Publicado 04/06/2019 13:58

AMPLIACIÓ:Richard Learoyd porta la seva artesania fotogrfica a la Fundació Mapfre amb retrats i paisatges "inoblidables"

La mostra inclou una cinquantena d'imatges fetes amb el mtode de cambra obscura característic de l'artista britnic

ACN

Barcelona.-La Fundació Mapfre acollir des d'aquest dimecres al 8 de setembre l'exposició 'Richard Learoyd' dedicada a un dels fotgrafs contemporanis més reconeguts en l'actualitat. La mostra inclou 51 obres de l'artista en el punt més lgid de la seva carrera i combina paisatges, retrats i natures mortes. El tret diferencial de Learoyd és el mtode que utilitza per fer les fotografies: una cambra obscura de grans dimensions dissenyada per ell mateix amb principis ptics antics. Amb aquest procés artesanal l'artista busca que les imatges tinguin significat i siguin "inoblidables". "Quan la gent veu les fotografies senten que són una mica diferents que la majoria d'imatges que veus exposades o al dia a dia. Una petita diferncia en fotografia és una milla", ha dit aquest dimarts a l'ACN el fotgraf britnic.

La mirada al passat és inevitable en les obres d'aquest fotgraf nascut a Nelson (Regne Unit) el 1966, ja que contenen constants referncies a la histria de la pintura per la tcnica que utilitza. I és que les seves fotografies semblen, en molts casos, pintures que recorden a retrats d'autors com Jean-Auguste-Dominique Ingres. Learoyd reconeix que es deu al fet que tenen un "cert tret de composició i allament". "En realitat són purament fotogrfiques, per entenc que a la gent li pugui recordar a pintures", ha apuntat l'autor. L'exposició, comissariada per Sandra S. Phillips, conservadora emrita de fotografia al San Francisco Museum of Modern Art, inclou producció de l'última dcada de Learoyd. Hi predominen els retrats i les figures, moltes nues, en qu hi vol transmetre sensació de llunyania, emocions interioritzades i una estranya bellesa inherent en un present ple d'inquietud. "Fotografiar més d'una persona és molt difícil. I em vaig interessar en el retrat. Mirar a l'altra persona i tenir una empatia i connexió a través de la representació i sentir qu pot transmetre aquella persona a través de la cmera", ha explicat l'autor sobre el seu treball. Els retrats només els podia fer des dels seu estudi, ja que el volum de la cmera que utilitza no li permetia sortir a l'exterior per fotografiar coses que l'interessaven i que hauria volgut immortalitzar. Learoyd reconeix que estan fetes d'una manera "molt poc convencional", per no volia renunciar a aquest mtode de cambra obscura perqu és el que li permet donar significat a unes imatges que són "úniques" i que quedin en la retina del visitant. "La gent que treballa en una oficina té un fort desig de sortir. Volia trobar la manera de fer imatges fora de l'estudi", ha explicat l'artista després de vuit anys de treballar només a l'estudi. Finalment, va trobar la manera de modificar la seva gran cambra obscura i va poder sortir a l'exterior i comenar a treballar, aquesta vegada, en blanc i negre i en grans dimensions. A la mostra es poden veure paisatges que troba especialment en petites ciutats de l'Europa de l'Est. Per encrrec de la Fundació Mapfre, també inclou un paisatge fet a Lanzarote, que s'incorporar a la collecció de fotografia de l'entitat, que ja disposa de dues fotografies de l'artista. També destaquen els cotxes cremats que collecciona a Estats Units i que són protagonistes de fotografies com a metfora d'un present angoixant.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés