Publicado 10/01/2019 14:57

AMPLIACIÓ:Unauto avisa que la precontractació del servei suposaria la desaparició del sector

La patronal del sector deixa la porta oberta a recórrer el decret de la Generalitat al Tribunal Constitucional

ACN

Barcelona.-El president d'Unauto VTC Catalunya, Josep María Goñi, ha avisat aquest dijous que si la Generalitat accepta introduir la mesura de la precontractació en els serveis de vehicles de lloguer amb conductor suposar la desaparició del sector. "A la prctica, la VTC deixa de ser competitiva i rentable i suposa el tancament de desenes d'empreses i acomiadaments de centenars de treballadors", ha afegit Goñi, que ha estat acompanyat pel president de la patronal a nivell espanyol, Eduardo Martín. Ambdós han criticat el "xantatge" dels "sectors més radicals" del taxi l'administració" i han advertit que 3.000 treballadors es poden quedar sense feina si prosperen els plans per restringir la seva activitat. Així mateix, han quantificat en 1.100 milions d'euros l'import de les indemnitzacions al sector només a Catalunya i han deixat la porta oberta a portar el decret llei que prepara la Generalitat al Tribunal Constitucional.

En una roda de premsa al Collegi de Periodistes, Goñi ha criticat que "una vegada més les decisions de les administracions públiques són conseqüncia de la pressió i el xantatge que fan els grups violents del sector del taxi per aconseguir exterminar el que els consideren la seva competncia". De fet, segons ha revelat, divendres passat havien arribat a un acord amb la Generalitat "que es venia gestant des de feia mesos" i consistia en qu el Govern aprovaria dos decrets, un que facultaria l'AMB regular el servei de les VTC en les competncies que el propi decret llei l'otorga, com les zones 'espera i tipus de vehicles, i per altra banda, un projecte de llei que regularia les VTC a tot Catalunya.A banda, s'ha preguntat per "quin inters general" es regeix la Generalitat. "Que els taxistes guanyin més diners? Que puguin pujar la tarifa un 20% l'any que ve? Que es quedin sense cap competncia?", s'ha qüestionat el president d'Unauto a Catalunya. Segons Goñi, "el que existeix són interessos determinats i concrets i interessa continuar mantenint una infraestructura vella i caduca i que genera índex de satisfacció extremadament baixos", ha manifestat en referncia al taxi.Amb tot, el dirigent de la patronal a Catalunya ha explicat que estan utilitzant a seva "capacitat d'influncia" perqu Territori i Sostenibilitat no acabi imposant una precontractació en el servei."No té cap sentit regular d'aquesta manera quelcom que encara est en plena discussió al Congrés", ha comentat. Així mateix, Unauto ha quantificat en 1.100 euros la indemnització que haurien de rebre els treballadors d'aquestes empreses i que se n'hauria de fer crrec l'administració que ho regula. Segons Unauto, des de Catalunya ja s'han presentat 1.945 recursos al reial decret llei de Foment i s'espera que s'arribi a les 4.500.Per la seva banda, el president d'Unauto a l'Estat, Eduardo Martín, ha comentat que la seva aposta és la "convivncia" del taxi i les plataformes i ha mostrat la disposició del secor a "treballar en una regulació que combini els interessos dels ciutadans, professionals VTC i el taxi".Unauto també ha deixat entreveure que podria recórrer el decret llei que prepara la Generalitat al Tribunal Constitucional així com el reial decret llei del govern de Sánchez. En el cas de Catalunya, Goñi ha assegurat que la patronal ha trobat una "escletxa" que permetria portar la normativa catalana al TC, per no l'ha volgut revelar "per no donar armes a l'enemic".Els taxistes increpen els dirigents d'Unauto al carrerLa patronal Unauto, que agrupa el 90% del sector VTC a l'Estat, ha celebrat aquest dijous una roda de premsa al Collegi de Periodistes, on a l'entrada i a la sortida una trentena de taxistes del sindicat Élite han esperat Goñi i Martin per increpar-los i acusar-los d'"especuladors" i amb crits com "Bye bye Cabify", entre d'altres. A la sortida, els dos dirigents d'Unauto han marxat del lloc acompanyats de seguretat privada i els Mossos d'Esquadra fins a l'hotel Avenida Palace a la Gran Via.El portaveu d'Élite, Alberto 'Tito' Álvarez, que es trobava entre els manifestants, ha negat que el sector del taxi vulgui tenir el monopoli. "Monopoli és que una empresa controli tot el transport, som autnoms o assalarits i competim entre nosaltres", ha afirmat Álvarez, que ha carregat contra el "neoliberalisme" que, ha dit, representa empreses Uberi Cabify o d'altres com Gloovo, Deliveroo o Airbnb.De moment, el Govern estudia la viabilitat jurídica de la precontractació dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC). Els taxistes han donat fins aquest divendres perqu la Generalitat es pronunci sobre aquest aspecte, que el sector considera una "línia vermella". Segons va explicar aquest dijous el portaveu d'Élite, Alberto 'Tito' Álvarez, la Generalitat ja s'hauria comproms a incorporar aquesta mesura que deixaria Uber i Cabify en situació molt delicada. De no ser així, Álvarez ha posat sobre la taula la convocatria d'una vaga indefinida i d'accions de protesta durant la celebració del Mobile World Congress, que se celebrar a finals de febrer.Per ara, en un document sobre el qual treball l'rea Metropolitana de Barcelona -que regular el transport de viatgers mitjanant empreses de lloguer de vehicles amb conductor en base al decret llei que prepara el Departament de Territori i Sostenibilitat-, estableix que quedin regulats aspectes com la mateixa precontractació, la seguretat viria, la lluita contra la contaminació en funció de l'antiguitat dels vehicles o l'ús de vehicles no contaminants) i el compliment d'obligacions en matria de contractació laboral i seguretat social dels conductors. A més, el reglament també preveu que es determinin les condicions de prestació del servei, com la precontractació i la transparncia en les tarifes aplicades; i un rgim d'inspecció i sancions.El calendari previst amb el qu treballa l'AMB és que es puguin fer propostes per la tramitació del nou reglament fins el 25 de gener, que el Consell metropolit l'aprovi inicialment un mes després (26 de febrer) i que durant el mes de mar estigui sotms a informació pública. Per últim, el text podria quedar definitivament aprovat durant el mes d'abril, just abans de les eleccions municipals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés