Publicat 16/09/2019 22:00

AMPLIACIÓ:Tarragona es converteix durant tres dies en lepicentre mundial del transport de pasta de paper

El port multiplica els trfics de la m dEuroports i es converteix en un dels principals hubs de la Mediterrnia

ACN

Tarragona.-El port de Tarragona acull entre aquest dilluns i dimecres la 23a trobada del sector del transport de paper i pasta de paper. La cita, que es fa cada dos anys i és el primer cop que es fa a lEstat, reuneix uns 600 representants i 50 expositors de 25 pasos diferents, i marcar les decisions estratgiques de les empreses del sector en els propers anys. El de Tarragona és el principal port de pasta de paper de lestat espanyol i el tercer de la Mediterrnia pel que fa a trfic de paper i pasta de paper amb 600.000 tones mogudes lany passat. El producte arriba principalment de lAmrica del Sud i del Nord dEuropa i semmagatzema al hub del Port de Tarragona per ser distribut després als clients del territori o a altres ports mediterranis.

Segons el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, els bons resultats obtinguts a Tarragona van cridar latenció dels organitzadors daquest esdeveniment. Per nosaltres és un fet excepcional perqu reunirem els directius i responsables més importants de les majors empreses a Tarragona, decidint lestratgia i el futur del sector, explica a lACN.En cinc anys el Port de Tarragona ha passat de prcticament no tenir aquesta mena de trfic a convertir-se en el principal port de pasta de paper dEspanya i el tercer de la Mediterrnia de la m de loperador Euroports Ibérica. Les perspectives són de creixement. Euroports és un dels operadors més dinmics del port, que busca ampliar el seu mbit dactuació. Les perspectives són molt bones, subratlla. La clau de lxit, segons Cruset, és la posició privilegiada del port a la Mediterrnia i el calat gran profunditat- al moll de Cantbria, que permet lestada de grans vaixells. El producte arriba principalment de lAmrica del Sud i del Nord dEuropa, que produeix gairebé el 80% daquesta matria. Cruset explica que el producte brasiler ofereix una fibra més resistent i que leuropeu és més suau i més apreciat per a lús domstic. Plena activitat al moll de CantbriaPrecisament, aquest dilluns ha atracat al port de Tarragona un vaixell amb pasta de paper 100% deucaliptus provinent del Brasil. Durant dos dies es descarregar aproximadament la meitat de tota la crrega de la nau, unes 24.000 tones, a les installacions que Euroports té al moll de Cantbria. Loperativa a Tarragona mobilitza uns 25 efectius per torn i obliga a utilitzar grues de grans dimensions per tal de traslladar fins al moll els blocs de paper emmagatzemats a les bodegues del vaixell. Un cop descarregats a port, diversos toros transporten el material cap a les naus de lempresa, amb una capacitat demmagatzematge dunes 100.000 tones.El material es redistribueix des del port de Tarragona per via terrestre o marítima. Així, duna banda es trasllada en camions fins a diverses empreses papereres de la regió, com les de lAlt Camp. De laltra, des de Tarragona també es carreguen vaixells més petits amb pasta de paper per transportar-la cap a daltres ports mediterranis. Uns 600 professionals del sectorEl 'Pulp and Paper Industry Transport Symposium', que sha inaugurat aquest dilluns al vespre lAmfiteatre rom de Tarragona, est organitzat per la International Forest Products Transport Association (IFPTA), lúnica associació professional en xarxa per als professionals mundials de la logística de productes forestals.La trobada posar en contacte productors, provedors i consumidors procedents dEuropa (61%), Amrica del Nord (25%), Amrica del Sud (7%), sia (4%), Orient Mitj (2%) i Oceania (1%). Les conferncies, taules rodones i tallers programades al centre de convencions de PortAventura analitzaran les grans tendncies econmiques mundials, levolució futura dels mitjans de transport -vaixell i tren-, el paper dels mercats emergents o la digitalització.Laportació del sector del paper en leconomia espanyola representa el 4,5% del PIB i el 18,5% de l'ocupació industrial. A més, la cadena de valor del paper suposa el 8,8% de la facturació de la indústria i el 13,2% del seu valor afegit, la qual cosa genera un valor afegit molt superior a la mitjana. El sector va facturar prop de 4.800 MEUR i va créixer un 8,6% el darrer any.Aposta del Govern per la descarbonització Durant la inauguració, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha subratllat que Catalunya és un país emprenedor i amb un PIB que fa cinc anys que creix. Preveiem que continuar creixent al 2019 al voltant dun 2,2%, ha destacat.Calvet ha constatat el gran pes de lexportació i la indústria catalanes al sud dEuropa i nha posat dexemple els 32 milions de tones mogudes lany passat pel port de Tarragona. Som ambiciosos i volem acabar el 2019 amb uns resultats encara més forts, ha apuntat, tot destacant el potencial del port en els mbits de la petroquímica i el turisme de creuers seguint un criteri de desenvolupament sostenible. El conseller ha posat en valor la importncia datendre lemergncia climtica i de trobar la manera de transportar més mercaderies i més persones duna manera més sostenible, sense comprometre el creixement econmic. No hem de posar límits a lactivitat, sinó descarbonitzar-la, i aquest és un dels objectius del nostre Govern, ha defensat.De la seva banda, lalcalde de Tarragona, Pau Ricom, ha subratllat que el port de Tarragona ha estat histricament la porta de connexió de la ciutat amb el món. Ricom ha definit la infraestructura com la millor mesura de la nostra prosperitat i nha destacat que, a dia davui, viu un moment de mxima expansió i demostra una vocació molt decidida de seguir creixent, doferir millor servei tecnolgic i logístic, i de diversificar la seva activitat.