Publicat 16/10/2020 16:00

AMPLIACIÓ:L'R1 estar tallada pel Pont de la Puríssima per enllestir les obres i normalitzar la circulació per la Sagrera

Els trens circularan per dins la nova estació i recuperaran la freqüncia prvia a les obres, que van comenar el juliol

ACN

Barcelona.-Adif té previst tallar l'R1 entre les 00.15 h del 5 de desembre i les 11.00 h del 8 de desembre coincidint amb el Pont de la Puríssima- per normalitzar la circulació de la línia al seu pas per la nova estació de la Sagrera de Barcelona. Segons indica un document intern d'Adif, les actuacions encara estan pendents d'aprovació, tot i que un portaveu de l'empresa consultat per l'ACN assegura que tindran llum verda en un termini mxim de dues setmanes. Amb aquesta acció, Adif podr construir l'últim tram de via necessari perqu l'R1 circuli per dins La Sagrera amb la mateixa freqüncia de pas prvia a les obres, que van comenar el 25 de juliol. Així, la línia del Maresme tornar a disposar de dues vies en el tram afectat.

Durant els últims tres mesos, els treballs han obligat als trens de l'R1 a circular en via única en un tram d'1,7 quilmetres, situat entre les estacions de Sant Adri i El Clot Aragó. Arran d'aquestes actuacions, l'oferta a la línia s'havia redut a sis trens per hora i sentit en les hores punta i a quatre trens per hora i sentit durant la resta de la jornada. Passat el 8 de desembre, els trens recuperaran la freqüncia horria anterior i circularan per l'interior de La Sagrera per primera vegada.El coordinador de les obres de l'estació intermodal de la Sagrera, Luis Ubalde, qualifica els canvis "fita histrica" i assegura que permetran avanar en altres actuacions perqu la infraestructura es pugui seguir transformant. Tal com est previst, la Sagrera també ha d'acollir els trens de la línia Granollers-Barcelona, vuit vies d'alta velocitat i una estació d'autobusos, a banda de dues línies de metro i una nova zona d'aparcaments. A hores d'ara, l'obra executada a l'estació voreja el 40%.Actuacions per enllestir l'R1El nou traat de l'R1 est prcticament enllestit. Segons Adif, tan sols falta construir uns 70 metres de via sota el pont de Bac de Roda, el punt per on ara mateix es desvia la línia per poder completar el seu recorregut. En aquesta part, els trens baixaran en via doble fins a l'interior de l'estació a través d'una rampa amb un pendent del 3% i que, un cop es completin totes les actuacions, quedar soterrada.Inicialment, estava previst que les obres tinguessin lloc entre els dies 7 i 8 de novembre, per s'han acabat posposant pel Pont de la Puríssima. Segons Adif, l'agncia estatal de seguretat ferroviria va sollicitar una srie de comprovacions que l'empresa no tenia previstes. Davant aquesta situació, Adif ha decidit canviar les dates per evitar que els treballs coincideixin amb dies feiners. "La idea ha sigut avanar al mxim les obres amb la idea que el tall de circulació sigui el mínim", ha comentat Ubalde. Malgrat l'ajornament, coordinador de les obres assegura que tot es mou "dins els terminis establerts" i assegura que la pandmia no ha allargat les actuacions.Un "pulmó" per al servei de RodaliesDes d'Adif subratllen que la construcció de la nova estació intermodal de la Sagrera amaga "grans complexitats" i, alhora, manifesten que té "molta importncia" per la xarxa ferroviria. Ubalde apunta que la nova estació oferir "més comoditat i seguretat" als passatgers i millorar "la capacitat operativa" de la xarxa. "Davant qualsevol incidncia, la Sagrera ens far de pulmó", ha afegit.En aquest sentit, i un cop finalitzades totes les obres, l'estació disposar de tres plantes i ocupar una superfície de 215.000 metres quadrats. En el nivell inferior hi haur vuit vies i quatre andanes pels trens regionals (les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers). Al mig hi haur un gran vestíbul amb aparcaments als extrems, mentre que al nivell superior hi haur vuit vies i quatre andanes pels trens d'alta velocitat.A més, l'estació disposar d'un espai d'estacionament per a trens d'alta velocitat que comptar amb un total de 12 vies. All es prepararan els trens que han de fer un nou servei, un model indit a l'Estat. A banda de descongestionar la circulació de trens, Ubalde destaca la importncia que tindr aquest espai de cara als prxims anys. "La liberalització de l'alta velocitat ens obligar a treballar amb diferents operadors, i aquest projecte és molt ambiciós", ha concls.