Publicado 18/09/2019 09:04

El Club Natació Banyoles compta amb el primer catamar elctric per fer entrenaments i competicions a l'Estany

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

Es fa servir per a la secció de rem i la idea és anar substituint les que van amb motor de gasoil en els prxims anys

ACN

Banyoles.-El Club Natació Banyoles (CNB) ha adquirit el primer catamar amb motor elctric per fer entrenaments i competicions a l'Estany. De moment s'est utilitzant a la secció de rem per la idea és anar substituint la resta d'embarcacions de motor amb gasoil en els prxims anys. Actualment n'hi ha tretze. A banda d'afavorir el medi ambient amb la no emissió de contaminants, el motor elctric també permet un estalvi de manteniment i de combustible (funciona amb bateria elctrica) xifrat en uns 2.000 euros a l'any. "En deu anys, s'aconsegueix un estalvi de 20.000 euros que és el que costa un motor elctric", afirma Manel Mayolas, vocal de manteniment de la junta del club. La prova de foc va ser diumenge passat amb la Travessia de l'Estany i el resultat va ser un xit.

El Club Natació Banyoles fa un pas important per a la sostenibilitat i el medi ambient amb la incorporació del primer catamar elctric per a entrenaments i competicions. Per arribar fins aquí han calgut tres anys de feina i estudiar els casos a l'estranger perqu aquí a Catalunya no en tenien cap referent similar. "Vam mirar als ports esportius i a les empreses de manteniment per no hi havia bots elctrics com els que necessitvem aquí", afirma Manel Mayolas, que és vocal de manteniment de la junta del club. Després d'algunes proves, l'embarcació es va estrenar duran la Travessia de l'Estany de diumenge passat. I el resultat va ser un xit perqu va tenir una autonomia de quatre hores. Segons Mayolas, anant a mxima velocitat (uns 9 nusos) la bateria dura una hora per per a un entrenament de rem, que requereix molta menys velocitat, l'autonomia es pot allargar fins a tres hores. Actualment s'est fent servir per als entrenaments de rem i ja s'est estudiant la manera d'adaptar-ho a les competicions. Segons detalla Mayolas, el principal canvi a fer ser a la dels bots de vuit persones. Fins ara, l'embarcació de motor de gasoil seguia durant tota la competició els remers per amb l'elctrica no ser possible perqu van massa rpid. A l'últim mundial d'ustria ja es va veure una alternativa, com és situar un bot de seguiment a la sortida, un altre al mig i un tercer a l'arribada. "I aquest ser el camí per adequar-ho", afegeix Mayolas. A nivell ambiental, una embarcació de seguiment amb motor de gasoil pot arribar a fer 80 quilmetres en una sola competició. Anar-les substituint de forma progressiva en els prxims anys tal com preveu el CNB permetr reduir el seu impacte al medi natural. Actualment el club té tretze catamarans. Un estalvi econmic i de decibelsEl catamar elctric comportar un estalvi de 1.000 euros a l'any en manteniment i 1.000 euros més en concepte de gasoil perqu funciona amb bateria. Aix vol dir que d'aquí a deus anys haur perms un estalvi de 20.000 euros que és el cost aproximat el motor elctric. Actualment la vida útil de la bateria és d'uns 5 anys per en cas que en un futur es millorin i es pugui allargar aquest temps l'estalvi ser encara més gran. Des del CNB destaquen també que no fa soroll. "Acostumats a les barques d'ara, tens encara més la sensació de flotar", afirma Mayolas. I aix també ho notaran els entrenadors perqu ja no hauran de cridar fort per donar les ordres als esportistes perqu no tindran el soroll del motor de fons. Des del Consorci de l'Estany i l'Ajuntament de Banyoles aplaudeixen la iniciativa. El director del consorci, Albert Tubert, recorda que es compleix així amb el Reglament d'Activitats de l'Estany (RAE) que recomana anar fent la transició a motors elctrics i que era un canvi que quedava pendent. "Els motors d'explosió ja estan prohibits per a les embarcacions d'esbarjo i només estan permesos per a les embarcacions d'emergncia", juntament amb d'altres activitats com les esportives, científiques, manteniment i neteja i activitats publicitries. El text de la normativa també especifica que "cal substituir progressivament els motors de les embarcacions per motors elctrics, sempre que sigui possible tcnicament per garantir la seva funcionalitat".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés