Publicado 26/2/2019 15:36:52 +01:00CET

La conducció del futur, en mans del mbil i el 5G

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El vehicle connectat i autnom revoluciona la indústria automobilística per genera grans reptes per les administracions públiques

ACN

L'Hospitalet del Llobregat.-Obrir i encendre el cotxe des del mbil, dir-li a l'assistent de veu del vehicle on vols anar o que reconegui, pels teus gestos, si t'ests adormint o quin monument assenyales. Són algunes de les innovacions que la indústria automobilística presenta al Mobile World Congress (MWC) i que ja est implantant o preveu introduir en breu, com a pas previ per una evolució que culminar, més endavant, amb vehicles de conducció totalment autnoma. "No és cincia-ficció perqu bona part de la tecnologia ja hi és, el software de detecció de persones, de reconeixement de la carretera, de l'actitud de la persona al volant, les cmeres, els infrarojos, ara falta que hi hagi un desenvolupament una mica cohesionat", explica Carles Garrigues, expert en tecnologia mbil i desenvolupament a la UOC.

Les grans multinacionals de desenvolupament estan treballant per implantar a Europa tecnologies aplicades a la indústria automobilística que ja es fan servir en altres punts del món amb menys regulació, com la Xina. És el cas de G+D Mobile Security, una empresa alemanya amb seu a Barcelona que té la tecnologia per encendre el cotxe amb el mbil. "Els primers productes ja van sortir al mercat amb fabricants locals de la Xina, i al mercat europeu som molt actius en l'estandardització perqu es pugui experimentar aviat", explica Michael Heb, Director de Producció per Cotxes de Línia Digital de G+D Mobile Security. "Suposo que en els propers 2 o 3 anys ja ho tindrem", afirma. En el seu cas, la tecnologia permet, fins i tot, donar accés al cotxe a una segona persona, a distncia, i delimitar qu pot fer amb el vehicle. També diu que la tecnologia pot permetre obrir el maleter, o les finestres, des del mbil o amb un rellotge intelligent i totalment a distncia. Els vehicles del futurAl Mobile World Congress de Barcelona, les grans marques mostren alguns dels seus models més avanats, com el BMW iNeXT Concept, un cotxe elctric que podria ser al mercat el 2021 i permet conducció autnoma, en determinats escenaris. A més, incorpora moltes de les facilitats que estan desenvolupant les empreses de tecnologia. "El conductor podr fer altres coses, com interactuar amb l'ambient, i el sistema d'assistncia, a través del control de gestos, et podr dir quin és aquest monument o fer-te una reserva al restaurant que has passat", explica Michael Stecher, especialista en recerca de BMW. Al Mobile, Tesla, que intenta liderar la transició de la indústria automobilística cap al model sostenible, presenta un vehicle tot terreny i esportiu amb una autonomia de 565 km, que es carrega amb 40 minuts i té portes ala de falcó. El model llegeix les línies pintades a la carretera, té un GPS que regula la velocitat mxima i condueix identificant els cotxes que té al voltant, canviant de carril autnomament si el conductor ho demana. El cotxe, com tots els models Tesla, ja est preparat per rebre actualitzacions de software i podria acabar sent totalment autnom. Com el de BMW, no est, encara, al nivell 5 de desenvolupament, que és el mxim, en qu els vehicles no tindran ni volant ni pedals. Aquests nous tipus de vehicles requereixen, per, un marc normatiu nou. "La conducció autnoma si ja fos possible, en alguns pasos no seria legal", diu Garrigues. "S'ha de regular, perqu on recau la responsabilitat si passa alguna cosa?", afegeix, advertint que aquest model de mobilitat obre també un ventall d'activitats per a empreses asseguradores. "El vehicle autnom a nivell 5 no est regulat, s'han de fer canvis per adaptar les normes a la nova realitat", explica també Lluís Alegre, director tcnic de l'ATM, que al Mobile presenta diverses iniciatives de mobilitat connectada.En aquest sentit, l'ATM ja est treballant en projectes de mobilitat per promoure viatges "totalment integrats" que puguin combinar des del vehicle particular elctric fins al transport públic, amb iniciatives com el 'park and ride'. "Quan estiguis treballant, el mbil t'avisar que el cotxe elctric ja est carregat, o a quina hora et convé més sortir per anar al proper destí, perqu el mbil també té accés al teu calendari", indica. "El mbil ser l'aparell que ens coneix millor, qu ens agrada, on anem més sovint, on treballem, on est casa nostra, i probablement el cotxe ens coneixer millor a través del mbil i ens far d'assistent de manera més fcil", conclou Garrigues.