Publicado 23/06/2019 09:04

Arqueologia del so als abrics de la Pietat: a la recerca de la influncia acústica en la localització de l'art rupestre

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Un equip interdisciplinari i internacional liderat per investigadors de la UB assaja a Ulldecona noves tcniques per determinar la influncia del paisatge sonor en els rituals ancestrals

ACN

Ulldecona.-Una gran pilota blava sobre un trípode, amb dotze altaveus escampats per tota la seva superfície, presideix l'imponent escenari de la Cova Fosca, als abrics rupestres de la Pietat, a Ulldecona (Montsi). Asseguts als laterals, un grup d'investigadors escolta atentament el xiulet que emana repetitivament de cadascun dels altaveus. Grcies a un micrfon especial i un programa informtic són capaos de representar visualment l'origen i el rebot del so. Es tracta del projecte Artsoundscapes, impulsat per l'European Research Conuncil i liderat per científics de la UB. Amb l'experimentació d'aquestes tcniques innovadores volen determinar la influncia que el paisatge sonor i l'entorn acústic exercia en els seus rituals així com en la plasmació de les pintures en aquests abrics. Una investigació que volen estendre a totes les mostres d'art llevantí de Catalunya.

"Mirem l'art rupestre amb nous ulls, buscant com podia haver influt en la localització de l'art rupestre des d'un punt de vista diferent del que s'ha seguit. Els historiadors de l'art han buscat els llocs i han documentat on estaven. Nosaltres ens preguntem el per qu i si el so va tenir a veure en aquestes localitzacions, si van decidir pintar-hi per l'acústica especial del paisatge", subratlla Margarita Díaz Andreu, professora de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avanats (ICREA-UB) i investigadora principal del projecte Artsoundscapes. Es tracta doncs, de la recerca de la "raó ritual" per la qual pintaven i on situaven aquestes representacions. I, en aquest context, el significat i la influncia de la "sonoritat especial" en alguns llocs concrets, de factor "immaterials" que sovint no han estat tinguts en compte a l'hora d'explicar aquesta localització. Els abrics de l'ermita de la Pietat són, precisament, un espai amb una "acústica privilegiada" i contrastada des de fa milers d'anys: fins al punt que es continua manifestant en els temps actuals com a escenari de jornades musicals i concerts. "Ha estat un lloc especial durant millennis", constata. "Hi ha moments que certes coses es perden per si el lloc té una sonoritat especial i es percep pot venir gent nova i donar un nou significat, com aquests concerts: no són de música religiosa majoritriament, per aquesta sonoritat i sentiment de comunitat segueix existint", detalla.L'equip ja havia visitat la zona anteriorment i havia constatat aquest immens potencial acústic després d'estudiar-la. "Ni en altres llocs de Catalunya ni del món on investiguem és tan evident", remarca. Saben que es tracta d'una zona concreta, on es concentren la majoria d'abrics, els situats més amunt de l'ermita, la que presenta una millor acústica. I és, precisament, en aquest espai on se situa la major concentració de pintures rupestres. Ara, per, han tornat per experimentar i afinar la nova metodologia, més avanada, incorporant nous dispositius que han dissenyat i construt ells mateixos per poder captar noves i més precises dades. "Esperem repetir el que vam fer amb la nova tcnica i amplificar els resultats a altres conclusions", referma la investigadora.En marxa des del passat mes d'octubre i amb una durada prevista de cinc anys, el projecte Artsoundscape just acaba d'iniciar els treballs de camp. Díaz Andreu lidera, al costat del neuropsicleg i catedrtic de la UB, Carles Escera, i el catedrtic d'enginyeria acústica de la Universitat de Parma (Itlia), Antonio Farina, un equip internacional i interdisciplinar, amb investigadors en matries científiques que van des de l'arqueologia, l'enginyeria acústica, especialistes en psicoacústica i neuroacústica, neuromusiclegs i antroplegs. Han viatjat a diferents indrets del món per estudiar aquest fenomen: recentment, van estar a la Cueva Pintada a la Baixa Califrnia, Mxic- i, aquest estiu, preveuen traslladar-se a Sibria i, posteriorment, a Namíbia.Ara disposen de dispositius molt més avanats i autnoms que han posat en prctica a Ulldecona, grcies també a la bona accessibilitat que ofereix l'espai. La base de tot plegat és la pilota amb dotze altaveus que permet llenar el so en totes les direccions possibles i que ha estat construda pels enginyers sonors italians. Situada en un punt central de la Cova Fosca, tcnicament denominada Abric d'Ermites IV, on es conserven restes de pintures i substrats materials, cada altaveu emet durant uns deu segons una senyal que cobreix totes les freqüncies de l'espectre audible. Un micrfon especial permet captar els sons. El mateix procediment l'han posat en prctica a l'Abric I, el més conegut del conjunt de deu que concentra la zona.Estudis psicoacústics"La idea es poder construir en el futur com sonaria una flauta en aquest espai o algú cantant o fent un soroll. Amb aquest senyal ho podem reconstruir tot: no necessitem ningú amb una flauta aquí, ho podem fer posteriorment", revela. Grcies a una fotografia prvia de 360 graus i un programa informtic, poden "reconstruir" el so en aquest espai en 3D. A la pantalla de l'ordinador, taques de diferents color se superposen a la imatge de la cavitat, mostrant grficament on s'emet i on rebota el so. La investigació, per, no es limita a corroborar la relació entre acústica i representacions rituals, sinó que vol anar més enll i tenir una translació prctica. "Hi ha una fase que és la de la psicoacústica: experimentarem amb gent, amb ulleres i sons, per veure les sensacions. Tota aquesta experimentació es podria plasmar en museus", sosté Díaz AndreuLes característiques especials dels abrics de la pietat prxims a l'Ermita, amb representacions pictriques situades entre el postpaleolític i el neolític d'una antiguitat mínima de 4.000 anys, no les han trobat a tots els llocs que han estudiat. Els investigadors han constatat riquesa sonora, amb ecos i reverberacions, en espais que concentren moltes figures representades, com al barranc de la Valltorta a Tírig, Alt Maestrat-, un dels primers que van estudiar. Matisen, per, que el paisatge condiciona també el carcter "especial" que emeten aquests llocs. A la Baixa Califrnia, per exemple, la Cueva Pintada, amb grans figures, genera un gran efecte per els ecos no funcionaven. "No tenim fórmules que funcionen a tots els llocs perqu cada societat és diferent i entén el paisatge de forma diferent", admet. Els costums i rituals diferents així ho testimoniarien.Estudi de l'art llevantí catalSegons precisa Díaz Andreu, per, aquesta influncia entre paisatge acústic i representacions rituals s'estendria de forma generalitzada a tot l'art llevantí existent a Catalunya. Una relació, reitera, que ha estat evidenciada per diferents investigacions anteriors. Ara, i grcies a la disponibilitat d'aquesta nova metodologia i instruments, han demanat permís a la Generalitat per poder estudiar tots els jaciments prehistrics d'aquest període per corroborar de forma més precisa aquesta tesi.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés