Publicado 23/10/2019 19:09CET

Un de cada tres adolescents reconeix haver assetjat algun company amb freqüncia de forma activa o passiva

2.450 estudiants de les comarques barcelonines s'han autoexplorat en un estudi de la Fundació Ecologia Emocional

ACN

Barcelona.-Un 33,8% dels adolescents reconeixen haver participat de manera activa o passiva en situacions d'assetjament a un company amb freqüncia -"de vegades" o "sempre"-, segons un estudi elaborat per la Fundacio Ecologia Emocional de Barcelona. Un total de 2.450 adolescents d'entre 11 i 18 anys de 14 centres educatius públics i concertats de les comarques barcelonines han participat en l'estudi, que ha consistit en un qüestionari de 100 preguntes dividides en deu rees, com identitat, conductes de risc, hbits de la salut, comunicació familiar, tecnologies o la mirada sobre el món. Una de les aportacions de l'estudi és que ha buscat que els joves se sinceressin sobre les seves emocions després d'una autoexploració a través del qüestionari.

Una altra de les dades destacades de l'estudi és que el 15% dels enquestats reconeixen haver patit assetjament escolar "de vegades" o "sempre". En el gnere masculí, la proporció és una mica superior (15,4%) que en el femení (12,8%). D'altra banda, prcticament no s'observen diferncies de gnere entre els adolescents que reconeixen haver participat de forma activa o passiva en situacions d'assetjament, el 34% dels nois i el 33,4% les noies.TIC, angoixa i impacinciaEls resultats de l'autoexploracio també detallen que la relació dels joves amb les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) els provoca sentiments d'angoixa i impacincia. Preocupa la tendncia a la pressa, la immediatesa, el consumisme i les dificultats per complir obligacions. Igualment hi ha aspectes positius com el sentiment d'estima i d'integració al grup familiar, l'elevada apreciació de la diversitat, la construcció de la identitat i la relació i sensibilitat pel món que els envolta. "Ens haalegrat especialment la sensibilitat dels joves sobre la vida i la valoració de la seva diversitat, fet que és molt esperanador", afirmen els directors de la Fundació Ecologia Emocional, els psiclegs Merc Conangla i Jaume Soler, sobre l'estudi, que s'ha presentat aquest dimecres. Prevenció emocional davant de l'assetjament escolarConangla i Soler apunten que "cal fer prevencio emocional en tot l'mbit educatiu per reduir i evitar l'assetjament escolar" dels infants i adolescents. Per aix, defensen l'educacio i la gestio emocional a tots els nivells: en la formacio dels professors, dels alumnes i en l'mbit familiar. "L'etapa de l'adolescncia i joventut suposa molts reptes a nivell emocional. Si els joves no disposen d'eines per gestionar les emocions derivades del que viuen, poden caure en desequilibris i patiment", adverteixen. Els centres que han participat a l'estudi són de Barcelona, Badalona (Barcelons); Sant Joan Despí, Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat); Vilanova i la Geltrú (Garraf); Sant Sadurní d'Anoia (Alt Peneds); Manresa (Bages); Moi (Moians); Vacarisses, Sabadell i Terrassa (Valls Occidental). El qüestionari, l'han contestat estudiants d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mig o superior. L'estudi l'ha realitzat l'Institut de Recerca en Ecologia Emocional i Creixement Personal, una de les tres potes de la fundació, juntament amb l'Institut del Creixement Personal i l'Institut d'Ecologia Emocional.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés