Centenars de facultatius es concentren davant la seu de La Unió per llegir el manifest "Som metges, som sanitat i volem qualitat"
ACN
Barcelona.-Centenars de metges procedents de la concentració que han fet a la seu de l'ICS, s'han concentrat el matí d'aquest dilluns a les portes de la seu de La Unió (Associació d'Entitats Sanitàries i Socials) per llegir un manifest on han reivindicat millores assistencials, laborals i retributives per la sanitat concertada. Xavier Lleonart, president del sector d'hospitals de Metges de Catalunya, ha explicat que a la sanitat concertada "la situació és insostenible" perquè "la qualitat assistencial i la seguretat del pacient" estan "en perill". Ha afegit que preveuen noves mobilitzacions fins que l'administració no faci cas "al clam del carrer". Amb un megàfon han llegit un manifest on lamenten que en la recent signatura del conveni col·lectiu del Siscat s'han sentit "menyspreats" per sindicats i patronal. Al text qüestionen l'existència de la patronal i reclamen "respecte" a la conselleria i "qualitat" assistencial.
Els concentrats, que han arribat a la seu de La Unió procedents de la seu de l'ICS, portaven grans pancartes amb el lema "Atenció primària, digne i respectada" i "Som metges, som sanitat i volem qualitat". Amb bata blanca, xiulets i megàfons, han fet soroll mentre entonaven lemes en favor de l'atenció sanitària i en contra de la patronal. Portaven altres pancartes on s'hi podia llegir "Volem qualitat, no precarietat", "El conveni Siscat és paper mullat", "Sous indecents per gestors ineficients" o altres de similars.Després de llegir el comunicat han instal·lat una taula a l'entrada de La Unió (Associació d'Entitats Sanitàries i Socials) . A una banda de la taula hi havia maletins negres i a l'altra auscultadors i al mig un paper on s'indicava: "Qui voleu que decideixi la vostra salut?". Al voltant de la taula han enganxat desenes de cartells taronges que informaven de la vaga que està previst que s'allargui fins el proper divendres 30 de novembre. Abans de desconvocar l'acte s'ha convocat als manifestants a una concentració aquest dimarts al davant de la Conselleria de Salut a les 11 hores.ReivindicacionsSegons Metges de Catalunya els professionals de la concertada convocats a la vaga són més de 10.000 facultatius de 53 hospitals d'aguts, 86 equips d'atenció primària (EAP), 50 centres sociosanitaris i 25 centres de salut mental gestionats per les patronals Unió Catalana d'Hospitals (UCH), el Consorci Associació Patronal Sanitària i Social (CAPSS) i l'Associació Catalana d'Entitats de Salut (ACES). El seu objectiu principal és "aconseguir millores assistencials, laborals i retributives per al col·lectiu mèdic que no han estat recollides en el conveni col·lectiu del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (Siscat)" signat el 21 de novembre per les patronals sanitàries i els sindicats CCOO, UGT i SATSE.En concret, entre les seves reivindicacions hi ha l'equiparació de la jornada laboral anual dels facultatius, que actualment és de 1688 hores, a les 1620 hores de la resta de col·lectius professionals del conveni Siscat. També volen regular el règim de jornada, la distribució horària i els descansos dels facultatius, fixar un límit màxim i un temps mínim per les visites de l'atenció primària concertada i recuperar el poder adquisitiu "perdut en els últims 10 anys a conseqüència de les retallades".A més, consideren que cal establir un preu per a l'hora de guàrdia mèdica de presència física que iguali el valor de l'hora ordinària de treball, implantar l'equiparació salarial total dels facultatius d'assistència primària i hospitals i millorar les retribucions variables per objectius. Finalment, també reclamen millorar els drets de conciliació de la vida laboral, personal i familiar, incrementar de 20 a 40 hores el permís retribuït per a formació i recerca, incrementar les mesures de salut mental i reduir la contractació temporal i precària.