Publicado 12/11/2019 14:43

Cabosanroque interpreta en clau sonora i actual les sessions dexorcisme de Jacint Verdaguer

La nova installació del grup sestrena al festival Temporada Alta aquest dimecres

ACN

Barcelona.-Cabosanroque interpreta en la seva nova installació sonora els apunts que el poeta Jacint Verdaguer va prendre en diverses sessions dexorcisme. Dimonis, que es presenta al festival Temporada Alta a partir de dimecres, recrea la planta del pis barceloní on Verdaguer va fer aquestes sessions, entre 1890 i 1893, tot fent una traducció esttica de les possessions del dimoni i convidant el públic a passejar-shi i modificar la dramatúrgia amb el seu pas. Cabosanroque reivindica lactualitat dels textos de Verdaguer rellegits avui i agafa aquella experincia per la vessant menys fervorosa; des duna visió antropolgica de les possessions, com a forma de crítica social, remarca Laia Torrents a lACN.

El duet cabosanroque sha fixat en una de les vivncies més particulars del poeta Jacint Verdaguer: els exorcismes en els quals va participar entre el 1890 i el 1893, en un pis de Barcelona. El conjunt format per Laia Torrents i Roger Aixut ha recreat a 'Dimonis' la casa doració on es practicaven aquests rituals. Un espai, amb la participació enregistrada de Niño de Elche, Rocío Molina i Enric Casasses, on el públic es podr passejar lliurement i modificar la dramatúrgia sonora.El grup ha partit del llibre amb les transcripcions dels apunts de Verdaguer, que no shavien publicat en vida seva, i que va publicar el també poeta Enric Casasses. Els textos rellegits són molt actuals. Criticava la societat del moment, les desigualtats de la revolució industrial, etc, diu Laia Torrents. Daltra banda, el grup també ha tingut en consideració que els exorcismes són dels pocs, sinó lúnic, acte religiós en qu la divinitat manté un dileg amb lhome. Cabosanroque ha apartat el misticisme i les truculncies que sovint acompanyen aquesta prctica religiosa (i que a lpoca de Verdaguer convivia amb lauge de lespiritisme, remarca lartista) i posa laccent en com les possessions que es donen en aquest ritual són moltes vegades la forma que tenia lindividu de criticar la societat. És una visió molt antropolgica i poc misticista de la possessió, reitera Torrents, citant lantropleg Manuel Delgado a qui han recorregut per documentar-se i la veu del qual apareix enregistrada a la installació. La grcia daquests apunts és que hi ha una polifonia de veus, i al final acabes no sabent qui parla, si el dimoni, el posset, etc. Són el punt de partida per les nostres reflexions esttiques, socials, antropolgiques i fins i tot teatrals sobre la possessió, remata Torrents. La installació est disposada sobre una recreació de la planta del pis de Barcelona on Jacint Verdaguer va realitzar aquelles sessions dexorcisme. Arreu de la planta hi ha installacions sonores inspirades en diferents punts de vista sobre la possessió. La gent pot transitar segons la seva voluntat, algunes installacions es modifiquen en passar-hi, daltres no, avana. Entre les installacions sonores, lassistent hi apreciar les veus de Casasses, Manuel Delgado i també Rocío Molina o Niño de Elche, el qual canta unes composicions creades per Cabosanroque en base a sons electromagntics, i el resultat en vídeo es projecta al seu torn posset per parsits (sons) electromagntics.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés