Publicado 13/11/2020 12:54

AMPLIACIÓ:Un complex operatiu submarí intentar recuperar el cos del segon ocupant de l'avioneta sinistrada al mar

La Gurdia Civil estudia si és viable desplaar o reflotar l'aeronau, que es troba a 113 metres de profunditat

ACN

Tarragona.-La Gurdia Civil ha activat aquest divendres un ampli dispositiu amb l'objectiu de recuperar el cos de David Garcia, un dels dos ocupants de l'avioneta de l'Aeroclub de Reus accidentada el 3 de novembre davant el delta de l'Ebre. El cadver es troba dins l'aeronau, submergida a uns 113 metres de profunditat. L'operatiu contempla la possibilitat d'arribar a l'avioneta amb submarinistes o bé amb robots subaqutics. S'analitzar si és viable elevar l'aeronau amb globus de flotació per poder treballar a menys profunditat i, fins i tot, si es pot reflotar fins a la superfície. La immersió, per, té riscos i és de mxima complexitat. Només el període d'aclimatació dels dotze submarinistes del GEAS que participen en l'operatiu durar una setmana.

El tinent coronel Jordi Verger, cap interí de la comandncia de Tarragona, ha explicat que, segons les imatges enregistrades per l'armada espanyola, l'avioneta es troba "més o menys sencera, tot i que amb danys evidents". La gravació, per, fa "impossible" a hores d'ara poder definir les causes del sinistre.El radar va perdre el rastre de l'avioneta dimarts de la setmana passada a les 18:55 hores, a unes 30 milles nutiques del delta de l'Ebre, quan volava d'Eivissa a Reus. Dijous uns pescadors van trobar en aigües de Castelló el cos de l'altre ocupant, Marc Francesch, un conegut empresari del sector del cmping i president de JxCat a Torredembarra.La base del dispositiu s'ha establert a Sant Carles de la Rpita i, a banda de les unitats subaqutiques i el servei marítim de la Gurdia Civil, compta amb la participació de la patrullera riu Francolí. Salvament Marítim ha posat a disposició del cos una cambra hiperbrica per si algun submarinista patís algun incident.Riscos derivats de la gran profunditatEl capit Carlos Núñez, cap del Grup Central d'Activitats Subaqutiques de la Gurdia Civil, ha detallat que aquest tipus d'immersions contemplen un temps de treball al fons molt redut per un temps d'immersió molt llarg "per la descompressió que s'ha de fer cada cop que es baixa aquesta profunditat i el temps de descans que hi ha d'haver perqu l'organisme pugui eliminar els gasos inerts". El tinent coronel Jordi Verger ha detallat que l'aparell es troba sobre un fons marí corrent, arenós i que no presenta cap dificultat afegida per tal de poder utilitzar els sistemes d'elevació. Tot i aix, el desplaament o la recuperació de l'aparell no es far si no és compatible amb la recuperació del cos de la víctima de l'interior de l'avioneta ni amb la seguretat dels professionals. "No tenim la certesa que puguem complir aquesta missió, per hi posarem tots els mitjans", ha garantit el cap interí de la comandncia.Aquest divendres se submergir un robot aqutic per poder fer una primera avaluació de les actuacions, que duraran diversos dies. Els responsables de la Gurdia Civil han exposat que el rescat es podria fer mitjanant la immersió dels bussos fins a l'avioneta, amb la intervenció de robots aqutics o amb una solució mixta que inclogués la participació de submarinistes i robots. "Tenim obertes totes les possibilitats", ha dit el tinent coronel Verger. En el dispositiu hi participen dotze submarinistes provinents de diferents grups GEAS de l'estat espanyol, juntament amb personal de la Unitat Central d'Activitats Subaqutiques amb seu a Valdemoro. Conformen el grup de busseig tcnic de la Gurdia Civil, que a l'agost ja va recuperar amb xit el cos d'un bussejador a 92 metres de profunditat, a Mallorca. La Gurdia Civil la considera una missió "arriscada i difícil", subjecta a la profunditat i a l'estat del mar.Per la seva banda, el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, ha expressat el condol a familiars i amics dels dos tripulants morts, i ha apuntat que l'objectiu almenys és poder extreure el cos de la segona víctima, un mosso d'esquadra de la comissaria de Cambrils. Sabaté ha insistit en "l'enorme dificultat" de l'operatiu i ha posat en valor la tasca de la Gurdia Civil, l'armada espanyola i Salvament Marítim en la recerca iniciada el mateix dia de la desaparició de l'avioneta.L'Institut Armat ha detallat que totes les diligncies s'han posat en coneixement del jutjat d'instrucció número 1 d'Amposta, que és el competent atesa la zona on es van trobar les restes de l'aparell. La Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil ser l'encarregada de determinar les causes tcniques del sinistre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés