Publicado 17/06/2019 12:41

AMPLIACIÓ:Una exposició amb fotografies indites al castell de Púbol explora la relació entre Dalí i Gala a través de la imatge

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La mostra, que es podr veure fins al gener de l'any que ve, explora el "dileg" entre el geni i la seva musa abans i després de que es coneguessin

ACN

Púbol.-El castell de Púbol (Baix Empord) inaugura aquest dimarts l'exposició, 'Gala\/Dalí: imatge i mirall', amb una seixantena de fotografies, cinc de les quals indites, que exploren la relació entre Dalí i Gala a través de la imatge. La mostra, que es podr veure fins al 6 de gener de l'any que ve, ressegueix la vides del geni i de la seva musa abans i després de l'estiu del 1929, quan va tenir lloc la trobada que va unir les seves vides. La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, assegura que ha suposat una important tasca documental per seleccionar les imatges d'entre un fons de prop de 17.000 fotografies. "Ens dona una ptica diferent de la relació entre els dos basada en correspondncies i dilegs", detalla Aguer.

Mostrar la relació entre Dalí i Gal, el dileg entre el geni i la seva musa. Aquest és l'objectiu de la nova exposició temporal que es podr visitar des de m al castell de Púbol. La mostra ha seleccionat 60 fotografies del fons de prop de 17.000 que té la fundació. Cinc d'elles són indites i exploren el vincle d'abans i després de l'estiu del 1929, el moment en qu va tenir lloc la trobada a Cadaqués que va marcar les seves vides per sempre. 'Gala\/Dalí: imatge i mirall' busca "repensar" i "qüestionar" la percepció de Gala i el pintor a través de la imatge, plegada de complicitats i correspondncies, fins i tot, abans que es coneguessin. L'exposició, dividida en quatre parts, comena amb els records de la infncia del geni del surrealisme. A la seva autobiografia, 'La vida secreta de Salvador Dalí, el pintor afirmava que en el transcurs de la seva vida s'havia repetit la mateixa imatge d'una figura femenina. Una imatge que, finalment, es correspondr amb la seva musa i collaboradora. Dalí hi somia, així, fins i tot abans de conixer-la. Per aix, la selecció de fotografies de retrats d'infantesa i joventut mostren analogies entre els dos, fruit de les convencions del gnere fotogrfic i de l'poca. La segona part de la mostra, que s'anomena el Ball Oníric, se centra en finals dels anys 20 on la trajectria artística i vital de Dalí s'enfoca cap al surrealisme. El mite de Narcís posa la mirada en l'entrada en escena de Gala. En aquell moment, es "trenca" el mirall Dalí-Narcís que havia caracteritzat el geni i, a partir d'ara, "s'emmiralla" en Gala. Finalment, la darrera part de la mostra se centra en els autoretrats i les sobreimpressions de la parella, creades inicialment per atzar i després per voluntat prpia. Entre les imatges indites que s'han recuperat del fons i algunes d'elles recentment adquirides, n'hi ha una de gala a Arosa, Sussa, l'any 1929 que sospiten que hauria servit de base per un dels quadres de l'artista. La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, assegura que ha suposat una important feina documental de selecció i que l'exposició explora una vessant desconeguda entre els dos personatges. "Mostra com els mirem amb un discurs no tant habitual perqu veurem que parlem i s'interroguen ja abans del 29 perqu hi ha imatges potiques d'abans on ja dialoguen", assegura. Un catleg per a l'ocasióL'exposició, comissariada per Rosa M Maurell i Bea Crespo, es podr visitar fins al 6 de gener de l'any que ve. També s'ha editat una publicació dedicada a la mostra que inclou textos d'Aguer. El catleg es publicar en línia en quatre idiomes (catal, castell, angls i francs) i es podr descarregar gratutament a través del web de la fundació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés