Publicado 29/03/2019 13:54

AMPLIACIÓ:Palamós i Roses superaran per primer cop els 60.000 creueristes i la temporada deixar 4,3 MEUR d'impacte econmic

El conseller de Territori reclama a l'Estat que "es posi les piles" amb el punt Schengen i assegura que la Generalitat "no s'aturar" fins a aconseguir-lo

ACN

Palamós.-La temporada de creuers als ports de Palamós i Roses portar per primer cop més de 60.000 passatgers i deixar un impacte de 4,3 milions d'euros (MEUR) al territori. Els dos ports mantindran el mateix número d'escales de l'any passat (en total, n'hi haur 54) per all que creixer, i molt, seran els creueristes. Se n'esperen fins a un 18% més que al 2018. La temporada comenar d'aquí a dues setmanes, el 8 d'abril, i s'allargar fins al 28 d'octubre. El president de Ports i conseller de Territori, Dami Calvet, assegura que treballen per diversificar procedncies, perqu tres de cada quatre turistes (el 77%) són britnics. Aprofitant la presentació de la temporada, Calvet també ha reclamat a l'Estat que "es posi les piles" perqu Palamós pugui ser frontera Schengen, i assegura que la Generalitat "no s'aturar" fins a aconseguir-ho.

Els ports de Palamós i Roses assoleixen i mai millor dit- velocitat de creuer. Aquest 2019, assoliran una nova xifra rcord. Tot i que no s'incrementa el número d'escales (que es mantenen igual que el 2018) sí que ho faran els passatgers. En concret, fins a un 18%, superant per primer cop els 60.000 turistes.Dami Calvet ha subratllat que aquest creixement de passatgers va en la línia dels dos darrers anys (el 2018 va ser d'un 13%; i el 2017, d'un 7%). I que l'augment de creueristes es troba "molt per sobre" de la mitjana de la darrera dcada (en qu el percentatge s'ha situat en l'11%).La temporada s'engegar d'aquí a dues setmanes, el 8 d'abril. Aquell dia, Palamós rebr la primera de les 46 escales, que portaran 54.000 creueristes al port baixempordans (un 18% més en relació al 2018). A Roses, on els vaixells fondegen a la badia, la temporada comenar el 20 de maig. Aquí hi haur vuit escales, que portaran 6.000 passatgers (un 15% més).Tant en un port com en l'altre, la temporada s'acabar el 28 d'octubre. En total, doncs, durar mig any. El conseller de Territori, precisament, ha volgut fer incís en aquest punt, subratllant que el 2019 és "l'exemple" de la desestacionalització. "Aix permet repartir millor l'impacte econmic, no concentrar-lo tan sols al pic de l'estiu, i apostar per la qualitat", ha dit Calvet. De fet, per aquest ordre, els mesos en qu hi haur més afluncia de creuers seran maig, setembre i agost.El 70%, de luxeDurant aquest temporada, hi haur deu línies de creuers que visitaran els ports de la Costa Brava. D'aquestes, un 70% són de luxe (tot i que la majoria de turistes, fins al 87%, viatjaran en companyies de categoria estndard). A més, tant Palamós com Roses rebran cadascun tres escales inaugurals (entre les quals destaca la línia nord-americana Crystal Cruises, que fondejar a la badia altempordanesa). A banda, la britnica Marella Cruises far fins a 29 escales a la Costa Brava (és a dir, el 54% de totes les de la temporada). Tres de cada quatre, britnicsPer procedncies, el 77% dels creueristes seran del Regne Unit, un 11% de l'Amrica del Nord, un 3% alemanys i el 9% restant d'altres nacionalitats. En aquest punt, el gerent de Ports, Joan Pere Gómez, ha subratllat que la Generalitat est treballant per "diversificar" perfils i aconseguir atraure altres mercats. En aquesta línia, Dami Calvet ha dit que el Govern "crea les condicions" per atraure companyies, per que també hi ha part que depn dels privats (és a dir, de les mateixes línies). En referncia al 'Brexit', el conseller ha assegurat que aquest és un afer "que est damunt la taula de tots els governs" i que s'est analitzant, per que de moment encara és aviat per aventurar si tindr conseqüncies amb l'arribada de creuers.4,3 MEUR d'impacte econmicAl costat de les escales, el president de Ports també ha avanat quin és l'impacte econmic que la temporada de creuers d'aquest 2019 deixar al territori. Es calcula que ser de 4,3 MEUR (superant per primer cop la línia dels 4 MEUR).Aquesta xifra s'extreu a partir d'un estudi de l'Associació Internacional de Línies de Creuers (Clia) que estima que cada passatger que desembarca es gasta una mitjana de 62 euros, i cada tripulant, 23 euros. A més, aquí s'hi han d'afegir 6 euros per passatger més (per la despesa vinculada al vaixell en concepte de serveis portuaris).Dami Calvet ha destacat que, sobretot, aquest impacte econmic es deixar notar a Palamós i Roses. I és que, segons recullen les enquestes, fins al 76% dels creueristes fa despesa en aquests municipis el dia de l'escala. I aquells que al matí van d'excursió, també aprofiten la tarda per visitar les poblacions. "Per l'impacte econmic també s'estén a la resta del territori", ha concretat el conseller de Territori, en referncia a les excursions. Aquest 2019 es preveu que les més sollicitades siguin, per aquest ordre, als pobles medievals (Pals i Peratallada), a Tossa de Mar i a Girona. "Aix demostra que els ports dinamitzen l'economia i són la porta d'entrada i l'aparador de la Costa Brava i del país", ha afirmat Calvet.Aquesta temporada 2019 també ser la primera que Palamós i Roses, sota la marca Costa Brava Cruise Ports, formen part de la categoria "port gran" de la Mediterrnia Occidental. Aquesta categoria l'atorga l'Associació de ports amb creuers a la Mediterrnia (Medcruise), de la qual són membres, a aquelles destinacions que superen els 50.000 passatgers (una fita que es va assolir el 2018)."Que es posi les piles"El president de Ports també s'ha referit aquest divendres a la "necessitat" de desencallar la declaració perqu Palamós pugui ser frontera Schengen (i per tant, punt d'entrada i sortida d'aquells turistes de fora la Unió Europea). Dami Calvet ha assegurat que la Generalitat "est a punt" i ha fet els deures, perqu ja ha planificat i reservat els diners- per fer les obres necessries a l'Estació Marítima (bsicament, vestuaris i adequar l'espai per separar els fluxos de passatgers).El conseller, per, ha lamentat que tot aix topi fins ara amb la negativa o el silenci per part de l'Estat. "El Ministeri ens condiciona, i haig de lamentar i criticar la seva postura", ha dit Calvet. El conseller, en aquest punt, ha reclamat a l'Estat que "no governi contra Catalunya", li ha "exigit" que "es posi les piles" per desencallar la declaració de port Schengen i ha dit que la Generalitat "no s'aturar" i insistir fins a aconseguir que sigui un fet.A la presentació de la temporada de creuers a la Costa Brava per aquest 2019 hi han assistit, entre d'altres, els alcaldes de Palamós i Roses, Lluís Puig i Montse Mindan; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i els presidents de les cambres de comer de Girona i Palamós, Domnec Espadalé i Xavier Ribera.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés