Publicat 16/02/2018 13:36

Confirmada per primer cop la presència de la sargantana aranesa al Parc Natural de l'Alt Pirineu

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Les prospeccions efectuades l'estiu passat han detectat tres exemplars d'aquesta espècie en perill d'extinció, així com 230 de sargantana pallaresa

ACN

Llavorsí.-El Parc Natural de l'Alt Pirineu ha confirmat per primer cop la presència de la sargantana aranesa dins del seu àmbit, durant els treballs de prospecció sobre el terreny que es porten a terme des del mes de juny passat en el marc del Programa de Seguiment de la Biodiversitat al parc. En concret, es van localitzar tres exemplars, entre els 2.511 i els 2.559 metres d'altitud, al sector de Comagireta. Es tracta d'una important fita que suposa un nou repte de conservació per al parc natural, per la singularitat de l'espècie en perill d'extinció i pel delicat estat en què es troba. Així mateix, també es van localitzar 230 exemplars de sargantana pallaresa, sobretot a les valls del Nyiri, La gola, Tres Estanys i la Coma del Forn, dada que suposa un increment de la presència confirmada d'aquesta espècie al Parc Natural de l'Alt Pirineu. Les campanyes de prospeccions continuaran durant tres anys, per tal d'arribar a inspeccionar la totalitat de la superfície potencial d'aquestes dues espècies en l'àmbit del parc.

Un equip de 29 observadors, coordinat pel biòleg Benito Fuertes i integrat per tècnics del Parc Natural de l'Alt Pirineu, de l'Equip de Suport a la Conservació de l'Os, del cos d'Agents Rurals i de la xarxa de voluntaris del parc, han completat la primera campanya de prospeccions, amb batudes al llarg d'un total de 92 quadrícules de 25 ha de superfície cadascuna, a l'àrea més nord-occidental, entre el 4 de juliol i el 25 d'agost passat. L'objectiu del programa ha consistit en dur a terme un seguiment de les poblacions de sargantana pallaresa (Iberolacerta aurelioi) i aranesa (Iberolacerta aranica), dues espècies endèmiques del Pirineu, en perill d'extinció i de conservació prioritària dins l'Espai ZEC Alt Pallars.Les 21 jornades de prospecció efectuades en aquesta primera campanya han permès localitzar per primer cop exemplars de sargantana aranesa dins l'àmbit del parc natural. Concretament, el mostreig per la sargantana aranesa va incloure 11 quadrícules de 25 hectàrees cadascuna, amb 49 tarteres inspeccionades. En total es van localitzar tres exemplars en tres tarteres de dues de les quadrícules analitzades, sempre en zones de carena, entre els 2.511 i els 2.559 metres d'altitud, al sector de Comagireta. Pel que fa a la sargantana pallaresa, es va detectar la presència en el 48,2% de la superfície analitzada. En concret, a 39 quadrícules de les 81 prospectades. La dada suposa un increment del 74% de la presència confirmada d'aquesta espècie al parc respecte de dades anteriors a la mateixa zona prospectada. En total, es van localitzar 230 exemplars a 76 de les 248 tarteres analitzades, entre els 2.024 metres i 2.633 metres d’altitud, sobretot a les valls del Nyiri, La gola, Tres Estanys i la Coma del Forn.

Contingut patrocinat