Publicat 28/06/2018 14:10

AMPLIACIÓ:Móra la Nova s'adapta amb normalitat a l'episodi de lleugera contaminació de l'aigua d'aixeta

Els veïns s'abasteixen sense cues en cinc cisternes repartides pel poble mentre el consistori insisteix que el risc per a la salut és mínim

ACN

Móra la Nova.-Els habitants de Móra la Nova tenen restringit, des d'aquest dimecres, l'ús d'aigua de l'aixeta perquè si ha detectat traces d'un plaguicida. Els veïns s'apropen amb "civisme " i tranquil·litat a les cisternes que s'han distribuït per diferents punts del municipi, on poden omplir garrafes i ampolles de forma gratuïta. En canvi, sí s'ha percebut cert nerviosisme i molts dubtes per saber què fer en qüestions quotidianes com netejar aliments o mascotes o banyar-se a la piscina. L'alcalde Francesc Moliné insisteix que la limitació d'ús d'aigua de l'aixeta és limita a beure o cuinar perquè el risc és mínim. Moliné ha assenyalat que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) marca un llindar mil vegades superior al de Salut en la presència a l'aigua d'aquest plaguicida, que només s'ha superat en 0,02 micrograms per litre. "Per tant és una dada per relativitzar la gravetat del succés", ha demanat l'alcalde.

Aquest divendres, l'Ajuntament de Móra la Nova començarà a instal·lar els dos filtres de carbó actiu, portàtils i de lloguer, amb què es preveu resoldre provisionalment la situació de contaminació del pou on s'abasteix el municipi d'aigua d'aixeta. El consistori no descarta instal·lar filtres d'aquest tipus "de forma estable", però la solució requereix la redacció d'un projecte i una licitació i per tant, calia una solució provisional per acabar amb l'episodi actual. L'alcalde Francesc Moliné ha apuntat que no es pot tenir garanties absolutes que la restricció de consumir aigua de l'aixeta s'hagués pogut evitar si ja estès construït el pou complementari que preveu el pla de restitució de la descontaminació del pantà de Flix. De fet, aquestes obres que Acuamed s'havia compromès a executar, d'una vegada per totes, amb la darrera fase de neteja de l'embassament, ara tornen a estar aturades pel canvi de govern a Espanya. "Si hagués estat fet no podem garantir que el pou no tingues el mateix problema però tens la possibilitat de jugar amb altres captacions d'aigua", ha defensat Moliné. De fet, la filtració del plaguicida, que s'usa com herbicida a la vinya, és molt difícil d'evitar i l'alcalde ha recordat que, en aquestes dates, és habitual que les analítiques en detectin pics, tot i que és la primera vegada que s'ha hagut de situar el municipi en alerta sanitària i la plujosa primavera hi pot tenir relació. La beta d'aigua de la qual s'abasteix Móra la Nova no prové del riu Ebre, sinó molt probablement del riu Siurana, i recull les filtracions de tota la zona sud del Priorat on hi ha molt cultiu de vinya. "Caldria establir protocols per aconsellar com fer servir aquest plaguicida però es procés lent", ha demanat el batlle. "Hauríem de ser curosos i fer una reflexió perquè al final, el món occidental tenim massa pressa per conrear però té un impacte mediambiental important", ha afegit. Aigua en cisternesDe moment, fins que no es dilueixi l'aigua del dipòsit municipal durant el cap de setmana i fins que les analítiques d'Aigües de Catalunya i Salut donin el vistiplau la setmana que ve, l'Ajuntament de Móra la Nova distribueix gratuïtament aigua amb cisternes. De moment hi ha cinc punts habilitats, distribuïts tenint en compte la dispersió geogràfica de la població, i per poder arribar sobretot en zones on viu la gent gran i amb menys disposició per desplaçar-se. "El repartiment anirà canviant si cal en funció demandes, la gent ve de forma gradual, amb civisme. Molts la compren i no hi ha cues. Agrair, per tant, el civisme i la tranquil·litat de la població", ha dit Moliné.

Contingut patrocinat