Publicado 1/4/2019 14:36:57 +02:00CET

AMPLIACIÓ:Neix a Tarragona una plataforma que reclama desviar els trens de mercaderies per linterior

El collectiu exigeix un calendari de provisionalitat per al tercer fil

ACN

Tarragona.-La plataforma Mercaderies per lInterior, que sha presentat aquest dilluns a Tarragona, reclama que el tercer fil que permetr el pas de trens de mercaderies en ample europeu per la via de la costa sigui provisional. Mentrestant, lentitat vol que Foment estudi una alternativa de pas per linterior amb carcter definitiu. El portaveu de la plataforma, Eugeni Sedano, ha advertit que el pas continuat de trens de mercaderies comporta riscos de seguretat, contaminació acústica i afectacions sobre habitatges, patrimoni i installacions turístiques properes a les vies. Després dhaver mantingut contactes amb agents socials, econmics i polítics del territori, Mercaderies per lInterior comena un període dadhesions al manifest que ha redactat.

La plataforma considera que el tercer fil demostra la planificació incongruent del transport que sha fet al Camp de Tarragona, ats que les mercaderies circulen per vies que travessen els principals nuclis de població i els passatgers es mouen cada cop més per vies i estacions perifriques. Alhora, avisa que el pas de més trens de mercaderies -amb tendncia a ser cada cop més llargs i més pesants- pot saturar la línia de la costa i tenir un impacte negatiu en el pas dels combois de viatgers.El portaveu de la iniciativa, Eugeni Sedano, ha explicat que volen conscienciar la població dels efectes negatius i dels riscos que comporta el tercer fil i del transport de mercaderies -algunes de perilloses. Per aquesta raó, ha insistit que cal exigir a Foment que concreti un calendari de provisionalitat i que comenci a treballar en un corredor de mercaderies alternatiu que passi per linterior.Segons Sedano, cal protegir el turisme cultural i lúdic de la faana marítima, i establir mesures que disminueixin els efectes negatius del trfic de mercaderies sobre els habitatges, els equipaments, les installacions turístiques properes a les vies i els elements patrimonials. En aquest sentit, lens adverteix dels perjudicis que podria patir lAmfiteatre per possibles vibracions derivades del pas de trens.Mercaderies per lInterior defensa que separar els dos trfics permetr que els trens de passatgers guanyin agilitat i rapidesa, i que les empreses augmentin el trfic de mercaderies pel nou traat i contribueixin a potenciar el creixement econmic. Sedano ha subratllat que la plataforma no té nim de lucre, ni adscripció política, i ha fet una crida a la lliure adhesió dentitats i collectius de la ciutat i del territori. Suport dels arquitectes i els empresaris del cmpingEl president de la demarcació de Tarragona del Collegi d'Arquitectes de Catalunya, Joan Tous, sha alineat a favor dexigir la provisionalitat del tercer fil. En aquest sentit, ha avisat que, mentre passin combois de mercaderies pel litoral, la ciutat haur de deixar bloquejats de forma indefinida els projectes dalliberament de la faana marítima o de transformació de la Part Baixa. Per la seva banda, el vicepresident de l'agrupació Cmpings de Tarragona ciutat, Marc Francesch, ha lamentat que no hi hagi cap concreció sobre la solució definitiva per al pas de mercaderies i ha adms que, tenint en compte lelevada inversió que suposar el tercer fil, sospiten que podria estar operatiu més anys dels que voldrien.