Publicado 17/07/2019 10:36

Desenvolupen un nou material per fabricar allants del calat reutilitzant pneumtics

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

Investigadors de la URV i de la UPC li donen una segona vida a la goma de les rodes en desús, el que suposaria i una reducció de 40.000 tones demissions de CO2

ACN

Tarragona.-Un equip dinvestigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV), juntament amb investigadors de la Universitat Politcnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC), desenvolupa un nou material per fabricar allants del calat reutilitzant rodes velles. L'equip investigador, encapalat a la URV per Marc Marín, del Departament dEnginyeria Mecnica, ha trobat una nova aplicació a la goma vulcanitzada procedent dels pneumtics, la qual, mitjanant un procés senzill i combinant-la amb un polímer, es pot reconvertir en material allant per a sabates. Segons informen fonts de la URV, aquest reaprofitament de la goma de les rodes en desús pot suposar un estalvi de 20 milions deuros lany en matria primera en el sector del calat i una reducció de 40.000 tones demissions de CO2

Durant aquesta recerca, que ha publicat la revista 'Applied Sciences', els investigadors van fer assajos amb diversos polímers en concentracions diferents fins a trobar la combinació idnia que permetés desenvolupar un material allant per al calat que complís amb els criteris de conductivitat, elasticitat i resistncia a la ruptura aptes perqu puguin fer la seva funció.Aportar un 10% dels polímers a la goma vulcanitzada ens permet crear aquest nou producte, que dona els millors resultats quan el polímer utilitzat és letil\/acetat de vinil, amb el qual es fa la goma EVA, apunta Marc Marín.Una solució sostenibleEn la seva recerca, els investigadors també han tingut en compte la sostenibilitat i viabilitat econmica daquest producte. Implementar-lo suposaria un estalvi en el procés de producció de les empreses, ja que permetria una reducció de costos perqu sutilitzaria un percentatge més baix de matria primera, que substituiria la goma vulcanitzada procedent dels abocadors, afegeix Marín.Segons els resultats de la recerca, i fent un clcul amb les dades del volum de producció de calat a escala global, Marín afirma que si les empreses productores de calat al món substitussin el material actual pel residu pneumtic triturat -un procés que ja es fa a les plantes de valorització- i hi afegissin un 10% de goma EVA, es podria aconseguir un estalvi duns 20 milions deuros cada any en la despesa per matria primera i una reducció dunes 40.000 tones demissions de CO2.Actualment, els investigadors de la URV i la UPC treballen per buscar noves aplicacions utilitzant la mateixa tcnica i, de moment, han obtingut resultats prometedors amb aplicacions com recobriments i safates per a cables.A més de linvestigador Marc Marín, que imparteix docncia a lEscola Tcnica Superior dEnginyeria Química (ETSEQ), per part de la URV formen part de lequip Jordi García i Lluís Massagués, investigadors del Departament dEnginyeria Electrnica, Elctrica i Automtica i professors de lEscola Tcnica Superior dEnginyeria (ETSE) de la URV. I per part de la UPC, la recerca ha estat dirigida per Ramon Mujal, del Departament dEnginyeria Elctrica, i ha comptat amb la participació de Xavier Salueña, del Departament dEnginyeria Mecnica, ambdós professors de lEscola Superior dEnginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).300.000 tones de pneumtics en desús cada anySegons informa la URV, es calcula que unes 300.000 tones de pneumtics passen a estar fora dús a lEstat espanyol cada any i unes 2.000.000 de tones a tot Europa, de les quals una tercera part va a parar a abocadors illegals. Es tracta dun residu de difícil tractament que pot trigar uns 1.000 anys a desaparixer de forma natural. Lenorme volum de pneumtics en desús ha fet que en els darrers anys shagin buscat fórmules per donar una segona vida a aquest residu. Productes per fer paviments, material per a obres públiques o el terra dels parcs infantils són algunes de les sortides que shan trobat per alleugerir de pneumtics els abocadors, per la gran majoria va a parar a plantes de valorització energtica, on es minimitza aquest residu a través de la combustió i se naprofita lenergia per produir vapor i electricitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés