Publicado 9/1/2019 9:33:14 +01:00CET

Compromís pregunta al govern espanyol si vol convertir la plataforma marítima del Castor en una benzinera

El senador Jordi Navarrete retreu al Ministeri per a la Transició Ecolgica la indefinició sobre el desmantellament i alerta dels perills de les possibles alternatives

ACN

Vinars.-La plataforma marítima del projecte Castor convertida en una benzinera, en un punt de subministrament de combustible a embarcacions a alta mar o per a la recrrega de metaners. El senador de Compromís, Jordi Navarrete, ha preguntat per escrit al govern espanyol si preveu alguna d'aquestes opcions per evitar al desmantellament de les installacions. La formació ha tingut coneixement que l'administració estatal podria estar barallant algunes d'aquestes alternatives de reconversió. La inamovible indefinició mostrada pel Ministeri per a la Transició Ecolgica sobre el desmantellament de les installacions refora aquesta tesi. Navarrete alerta que es tractaria d'una opció "insostenible", a més de perillosa: tant pels valors ambientals del delta de l'Ebre i la costa com per l'activitat turística.

Per qu l'extraordinria dilació d'una operació que, habitualment, la indústria petrolera arreu del món executa diriament de forma rutinria i estandarditzada ha deixat la plataforma Castor surant a 21 quilmetres de la costa durant més de cinc anys, exposada a l'abandonament i la corrosió, convertint-se en un cas sense gairebé precedents al món? Més encara, quan els responsables del govern espanyol admeten que el fracassat magatzem de gas submarí, que mai ha arribat a funcionar, ja no s'intentar tornar a posar en marxa i que l'única sortida viable, segons deixa ben clar la Llei d'Hidrocarburs en vigor, passa pel seu desmantellament.Aquestes són algunes de les qüestions que experts i representants polítics com Navarrete intenten respondre des de fa temps interrogant de forma sistemtica el govern espanyol en institucions com el Senat. "Des de fa temps sabem que el projecte ha estat nefast i que s'ha de segellar definitivament, amb una seguretat perfecta. El que ens fa dubtar és la indefinició sobre all qu vol fer el govern definitivament amb les installacions", raona el senador de Compromís.Tot i que durant els últims anys les especulacions han estat diverses, el govern espanyol segueix mantenint l'habitual hermetisme al voltant del futur del Castor, alimentant les suspiccies. En el context d'haver carregar uns 200 milions d'euros més a la factura del fiasco del Castor que ascendeix a més de 3.000 milions- per la seu desmantellament, la possibilitat d'ubicar a la plataforma marítima una benzinera per a embarcacions en alta mar o recrrega de bucs metaners no es pot descartar, segons alerta Compromís. "Que ho aclareixin. Si, com vol Compromís, es desmantella el projecte, s'abandona i no es pot fer cap installació en aquest antic pou petrolífer, o decideixen mantenir la indefinició. És el concepte de malpensa i ho encertars", subratlla.Especialment, davant del creixement de l'activitat coneguda com a "bunkering", és a dir, el subministrament de combustible per a vaixells a alta mar. De fet, les principals empreses gasistes estan orientant una part de la seva activitat a subministrar gas natural liquat (GNL) a bucs metaners o vaixells que es propulsen mitjanant aquest combustible. Actualment, les vuit regasificadores a l'Estat espanyol ja permeten aquestes operacions en vuit ports. Repsol, entre d'altres, ofereix bunkering de gasoil, fuel o GNL als recintes portuaris de Barcelona, Tarragona, Valncia o Cartagena, entre d'altres. La idea del sector, per, és anar encara més enll i comenar a utilitzar de forma imminent embarcacions que efectun aquestes operacions, amb autonomia per a grans distncies. Navarrete apunta, que per la seva situació estratgica dins de les rutes entre els ports de Barcelona, Tarragona, Castelló i Valncia, les installacions del Castor podrien haver estat incloses com a candidates per reconvertir-se un punt de subministrament d'hidrocarburs al mar. També per l'existncia d'un gasoducte que les uneix amb les installacions terrestres, connectades al gasoducte principal entre Tivissa i Paterna que va ser desdoblat fa uns anys, entre d'altres motius, per abastir el magatzem de gas submarí-.En aquest sentit, les preguntes del senador de Compromís sobre l'existncia d'algun projecte de reutilització de les installacions i, novament, també per l'opacitat governamental al voltant del futur del projecte recordant que encara no s'han encarregat les auditories i informes sobre el desmantellament als quals l'ha ministra per a la Transició Ecolgica, Teresa Ribera, ha alludit públicament-, arriben també condicionades per un principi de "precaució".Conseqüncies ambientals i econmiques"Un cop que ja tenen clar que el projecte no tirar endavant que no intentin fer una alternativa insostenible ambientalment parlant: un projecte gasístic o de bunkering just davant de la costa del parc natural delta de l'Ebre o de la Serra d'Irta, seria un risc turístic i ambiental", ha argumentat, tot recordant el perill que el transvasament d'hidrocarburs en les condicions sovint adverses d'alta mar podria suposar per aquests espais, ambientalment molt frgils i que, en bona mesura, viuen de l'activitat turística també.Com ja sol ser habitual, el Ministeri per a la Transició Ecolgica tampoc ha respost les preguntes que l'ACN li ha formulat al respecte.

el més llegit

  1. 1

    Les botigues Ikea a Barcelona donen llits i material per a persones vulnerables

  2. 2

    Coronavirus.- L'IQS desenvolupa un potencial inhibidor de proteasa per combatre el Covid-19

  3. 3

    Coronavirus.- Les obres de teatre 'Germanes' i 'Desclassificats', en obert a Internet

  4. 4

    Mor l'escriptor i músic Víctor Nubla

  5. 5

    Llancen un joc de preguntes sobre el Covid-19