Publicado 02/10/2019 13:59

AMPLIACIÓ:UGT calcula que les plataformes digitals de repartiment s'estalvien prop de 40 MEUR en salaris i Seguretat Social

La retribució mitjana d'un 'rider' a nivell estatal és de 5.400 euros nets anuals, segons el sindicat

ACN

Barcelona.-El sindicat UGT calcula que les plataformes de repartiment s'estalvien 25,8 MEUR en salaris i 13,7 MEUR més en cotitzacions a la Seguretat Social cada any fent que els seus 'riders' treballin com a falsos autnoms. Així ho conclou un estudi presentat pel sindicat aquest dimecres, en qu també estableix que el sou mitj d'un repartidor hauria de quedar fixat en 19.294,22 euros bruts, si se'ls apliqués el conveni d'Hostaleria de Catalunya, davant els 10.800 euros bruts que perceben anualment de mitjana, havent-se de fer crrec, a més, de les seves cotitzacions o de pagar-se algunes vegades a través de préstecs que fa la mateixa empresa- el telfon o la bicicleta. En total, segons el sindicat, hi destinen 450 al mes de mitjana a nivell estatal, el qu els deixa una retribució de 5.400 euros nets per 'rider' a l'any. D'altra banda, el secretari de Política Sindical de l'UGT, Gonzalo del Pino, ha avanat que el sindicat tindr representació a Deliveroo o Glovo, tot i que no ha volgut precisar encara en quina de les dues.

Segons clculs dels sindicats, actualment a Catalunya hi ha 3.042 'riders' treballant per plataformes digitals de repartiment en empreses com Glovo, Deliveroo o Ubereats i que ho fan mitjanant un regim de falsos autnoms en lloc de fer-ho a compte d'altri i sota el Conveni Collectiu d'Hostaleria a Catalunya, tal com sosté el sindicat UGT, que aquest dimecres ha presentat l'estudi 'El treball en les plataformes digitals de repartiment'. De ser així, els treballadors passarien a cobrar 19.294,22 euros bruts per persona i any.El secretari de Polítiques Sectorials de la UGT, José Antonio Posadas, també ha detallat que Catalunya concentra el 20% dels 'riders' de tot l'Estat i que la gran majoria es troben a Barcelona. "Són empreses que han d'estar en un nucli urb gran per poder prosperar. Necessiten molta m d'obra disponible i molts clients potencials", ha argumentat.Per la seva banda, el secretari de Política Sindical de l'UGT, Gonzalo Pino, ha advertit que la majoria de treballadors de les plataformes són immigrants, de qui "s'aprofiten per portar-los a escenaris d'explotació" i a la vegada són sotmesos a un control perqu els repartidors "siguin on han de ser". En aquest sentit, tant Pino com el director del Servei d'Estudis de la Confederació de la UGT, Luis Pérez, han criticat que les empreses del sector assegurin que poden treballar en llibertat perqu quan no accepten una comanda són "desconnectats", una manera de dir, han subratllat, que són acomiadats.Pino també ha assenyalat que les represlies també els arriben quan detecten "presncia sindical" entre els treballadors i que de ser així també són apartats del sistema. No obstant aix, el secretari de Política Sindical ha comentat que en el termini d'un mes tindran secció sindical en una de les dues principals plataformes digitals de repartiment, Glovo o Deliveroo, tot i que o ha volgut precisar quina per evitar alguna acció de les empreses en contra, a qui ha acusat de treballar mitjanant un sistema "illegal i fraudulent".Fa aproximadament un any, el sindicat va obrir una plataforma virtual per atendre els 'riders' per assessorar-los i assegurar-se que no serien detectats per l'empresa. "Utilitzem les mateixes armes", ha continuat Pino.Pel que fa el director del Servei d'Estudis de la Confederació de la UGT, Luis Pérez, ha lamentat que en aquest model de treball hi ha "dos grans perdedors". Per una banda, el 'rider', que ha de fer la seva feina sota un rgim d'autnoms; ha de fer front a les despeses de manteniment o de la seva bici o moto i en alguns casos ha comprat amb un crdit que els ha fet l'empresa; i no té dret a descens i vacances, segons Pérez, Per l'altra, ha citat la Seguretat Social, ja que calcula que deixa d'ingressar 50 milions d'euros "en un moment que estem discutint com finanarem les pensions".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés