Publicado 29/03/2019 14:40

AMPLIACIÓ:Salut obre un expedient sancionador a l'hospital de Palamós per la mort d'una pacient que va esperar set hores a urgncies

La consellera afirma que el servei estava "saturat" i que aix va fer augmentar el temps mig d'assistncia

ACN

Palamós.-El Departament de Salut ha proposat obrir un expedient sancionador a l'hospital de Palamós (Baix Empord) per les "presumptes irregularitats" en l'assistncia prestada a la pacient de 84 anys que el passat 15 de novembre va morir després d'esperar set hores a urgncies. En una resposta parlamentria, la consellera Alba Vergés subratlla que aquell dia l'hospital va viure una situació de "mxima afluncia" de malalts que va fer que el temps mig d'espera passés dels 60-80 minuts habituals a més de cinc hores. Vergés també destaca que la "saturació" del centre és "poc freqüent" per que, com a conseqüncia de la mort de la pacient, l'hospital ha revisat el protocol d'actuació per fer "noves avaluacions i prioritzacions" dels malalts en casos de demores en l'atenció.

Salut va obrir un expedient informatiu per investigar el cas d'una dona de 84 anys que va morir a l'Hospital de Palamós després d'esperar a urgncies durant hores. La conselleria exposava que el mateix centre hospitalari havia reconegut en un comunicat que el temps d'espera en aquell moment va ser "superior al normal" i que, durant les hores que l'anciana va estar al box d'urgncies, hauria calgut fer-li una "reavaluació mdica". El cas va passar el 15 de novembre a la tarda, quan la pacient va ingressar al centre perqu patia clics i vmits. La família va denunciar que no se li va donar l'atenció que calia i que va morir després d'estar set hores esperant. La consellera de Salut, Alba Vergés, ha respost a una bateria de preguntes parlamentria del grup de Catalunya En Comú Podem que, un cop tancat l'expedient informatiu, el Departament ha resolt proposar la incoació d'un expedient sancionador per les "presumptes irregularitats" en l'assistncia sanitria prestada a la difunta. Segons subratlla la conselleria, el dia que es va produir el decés de la dona, i en la franja horria d'atenció, el servei d'urgncies va patir una situació de "mxima afluncia" de pacients i una "ocupació plena" dels 14 boxs d'assistncia. En concret, exposa que l'hospital va atendre 30 pacients, vuit d'ells de nivell 2 (situació d'alt risc) quan normalment atenen 15 pacients dels quals quatre de nivell 2. Salut argumenta que aix va fer incrementar el temps mig d'espera, passant dels 60-80 minuts habituals a cinc hores de mitjana. "La saturació de l'hospital de Palamós és poc freqüent i va lligada a limitacions d'espai físic, especialment en moments d'increment de demanda en període d'estiu i en situació d'epidmia grupal", exposa el Departament. Segons concreten, el servei d'urgncies disposa d'un infermer dedicat al triatge de les urgncies que classifica els pacients en funció del nivell d'urgncia del pacient i determina si passa a la sala d'espera de l'rea ambulatria o a la sala d'espera del circuit intern, on pot ingressar directament a un box. "Una vegada al box és valorat en funció del nivell de triatge i priorització per l'equip assistencial", apunta. Arran de la mort de la pacient, Salut afirma que l'hospital ha revisat els protocols d'actuació a urgncies per fer "noves avaluacions i prioritzacions dels pacients en casos de demores" així com crear "alertes" del temps de demora. Aquesta actualització del protocol preveu, doncs, la reavaluació continuada dels malalts un cop fet el triatge inicial. L'hospital de Palamós va negar cap negligncia i assegurava que encara que s'hagués ats abans la pacient "probablement" també hauria mort tenint en compte les patologies prvies que patia. Segons el Departament, el 15 de novembre i davant de la situació "excepcional" d'afluncia de pacient, es va ampliar la jornada de treball dels facultatius del torn de dia per poder donar resposta a la demanda. A mitjanit s'havia "normalitzat" la demora i atesos els pacients en espera.Un box de críticsA la resposta parlamentria, la consellera concreta que el servei d'urgncies té un circuit ambulatori per atendre pacients de grau 4-5 i de pediatria i el circuit intern, amb 14 boxs individuals i un de crítics. El temps de permanncia a urgncies és inferior a les 4 hores en el 79,2% de les urgncies, d'entre 4 i 12 hores en el 16,8 i superior a les 12 hores en el 3,3%. Només el 0,8% dels malalts estan fins a 24 hores al servei. Uns valors que, allega el Departament, est "dins dels estndards" dels hospitals de Catalunya. L'hospital de Palamós atén anualment unes 65.000 urgncies, de les quals un 40% corresponen a nivells 1-2-3 i el 60% a nivells 4-5. La mitjana d'assistncia d'urgncies diries se situa al voltant de 175-180, arribant a 240-250 als mesos d'estiu.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés