Publicat 09/10/2020 14:33

Barcelona inicia expedient sancionador a 10.761 vehicles infractors per circular per la ZBE

El parc circulant sense etiqueta ambiental passa del 3% a l'1% amb l'inici de les multes el 15 de setembre

ACN

Barcelona.-Barcelona ha iniciat un expedient a més de 10.000 des que el rgim sancionador de la ZBE va entrar en vigor el passat 15 de setembre. En concret, són 10.761 vehicles que es consideren infractors pel fet de circular per la ZBE sense tenir etiqueta ambiental de la DGT ni tampoc cap autorització ni moratria concedida. "Tot just estan arribant les multes", ha indicat el regidor d'Emergncia Climtica i Transició Ecolgica, Eloi Badia. Abans de l'inici de les sancions els vehicles sense etiqueta que circulaven per la ZBE eren un 3% del parc circulant a la ciutat. A partir del 15 de setembre -quan van comenar les multes-, els cotxes i les motos que han circulat sense etiqueta són de mitjana, l'1,1% del total del parc circulant.

Així, l'impacte de l'inici del rgim sancionador ha estat una reducció de dos punts percentuals, passant del 3% a l'1,1%. Segons ha adms Badia, l'entrada en vigor del rgim sancionador ha tingut un impacte "baix" en la reducció de vehicles que circulen sense etiqueta per ho atribueix al fet que les multes estan tot just arribant i encara no han tingut l"efecte" que se'n pot esperar. Pel que fa als vehicles sense etiqueta que tenen moratria, els N1, furgonetes (fins abril 2021), els N2, N3 i M2, vehicles pesants, camions i autocars petits (fins a juliol 2021) i els M3, vehicles de transport collectiu (fins a gener de 2022), suposen entre un 1,5% i un 2% del parc circulant de la ciutat.D'altra banda, Badia ha posat mfasi en qu l'impacte gros de la ZBE ja s'ha obtingut abans de l'inici de les sancions, aconseguint el desballestament d'alguns vehicles més contaminants i canvis d'hbits de mobilitat, per exemple. Així, l'Ajuntament de Barcelona es fixa a l'hora de comparar dades amb les del 2017, quan es va anunciar la ZBE. Llavors, el parc circulant sense etiqueta era el 20%. Aix suposa, segons dades del consistori, una reducció de 285.000 desplaaments que es feien amb vehicles sense etiqueta ambiental.A aix se li afegeix una altra dada, que és que el 2017 el 43% dels vehicles del parc circulant tenien etiqueta B (groga), mentre que ara aquest percentatge se situa al voltant del 27%, que representen un total de 265.000 desplaaments.Per aix, Badia ha assegurat que la ZBE Barcelona ha perms en tres anys reduir en més de mig milió de els desplaaments fets amb els vehicles més contaminants. Peatge urbPreguntat per si Barcelona es decantar o no pel peatge urb després que BComú i el PSC hagin mostrat diferncies, Badia ha negat que hi hagi "discrepncies" entre els socis del govern municipal. "Tot el govern est d'acord en estudiar totes les alternatives possibles i el peatge és una d'elles", ha concls. Així, ha afegit que "no hi ha cap dubte" que s'haur d'avaluar la mesura anticontaminació.