Publicado 25/10/2019 10:30CET

Comena la perforació del túnel del Coll de Lilla de lA-27

ACN

Montblanc.-Aquesta setmana han comenat els treballs de perforació del túnel del Coll de Lilla de lA-27, segons ha pogut confirmar lACN. Després danys de retards, la maquinria ha comenat a definir la galeria que permetr millorar la connexió entre lAlt Camp i la Conca de Barber. Lautovia est projectada entre Tarragona i Montblanc, per actualment acaba a Valls. En els darrers mesos sha construt un mur de contenció i sha assegurat lentrada del túnel, que tindr una longitud d1,5 quilmetres i fins a 120 metres de profunditat. Segons es va informar al febrer, sestima un any i mig dobres per enllestir el forat del túnel. La galeria forma part del quart tram de lautovia A-27, amb un pressupost duns 115 MEUR.

A mitjan juliol van comenar les voladures a lentorn del nucli de Lilla, a la vessant nord, com a pas previ a linici de la perforació del túnel. Sha construt un mur de contenció amb 65 pilons de formigó per sostenir la muntanya i per assegurar lentrada del túnel, atesa la presncia dargiles expansives.La mxima complexitat de lactuació és que el túnel travessar uns terrenys difícils. Si a la boca al terme de Valls el terreny es caracteritza per fulles sobreposades de pissarra, la que donar al cantó de Montblanc té presncia dargiles amb guixos expansius. En el cos de la muntanya, on els materials són més compactes, es faran voladures, mentre en altres trams savanar amb retroexcavadora, amb passes de 75 centímetres, per conformar un túnel amb revestiment en forma circular, ja que, en l'opinió dels enginyers, suporta millor les pressions prpies del terreny.Tindr dues boques -una per sentit-, amb dues calades cadascuna. S'estima que l'excavació del forat pot suposar un any i mig de treballs. A part del túnel, per, dins daquest mateix tram dautovia, de poc més de set quilmetres, també hi ha altres punts d'elevada complexitat, com dos viaductes ja en construcció, un dels quals de 180 metres de longitud. De fet, sha anat construint in situ per les dimensions de les bigues, de 50 metres. Inicialment també es preveia un viaducte al terme de Lilla, a la boca del túnel encarada en direcció a Montblanc, per per problemes geotcnics es va optar per un caixó de drenatge de formigó armat, cobert amb un terrapl tal com també es va fer amb el túnel de lAVE que discorre per la mateixa zona.Aquest túnel és una de les infraestructures llargament reivindicades pels diferents agents econmics, socials i polítics del territori. Alguns dels més beneficiats seran les desenes de camions que circulen diriament entre el port de Tarragona i les comarques de Lleida, i per extensió l'interior de la península.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés