Publicado 20/10/2020 18:46

AMPLIACIÓ:L'Estat congela el desdoblament de l'N-II a l'Alt Empord exceptuant la variant de Figueres i l'enlla fins a Orriols

Ábalos sosté que la fi de la concessió a l'AP-7 permetr que l'autopista absorbeixi gran part del trnsit de la nacional

ACN

Girona.-L'Estat congela el desdoblament de l'N-II a l'Alt Empord. Si més no, en espera de rebre un estudi que concreti com es redistribuir la mobilitat un cop acabi la concessió de l'AP-7 (prevista per a l'agost de l'any vinent). El ministre de Transports, José Luis Ábalos, sosté que la hiptesi és que a partir d'aleshores, quan no hi hagi peatges, l'autopista absorbir el trnsit de mitj i llarg recorregut i que l'N-II servir per a desplaaments locals. En resposta a una pregunta del senador Jordi Martí (ERC), el ministre sí que ha avanat, per, que de tots els projectes per duplicar l'N-II, l'Estat considera que, digui el que digui l'estudi, n'hi ha dos que s'hauran de fer: estendre l'autovia fins a Orriols i executar la variant de Figueres.

El govern espanyol es replanteja el projecte de l'N-II a l'Alt Empord. Aquí, la intenció de l'Estat era la de duplicar la carretera; és a dir, aprofitar la traa actual i incorporar-hi un nou carril a banda i banda. Entre Orriols i la Jonquera, el projecte s'havia dividit en sis trams, que incloen dues noves variants (la de la Bscara i la de Pont de Molins).Al juliol de l'any passat, el Ministeri aleshores, encara era Foment- va posar en servei el tram de 3,3 quilmetres d'autovia A-2 entre Mediny i Orriols. És el que enllaa amb el peatge de Vilademuls, on cap al sud l'autopista passa a ser de quatre carrils. Més enll d'aix, per, poc més s'ha avanat pel qu fa referncia als trams del nord. I més enll de la duplicació, l'Estat té encara uns altres deures pendents: la millora dels enllaos de Pontós i Garrigs.Aprofitant el ple del Senat, ERC ha demanat al ministre Ábalos quina és la previsió que té el govern espanyol amb l'N-II a l'Alt Empord. El senador republic Jordi Martí ha interpellat el titular de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i li ha recordat que, dels 99 quilmetres de carretera que discorren en parallel a l'autopista, 43 corresponen a l'N-II entre Orriols i la Jonquera.A més, Martí també ha volgut posar de relleu que l'N-II suporta una intensitat de trnsit elevada. I ha posat com a exemple que, entre els quilmetres 773 i 774 -al terme de la Jonquera- per la nacional hi passen de mitjana 21.574 vehicles diaris (dels quals, un 7% són camions)."Ja comena a ser hora de desencallar el dficit histric més flagrant en infraestructures viries que es recorda a comarques gironines", ha dit el senador d'ERC. "Parlem d'un projecte que acumula més de vint anys de retard, i que perjudica la mobilitat i el transport per carretera", hi ha afegit Jordi Martí."Cal replantejar els projectes"El ministre de Transports, d'entrada, ha recordat que d'en de mitjans del 2018, quan el PSOE va arribar a la Moncloa, s'han invertit 36 MEUR a les carreteres gironines. José Luis Ábalos ha esmentat específicament l'entrada en servei dels trams Maanet-Sils de l'A-2, el Mediny-Orriols i també les obres de millora de l'N-II entre Tordera i Maanet (que van comenar al setembre de l'any passat).El ministre, per, ha adms que es fa "necessari" revisar els trams del nord perqu la fi de la concessió de l'AP-7, prevista per a l'agost del 2021, obre "un escenari molt diferent". Segons ha explicat Ábalos, un dels objectius de duplicar l'N-II era perqu la carretera servia d'alternativa a l'autopista. Per davant la fi dels peatges, all que ha fet el govern espanyol és encarregar un estudi que analitzi com canviar la mobilitat viria al corredor d'infraestructures de l'Alt Empord. El ministre ha explicat que el contracte d'aquest estudi es va fer al mes de mar, i que aquest document ser precisament "l'eina que ens permeti prioritzar aquelles actuacions que cal dur a terme". Ábalos ja ha avanat, per, que un cop s'acabi la concessió de l'AP-7, "sens dubte" l'autopista captar el trnsit de mitj i llarg recorregut, i que l'N-II quedar com a via de distribució per als desplaaments locals."La previsió és que l'acabament de la concessió reduir la intensitat del trnsit, i aix permetr assolir els objectius del pla per millorar les condicions de servei de l'N-II i els índexs de sinistralitat", ha dit el ministre. És a dir, que fins que no surti l'estudi, l'Estat congela el desdoblament de la nacional a l'Alt Empord.Hi ha, per, dues excepcions. Dos projectes que el ministre ja ha avanat que, "amb independncia" del qu conclogui l'estudi, el govern espanyol creu que és "necessari" dur a terme. I per aix, Transports ja treballa en la redacció d'aquests projectes. El primer és estendre l'autovia fins a Orriols (perqu el tram actual acaba abruptament passada la riera de Cinyana). I el segon és la variant de l'N-II a Figueres. Més enll d'aquests dos, per, Ábalos ho ha deixat tot en suspens.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés