregat tindr deu actuacions amb una inversió de 10,04 MEUR.Al Barcelons hi ha prevista la transformació del camí de Can Ruti per convertir-lo en una carretera. Es tracta de lúnica intervenció al Barcelons i té una inversió estimada de poc més de mig milió deuros. Actuacions previstes en la primera fase del Pla Zonal al PenedsA lAlt Peneds és previst transformar el camí de Can Ros i el Camí de Les Cabanyes a Pacs. A més, també es preveu millorar la seguretat al camí de Moja a Daltmar. En tota,l el pla preveu una quinzena dactuacions que sumen 9,06 MEUR. Les actuacions prioritries a la comarca de lAnoia seran la transformació de tres camins: el camí de la Zona de Masquefa i el camí del Maset Nord (Masquefa), el camí de Vilanova dEspoia (Torre de Claramunt) i el camí de Ca NAguilera (Piera). A banda, també és previst millorar la seguretat viria al camí rural de Veciana i al camí que va de Can Rosa a Mas Castell (Piera, Torrelavit i Cabrera dAnoia). En total, el pla preveu disset actuacions a lAnoia i un pressupost de 7,21 MEUR. Per últim, al Garraf es preveu convertir un camí en carretera. Es tracta del camí de Les Tortes Carretera de Mas Trader, al municipi de Cubelles. A banda, també es millorar la seguretat viria a la carretera de Castelldefels, al camí dOlivella a La Plana Novella i el camí de La Cogullada a Canyelles. En total, el pla preveu aquestes quatre actuacions i shi destinaran 2,67 MEUR.