Publicado 14/11/2020 15:57

AMPLIACIÓ:Una quarantena de vehicles fan una marxa lenta a l'Ebre per reclamar millores a la "carretera de la vergonya"

Els manifestants s'han trobat al pont de l'Encanyissada que uneix Poble Nou del Delta i Sant Carles de la Rpita

ACN

Sant Carles de la Rpita\/Amposta.-Una quarantena de vehicles han marxat aquest dissabte per reclamar millores en la carretera que uneix Poble Nou del Delta i Sant Carles de la Rpita. Per no saltar-se el confinament perimetral dels caps de setmana, els manifestants han organitzat dos recorreguts que han conflut al pont de l'Encanyissada, límit entre els dos municipis. La via, de titularitat municipal, fa onze anys que est pendent de l'aprovació del Pla Zonal que permetr que la carretera entri a la xarxa de la Diputació de Tarragona. En Josep Juan Segarra, membre de la plataforma de 'La carretera de la Vergonya', ha denunciat l'estat precari de la via: "Cada any ens trobem amb un nombre d'accidents exagerat i és una vergonya que no s'hagi fet prcticament res fins avui".

Una vintena de cotxes s'han concentrat aquest dissabte al matí a la sortida del municipi de Poble Nou del Delta i una altra vintena més a Sant Carles de la Rpita per marxar lentament fins al pont de l'Encanyissada. Fent sonar els clxons, han recorregut dos i cinc quilmetres respectivament, sense baixar dels vehicles. Un cop han arribat al pont que delimita els dos municipis, un grup de joves han desplegat dues peces de roba vermelles que han sostingut a l'aire i han cridat diverses vegades "la carretera de la vergonya". El collectiu ha denunciat manca de manteniment de la carretera perqu assenyala que es tracta d'una via molt estreta, que té vorals danyats, clots i molts dels ponts en mal estat. A tall d'exemple, Segarra ha explicat que el formigó del pont de l'Encanyissada esta "saltant", després de setanta anys sense cap millora. A més, també ha assegurat que hi ha punts de la via on els vehicles passen tant justos que s'han trencat retrovisors. "És una via molt perillosa, molt per damunt de la mitjana, per com que és un camí rural no es tenen dades oficials" de la Direcció General de Trnsit, ha lamentat. De fet, ha assegurat que han registrat tres accidents mortals en els darrers deu anys i que si no fos per ells aquestes víctimes no estarien comptabilitzades. A la vegada, l'activista ha destacat el gran volum de trnsit, ja que hi circulen els treballadors de les salines, de les muscleres, de basses, de l'IRTA, els vens i turistes que visiten el Delta, entre d'altres. "A la prctica no és un camí rural sinó una carretera asfaltada en una situació precria amb un volum de trnsit molt més gran que altres carreteres que tenen vuit metres d'amplada", ha subratllat. Tot i que des de la plataforma es reconeix que els ajuntaments han implementat millores "puntuals" a la carretera d'en que van comenar la campanya de 'La carretera de la Vergonya', han afirmat que estan molt cansats de reivindicar les millores. Amb tot, han dit que les accions de protesta no s'aturaran fins que aconsegueixin la reforma integral de la via. Pendents de l'aprovació del Pla Zonal des de fa onze anys L'agost del 2009 es va aprovar el text refós de la Llei de Carreteres amb la qual es podien afegir a la xarxa local de carreteres les vies que definissin com a tals els Plans Zonals redactats per les diputacions o altres ens supramunicipals. Va ser aquell any quan es va impulsar el de Tarragona, que inclou la carretera de Poble Nou. Llavors, l'aprovació del Pla Zonal no requeria cap trmit ambiental i l'aprovació inicial de la nova planificació es va fer el gener del 2014, per l'any següent la Direcció General d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre va emetre un informe que "plantejava discrepncies prou de fons" per canviar el document aprovat inicialment sense tornar a fer referncia a cap tramitació ambiental.Davant les contradiccions que es plantejaven, el Departament de Territori i Sostenibilitat va impulsar un canvi legal que es va fer efectiu amb la Llei d'acompanyament de pressupostos de 2017 (llei 5\/2017) que permetia mantenir el contingut essencial del Pla Zonal que s'havia redactat. Així, al maig de l'any passat es va aprovar el Pla Zonal de la xarxa local de carreteres de la Diputació de Tarragona 2020-2035.Un cop sotms a informació pública i trams de nou a Territori, al mes de febrer d'enguany el Departament va informar que el Pla Zonal s'havia de sotmetre a avaluació ambiental estratgica simplificada, canviant el criteri inicial. El 5 d'agost es va emetre el document per tal que s'inici aquest procediment d'avaluació ambiental i es preveu que pugui est tramitat a finals d'any. També s'est a l'espera de l'informe de la direcció general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre.A banda de la tramitació ambiental, l'Ajuntament d'Amposta ha previst 100.000 euros del pressupost per licitar la redacció del projecte. Des de la plataforma critiquen la inacció de les administracions i reclamen que es licitin i s'adjudiquin ja els treballs. "Hem demanat reunions amb el conseller Dami Calvet i amb els tcnics de carreteres de la Diputació sense que ens les concedeixin. Si no sortim all carrer no tenim res a pelar, ha tancat Segarra.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés