Publicado 8/2/2019 15:37:33 +01:00CET

AMPLIACIÓ:TMB comprar 42 trens nous per substituir els combois afectats per l'amiant

El procés de licitació s'ha accelerat al voltant d'un any i est previst que entrin en servei progressivament a finals del 2022

ACN

Barcelona.-Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat el període de licitació per a la compra de 42 trens nous per substituir els que actualment estan afectats per la presncia d'amiant i els més antics, de les línies 1 i 3 de finals dels 80- que per la seva antiguitat comporten una major despesa de manteniment i una menor disponibilitat per al servei en uns trajectes amb una alta demanda. Es tracta, segons ha explicat la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, de la "compra més gran de la histria" que ha fet l'empresa, que hi destinar uns 450 milions d'euros. El procés de licitació s'ha accelerat prop d'un any després de la detecció de l'amiant i est previst que el concurs es resolgui a la tardor. A partir d'aleshores, les primeres entregues al cap de dos anys i mig.

Segons el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, un dels requisits en la licitació ser reduir els períodes d'entrega. La previsió és que es lliurin uns dos trens per mes a partir dels 30 mesos des de la signatura del contracte. El concurs s'ha dividit en dos lots, un de 24 trens d'ample ibric, per a la línia 1, valorat en 264,6 milions d'eros, i un altre de 18 trens d'ample internacional, per a la línia 3, de 182,6 milions d'euros. En total, seran uns 450 milions d'euros que es buscaran obtenir a través d'institucions públiques de crdit i als bancs.A banda, la presidenta de TMB, Mercedes Vidal ha afegit que "és molt necessari mantenir els estndards de servei" dins de l'empresa després d'assolit xifres rcord en passatge. "Necessitem comptar amb material mbil de mxima qualitat perqu a mesura que els trens es van envellint cada cop són necessries més operacions de manteniment i la disponibilitat és menor", ha argumentat. Unes tasques de manteniment, a més, que són més "complexes" en el cas dels cotxes afectats per l'amiant i que fa que la seva substitució sigui "necessria el més aviat possible".Els trens substituiran 18 unitats de la srie 3000 i 24 de la srie 4000, que daten de finals dels anys 80 i que segons Vidal ja estan al final de la seva vida útil. Dels 210 cotxes (vagons) que formen aquestes sries, s'ha localitzat amiant en estat no friable, és a dir, que no desprn fibres, en la pintura antisoroll i que recobreix caixes i bastidors. Segons l'empresa, es troba en bon estat i no impliquen cap perill per a usuaris i treballadors per la seva retirada seria "prcticament inviable".D'altra banda, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha explicat que per Setmana Santa es tallar el servei a la Verneda per retirar la presncia d'amiant, localitzada en un sostre fals de fibrociment i on l'empresa va dur a terme l'encapsulament de les planxes el novembre passat. Només aquesta operació, ha comentat Cañas, suposar un cost de "milions d'euros". Al seu torn, la presidenta de TMB ha defensat l'actuació de l'empresa afirmant que "fa anys que s'estan complint tots els protocols que marquen les administracions" i que els plans estan "molt protocolaritzats per l'autoritat laboral".Per a la setmana que ve, est previst que l'empresa faci una nova actualització sobre la xifra de treballadors afectats per l'amiant, que actualment són 12.Vaga durant el Mobile World CongressSobre la vaga convocada pels sindicats durant la celebració del Mobile World Congress, amb aturades de dues hores per torn durant els quatre dies de la fira (25-28 de febrer), Vidal ha assenyalat que no han estat convocats a la mediació per s'ha mostrat confiada que "tot funcioni amb la mxima normalitat possible".