Publicado 23/05/2019 06:22CET

Bombers voluntaris: "A les zones rurals els ciutadans poden gaudir d'un servei més immediat i potser més efica"

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Membres del cos posen en valor la seva tasca de servei públic i lamenten la manca defectius

ACN

Santa Coloma de Queralt.-Proximitat, immediatesa i eficcia són tres de les característiques que defineixen la feina dels bombers voluntaris. Estan integrats dins dels Bombers de la Generalitat per actuen, principalment, per vocació. A Catalunya hi ha uns 70 parcs de bombers voluntaris, situats en zones rurals on és més difícil que ladministració pugui destinar-hi efectius. Tot i no viure daquesta tasca, tenen una remuneració econmica pels serveis que fan i han de tenir una preparació molt similar a la dels bombers funcionaris. La seva disponibilitat és total quan hi ha situacions demergncia i sactiven amb gran rapidesa. Reclamen a ladministració que obri més places perqu asseguren estan per sota dels mínims necessaris, i també demanen més formació i millor material. Bombers voluntaris del parc de Santa Coloma de Queralt (Conca de Barber) han explicat a l'ACN la seva tasca i s'han reivindicat com un "avantatge", sobretot a les zones rurals, on els ciutadans "poden gaudir d'un servei més immediat i potser més efica".

Els bombers voluntaris fan la mateixa tasca que els funcionaris. A grans trets, resoldre emergncies i, en especial, incendis i rescats. Tot i aix hi ha diferncies significatives. La primera és que els funcionaris són treballadors de ladministració que han passat unes oposicions i es dediquen exclusivament a fer de bombers, mentre que en el cas dels voluntaris principalment tan sols estan de servei quan són requerits per una emergncia. La formació tampoc és la mateixa. Josep Gual, bomber voluntari del parc de Santa Coloma de Queralt amb 25 anys de trajectria, assegura que en teoria tothom hauria de tenir els mateixos coneixements, encara que en realitat als voluntaris els falta formació continuada. Gual posa en valor que en el seu cas cal vocació per adquirir els coneixements, ja que han destar més dun any cada cap de setmana fent el curs dunes 500 hores que els permeti accedir a una plaa de bomber voluntari. La setantena de parcs de bombers voluntaris que hi ha a Catalunya principalment subiquen en zones rurals. Els seus companys funcionaris es troben a les ciutats i es donen suport mutu quan cal. Per en casos dalertes en els indrets amb menys població, els primers en desplaar-se són ells. Per mi és una virtut que a Catalunya tinguem un model mixt, expressa Gual. Crec que és un avantatge pels ciutadans, sobretot de les zones rurals, que poden gaudir dun servei més immediat i potser més efica, raona. I apunta que a la resta de lEstat, hi ha els parcs a les ciutats grans per no a les zones rurals, situació que genera un greuge comparatiu que a Catalunya no es produeix.VocacióMalgrat ser voluntaris, reben una remuneració per la feina que fan. En els serveis i les gurdies cobrem uns 10 euros lhora, comenta Gual. De tota manera, remarca el carcter vocacional de la seva tasca: Per un accident de trnsit que potser són dues hores, acabars cobrant 20 euros; i per un contenidor que taixeques a les 5 de la matinada, 10 euros, exposa. A més, shi ha dafegir el compromís que adquireixen destar sempre disponibles per desplaar-se als serveis del seu entorn, un fet que a vegades costa de conciliar amb la vida familiar.Gual detalla que entre els requisits per formar part del cos de bombers voluntaris hi ha viure a menys de 15 quilmetres del parc, superar unes proves físiques, un examen teric i un de psicotcnic. Tot i la dificultat i que es tracta dun procés llarg i farragós, considera que és necessari, ja que lafectat ha de saber que qui latén és un professional. De fet, a nivell identificatiu, lúnica diferncia per al ciutad és que els voluntaris porten un emblema negre amb una V a lespatlla.La tasca que desenvolupen est condicionada a les necessitats del servei. El parc est tancat per sempre est disponible per fer sortides, gurdies programades o serveis urgents, detalla Ignasi Queraltó, cap del parc de bombers voluntaris de Santa Coloma de Queralt. Quan hi ha una emergncia, la sala de control dels Bombers de la Generalitat envia un SMS als efectius que prviament han informat de la seva disponibilitat i es posa en marxa el dispositiu. Per poder-se activar, com a mínim lequip ha de ser de tres persones. A través de WhatsApp, ens comuniquem entre nosaltres i, si som tres, truco a control i comunico que podem sortir, narra Queraltó. Immediatament els bombers voluntaris van cap al parc de Santa Coloma, es canvien i pugen al vehicle. Un cop dalt, des del control central els hi donen els detalls de loperatiu. Un procés que, de mitjana, fan amb 7 o 8 minuts. Gual explica el secret de la rapidesa amb gran naturalitat: Aix és un poble i vivim molt a prop del parc, amb la qual cosa tenim la possibilitat de venir en un o dos minuts. Després et canvies amb dos o tres minuts i ja surts.També poden ser activats per fer gurdies programades, en situacions de possible emergncia per previsió de fortes pluges, ventades o nevades. És aleshores quan lequip fa més pinya. Som una petita família, reconeixen. Al parc de bombers de Santa Coloma de Queralt disposen despais comuns per fer vida, quan la situació ho requereix. A la planta superior tenen una cuina, un dormitori amb dues lliteres i una sala destar on hi poden arribar a passar moltes hores seguides, esperant ser activats. Llargues converses, confessions, partides de cartes, pellícules... i una llar de foc per passar el fred a lhivern. I per continuar involucrant els voluntaris en la dinmica dequip, des de fa uns mesos han pogut muntar un gimns, que fan servir algunes tardes per mantenir-se en forma.MancancesEls Bombers de la Generalitat fa anys que reivindiquen millores salarials, més recursos humans i material modern. En el cas específic dels bombers voluntaris, les demandes se centren sobretot en la part dels efectius. Aquí a Santa Coloma som 16 bombers voluntaris quan hauríem de ser 25, afirma el cap del parc. Queraltó lamenta que no shagin fet més promocions. Ell va entrar al cos a la del 2011, lúltima que es va completar. La darrera que es va convocar, assenyala, va ser el 2016 per encara no shan incorporat els efectius. Aquest estiu haurien destar operatius, encara que tem que a Tarragona si entra un 50% dels seleccionats, ja ser molt. A més shi ha dafegir el fet que dels 16 bombers voluntaris que hi ha a la localitat, molts amb el pas dels anys han anat limitant la seva disponibilitat, ja sigui perqu la feina a dia davui no els hi permet, per desgast o per qüestions familiars. Daquests 16, operatius som 5 o 6, i puntualment, 7 o 8, indica Queraltó. Una problemtica que la resta supleix amb més esfor i augmentant la disponibilitat.El director general de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament, Manel Pardo, reconeix les mancances. Especialment pel qu fa a la demora en lentrada en servei de la darrera promoció de bombers. Ha tingut molts problemes perqu ha durat tres anys, aix és perqu alguna cosa no ha funcionat bé, afirma, i avana que al setembre sobrir una nova convocatria. El mxim responsable dels bombers també incideix en la importncia dels requisits per accedir al cos, per també per sortir-ne, en el cas dels voluntaris, ja que les persones que tenen plaa per no demostren disponibilitat dificulten el funcionament del sistema. Estem dissenyant les condicions mínimes per accedir i mantenir-te, avana Pardo. Una remodelació que Pardo exposa que sest fent amb els bombers voluntaris, amb els caps de parc i amb els Consells de Bombers Voluntaris.El Consell de Bombers Voluntaris és lrgan dassessorament i consulta en el qual els representants dels bombers voluntaris poden expressar les seves inquietuds a l'administració i gestionar diferents aspectes. Per Pardo, la discrepncia i les condicions de treball han de passar per aquí. En canvi, Gual té dubtes sobre leficcia del Consell perqu est format per nou bombers voluntaris i deu comandaments de Bombers. A lhora de prendre decisions sempre estem en minoria davant els tcnics de la casa, lamenta el voluntari.Nova aplicacióMentre no es resol la situació i per avanar en la millora de la gestió del voluntariat, sest creant una aplicació per a telfons mbils que ha de permetre, a la sala de control, saber en tot moment quins bombers voluntaris estan disponibles per poder atendre una emergncia. Per Gual, pot ser positiu per guanyar temps. Queraltó, per la seva banda, creu que si sen treu profit, laplicació és una gran eina perqu la sala de control spiga si disposa daquell parc, o si shan dactivar més recursos daltres indrets. Per qüestions tcniques, el director general dubta si estar a punt per la campanya de lestiu, per afirma que insistiran perqu entri en funcionament com més aviat, millor.Un altre dels motius de queixa de funcionaris i voluntaris és la manca i antiguitat de part del material que utilitzen. Des de la direcció general, Pardo remarca que enguany shan fet 60 licitacions de material, quan la mitjana dels darrers anys era de 20; i destaca el gran esfor que han fet per atendre les demandes dels professionals. Una de les novetats ha arribat a Santa Coloma de Queralt. Es tracta duna cmera trmica que per als bombers és molt útil en incendis dhabitatges, en els quals el focus del foc és petit per la gran quantitat de fum impedeix la visió i dificulta trobar el lloc exacte on sha dactuar.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés