Publicado 4/10/2019 12:11:46CET

Calvet qualifica d'"enganyós" l'augment de la puntualitat a l'Aeroport del Prat

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

El conseller lamenta que entre els ciutadans hi hagi una percepció de "manca de fiabilitat" de la infraestructura

ACN

Barcelona.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha qualificat d"enganyós" l'augment la puntualitat en deu punts percentuals que va esgrimir aquest dijous el Ministeri de Foment després de la reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària en el marc de la iniciativa 'BCN a Punt' i ha lamentat que caigués en "un punt de cofoisme". Segons Calvet, les vagues d'aquest estiu va obligar algunes companyies a suspendre preventivament molts vols. "Si millora la puntualitat a base de cancel·lacions, malament perquè no estàs prestant el servei que et toca", ha comentat Calvet en un esmorzar a Foment del Treball organitzat per PwC. El conseller també ha advertit que a l'aeroport del Prat la percepció entre els ciutadans és de "manca de fiabilitat" i ha criticat l'actual model de gestió d'Aena.

"És un model que ens deixa molt poc marge de maniobra. A nosaltres ens hagués agradat un consell rector, com l'Autoritat Portuària de Barcelona -en què els càrrecs són designats des de Catalunya-, però no hi renunciem", ha assenyalat el conseller de Territori, després de fer un repàs del model de gestió aeroportuari al Prat i recordar que amb el govern de José Luis Rodríguez Zapatero hi havia un acord "molt avançat" en què també s'autoritzava l'entrada de capital privat en l'ens gestor però "ho feia d'una manera que singularitzava els aeroports de Barajas i Barcelona" i en què la governança "no era independent però sí molt individualitzada". "Els aeroports de competeixen entre ells i pensar que amb una gestió centralitzada en trauràs el màxim profit és estar equivocat", ha continuat el conseller.Segons Calvet, l'actual model representa "un monopoli a través d'una expressió financera que ens deixa lligats de mans i peus" i s'ha preguntat com "incidir" com a societat en una empresa "centralitzada" i un capital privat del 49% a borsa. Per això, considera que els membres del consell d'administració d'Aena que "vetllin" per l'Aeroport del Prat ho faran per "voluntarisme" davant la negativa a "singularitzar" la infraestructura.D'altra banda, el conseller ha destacat el caràcter "resilient" de l'Aeroport del Prat després de superar diverses adversitats, no només la crisi financera sinó les derivades anteriorment per la sortida d'Iberia, la creació d'IAG o l'arribada de les low cost, i com tot i així s'han arribat als 50 milions de passatgers. Des del 2014, Aena no ofereix dades individualitzades dels aeroports però Calvet ha recordat que les darreres, el Prat comptabilitzava un Ebitda superior als 400 milions d'euros i que les estimacions, cinc anys després, són d'uns 700 milions d'euros. D'acord amb aquests càlculs, l'aeroport de Barcelona aportaria el 55% dels beneficis a Aena mentre Madrid només el 4%."Són números rellevants, parlen per si mateixos", ha destacat. Segons el conseller, aquesta diferència percentual "hauria de comportar més atenció a l'aeroport de Barcelona" i ha criticat que "no es presta prou atenció a la qualitat del servei". En aquest punt, s'ha referit, per exemple, al servei de seguretat que a l'Aeroport del Prat han acabat en vaga el 2017 i aquest estiu. I és que segons ha comentat, mentre que el contracte de seguretat a l'aeroport de Barcelona es va adjudicar per 41,2 milions d'euros per un trànsit de 50,1 milions de passatgers (0,18 euros per passatger) a Barajas va ser de 58 milions d'euros per un aeroport que acull 57 milions de persones, el què equival a prop d'un euro per persona.En termes similars, ha afegit que l'aeroport del Prat disposava de 449 treballadors per a 5,3 milions de passatgers mensuals (dades de l'agost passat) mentre que a Barajas n'hi havia 750 per a 5,8 milions.El conseller també ha ressaltat la necessitat d'incrementar la fiabilitat de l'aeroport. "En el Govern, ens sentim i som responsables de totes les infraestructures del país", ha dit el conseller, no només en referència a l'aeroport, sinó també a d'altres com Rodalies i la xarxa viària. D'altra banda, ha recordat com la Flightstats va situar l'Aeroport del Prat entre quatre aeroports amb més retard d'Europa durant els mesos d'estiu, amb demores d'uns 45 minuts.

Titulars Aldia

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.