Publicado 25/05/2019 08:04CET

El 'boom' dels patinets elctrics obre un nou mercat a les asseguradores

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El RACC ja ofereix plisses específiques i Mapfre estudia com entrar en un sector que l'any passat va provocar 129 accidents a Barcelona

ACN

Barcelona.-Va ser un els regals estrella el Nadal passat i ara, amb el bon temps, les vendes tornen a créixer. L'auge del patinet elctric ha modificat els costums de milers de ciutadans que l'han afegit com una opció més de mobilitat per la ciutat. Per l'ascens de les compres implica de retruc, també, més problemes: només l'any passat, a Barcelona, es va registrar 129 accidents amb vehicles de mobilitat personal, entre els que s'inclouen els patinets. Als carrers, patinets, bicicletes, rodes i vianants comparteixen espais, sovint entre dubtes de qui i quan té prioritat de pas. En aquest context, les asseguradores veuen una nova opció de negoci i aposten perqu les administracions facin obligatria l'assegurana per uns vehicles que poden arribar als 30km\/h. El RACC ha estat un dels primers en llenar un producte específic per a patinets, mentre que d'altres, com Mapfre, estudien el sector per adverteixen que cal una regulació clara per part de l'administració.

El responsable de mrqueting del Reial Autombil de Catalunya (RACC), Albert Puigdemont, justifica l'entrada a aquest mercat perqu tot i ser una entitat dedicada a l'automoció no és aliena a la "important transformació" de la mobilitat, amb opcions que van més enll del vehicle a motor, i a ampliar la seva oferta d'assegurances a bicicletes i patinets. De fet, considera que aquest tipus d'assegurana hauria de ser "obligatria", com ho són les dels vehicles de motor.Segons explica Puigdemont a l'ACN, diversos socis s'havien acostat a l'entitat per preguntar-los per aquest tipus de producte. Durant poc més d'un mes han sumat 150 contractacions, tot i que desconeix "quina acceptació tindr" amb el pas dels mesos. "La gent comena a tenir aquesta sensibilització que no pot anar pel món amb un vehicle sense tenir assegurana, per creiem que encara tenim un camp per córrer molt important", assenyala."No pot ser que trobem gent a tot drap per les voreres"Amb l'arribada del bon temps, de fet, les vendes de patinets "s'han animat". Així ho constata Marc Cassany, soci d'emovity, que en set mesos ha obert dues botigues a Barcelona, recentment una altra a Girona i aquest estiu ho far a Madrid. Sobre la convenincia de contractar una assegurana, comenta que ofereix un primer any de cobertura en les seves vendes."Aix ha d'estar ben regulat. El que no pot ser és que ens trobem gent anant a tot drap per les voreres. Aix és una cosa molt bona si est ben feta", raona Cassany, que ressalta del patinet que és "rpid, net, divertit". "Arribarem abans a la feina i amb més bon rotllo i més positivistes perqu ens haurem estalviat l'embús de trnsit. És un transport molt sostenible", conclou.En collaboració amb diverses botigues com les de Cassany, des de fa un mes i mig aproximadament el RACC ofereix dos tipus d'assegurances, una que cobreix la responsabilitat civil en cas d'accident amb 150.000 euros de capital assegurat i servei mdic les 24 hores, entre d'altres, per 39 euros anuals i una altra amb 300.000 de capital assegurat i assistncia mecnica en ruta, per 79 euros l'any.La directora de Negoci d'Autombils i Particulars d'Allianz, Laura Villasevil, admet que per ara la companyia no té en cartera un producte específic per a patinets elctrics. En aquest sentit, detalla a l'ACN, per, que en el seu cas la responsabilitat en accidents en patinet queda coberta fins als 600.000 euros per als usuaris que tenen contractada la plissa de la llar i fins al milió d'euros si hi tenen el cotxe.Per la seva banda, Mapfre est estudiant quins passos prendre. "Tenim un laboratori d'investigació on estem analitzant les necessitats que demandar mobilitat pel que fa al patinet per poder adaptar necessitats a les noves plisses de cobertura", admet el director general territorial de Mapfre a Catalunya, Ricardo José Garzo. Amb tot, creu que és necessari que l'administració posi ordre en aquest mercat per establir clarament "quines són les condicions obligatries en que s'hauran de fer aquestes contractacions".En tot cas, Fernando Peña, professor de Dret Civil de la Universitat de la Corunya i director de la Ctedra Fundació INADE-UDC de Gestió de Riscos i Assegurances, precisa a l'ACN que abans d'abordar el debat sobre la convenincia d'una plissa per als patinets, caldria plantejar-se "si el risc que generen és suficient". "Hem de pensar que en accidents de treball es produeixen més víctimes mortals i no hi ha cap assegurana obligatria", reflexiona Peña.Així mateix, el professor alerta que establir una cobertura obligatria suposaria certs inconvenients, com ara el seu cost. "Una assegurana d'autombil val uns 300 euros, i aquest ja és el preu d'un patinet", apunta Peña, que subratlla que si els conductors d'aquests vehicles haguessin de fer un pagament anual en concepte de plissa, seria "difícil" fomentar aquest nou tipus de mobilitat personal.La normativa actual només "recomana" el cascLa normativa de l'Ajuntament de Barcelona, que de moment no té comptabilitzats els nombre d'usuaris, no obliga a circular amb casc per ho recomana. L'auge dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), i del patinet com a mxim exponent, ha comenat a provocar algun problema de convivncia entre vianants, cotxes, motos i ara patinets i va obligar l'Ajuntament de Barcelona a redactar una normativa que estableix les velocitats mximes o les mesures de seguretat.Així per exemple, no obliga els patinets a subscriure una assegurana tot i que poden agafar velocitats de 30 quilmetres\/hora. Quant a les mesures de protecció, recomana utilitzar el casc en el cas dels usuaris particulars, per el fa obligatori en el cas d'activitat d'explotació econmica. Així mateix, tampoc exigeix per sí que ho suggereix per a una millor visibilitat dur elements reflectants, llums i timbres.Pel que fa les velocitats mximes permeses, la normativa municipal estableix que els conductors poden circular a un mxim de 30 quilmetres per hora pels carrils bici que estiguin situats a la calada i a 10 quilmetres per hora en els carrils bici situats a la vorera. A les zones 30, hi podran circular aquells patinets en qu la seva velocitat mxima superi els 20 quilmetres per hora. Les infraccions lleus poden comportar multes de fins a 100 euros, en casos greus 200 euros i per a les de carcter molt greu 500 euros.Al seu torn, la Direcció General de Trnsit (DGT) preveu aprovar a mitjans d'aquest any una normativa que examini les característiques tcniques dels patinets i pugui determinar quines exigncies de seguretat requereixen. Per al cap d'rea de Vehicles de la DGT, Luis Fernando Verdasco, aquest nou text facilitar que les administracions locals, que són les que tenen competncies en circulació urbana, puguin desenvolupar normatives perqu els patinets trobin el seu lloc i els sigui més fcil "compartir la via amb vianants, turismes i altres vehicles tradicionals".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés