Publicado 05/04/2019 11:03

Descobreixen estructures soterrades del projecte inacabat de metro de 1931 al carrer Nou de la Rambla

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Troben el pou d'atac i part del túnel mentre feien obres per installar una xarxa de recollida pneumtica d'escombraries

ACN

Barcelona.-El Servei d'Arqueologia de l'Ajuntament de Barcelona ha localitzat les estructures soterrades del projecte inacabat de metro de 1931 al carrer Nou de la Rambla. Unes obres per installar una xarxa de recollida pneumtica d'escombraries al sud del Raval han revelat el pou d'atac i part del túnel a la crulla de Nou de la Rambla amb el carrer de l'Est. Aquest projecte, iniciat l'any 1930, pretenia executar una nova línia de metro que creués tot el Raval, enllaant la ja existent estació de Liceu amb una nova parada a l'avinguda Parallel, antic carrer del Marqués del Duero. Estava previst que la línia anés soterrada per sota de l'actual carrer de Nou de la Rambla, llavors anomenat Conde del Asalto.

En aquestes obres ja s'estava fent una intervenció arqueolgica que fins al moment ha perms documentar diverses restes constructives relacionades amb l'urbanisme modern d'aquesta zona durant el segle XVII i XVIII.Aquesta nova línia de metro l'executava la concessionria S.A. Funicular de Montjuich. L'Ajuntament de Barcelona va atorgar la concessió el 29 d'abril del 1930. Ara bé, el projecte va patir moltes vicissituds durant els cinc anys que es va poder executar abans de l'inici de la Guerra Civil. L'any 1934 es va denegar el permís d'obres per diversos motius: vagues de treballadors, contratemps econmics, problemes financers i dificultats tcniques imprevistes. Després de la guerra, l'any 1939, la concessionria va voler reprendre les obres, per van ser novament denegades per motius financers. D'aquest projectes només es van poder enllestir les cotxeres, tallers i subcentral transformadora localitzats a la crulla del carrer Nou de la Rambla amb el carrer de Vila i Vil, així com part de l'estació del Parallel.Respecte a l'mbit del carrer de l'Est amb Nou de la Rambla, l'any 1931 es va decidir executar un pou d'atac o cambra soterrnia per muntar l'escut de pressió hidrulica (tuneladora) amb qu s'havia de perforar el túnel circular sota el carrer Nou de la Rambla, que aniria des del pla de la Boqueria fins a Montjuc. Aquest pou d'atac, totalment conservat, té unes dimensions de 3,5 metres per 2,5 metres de secció rectangular, i una profunditat de 12,5 metres. Est revestit amb encofrats de formigó amb espessors de fins a 0,80 metres. Durant els treballs d'execució, els nivells d'aigua fretica van provocar nombrosos problemes. De fet, avui dia bona part de la cambra est plena d'aigua, prcticament més de 3 metres. Al setembre de 1933 es va cobrir el pou sense haver pogut finalitzar les obres del metro. Es va restablir la circulació viria per les constants queixes dels vens.Durant la intervenció arqueolgica s'ha documentat la totalitat d'aquest pou al carrer de l'Est, així com una secció el túnel circular, del qual només es va executar un petit tram de cinc metres de llarg. S'han trobat les escales de fusta que pugen en zig-zag per una de les parets laterals, així com les dues grans bigues verticals de ferro d'un muntacrregues, avui desaparegut.El pou connecta mitjanant un petit tram de galeria amb el túnel circular, del qual només es va construir un segment de 5,80 metres per 5 de planta rectangular, i una alada de 5,80 metres. No s'han pogut documentar més estructures al fons dels dos mbits per la gran quantitat d'aigua que hi ha.Per la dificultat i perillositat d'aquest espai, el Servei d'Arqueologia va contactar amb la Unitat de Subsl dels Mossos d'Esquadra, així com amb la Unitat Subaqutica, que va accedir a l'interior del túnel circular per documentar-lo.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés