Publicado 11/02/2019 16:16

AMPLIACIÓ:Les polítiques socials centren una de cada tres queixes al síndic de greuges

Ribó denuncia la "inadequada resposta de els administracions" davant els desnonaments

ACN

Barcelona.-Les polítiques socials centren el 31,3% de les queixes que van arribar al síndic el 2018, segons l'informe que s'ha presentat al Parlament. Per aix Rafael Ribó ha reclamat més acord polític per fer front a les problemtiques i a les desigualtats socials. També ha denunciat la "inadequada resposta" de les administracions davant els desnonaments de persones vulnerables. El síndic considera que l'increment de les queixes en aquest mbit posen de manifest "la manca d'un parc d'habitatges social social suficient i el collapse de les meses d'emergncia residencial". En total el 2018 el síndic va rebre 10.495 queixes procedents de 14.000 persones, ha ats 9.987 consultes i ha iniciat 264 actuacions d'ofici.

Pel que fa a les queixes relacionades amb les polítiques socials, "mai com fins ara" s'han rebut tantes queixes en qu una mateixa persona aglutinés problemes d'índole diversa. En aquest sentit, Ribó ha exposat que són freqüents els casos en qu a partir de la denegació de la renda garantida de ciutadania els ciutadans entren en una roda que deriva en situacions greus de pobresa energtica i fins i tot de desnonaments. Aquestes situacions poden arribar a ser més dramtiques si es tracta de persones amb infants a crrec. De fet, la majoria de queixes en aquests mbits han estat presentades per dones. El síndic ha demanat "a totes les institucions catalanes" que estableixin com a reptes prioritaris per al futur la lluita contra la desigualtat social i econmica, la consideració de l'habitatge com a dret fonamental, i no només com a objecte econmic, i la igualtat d'oportunitats en l'educació.DesnonamentsLes vulneracions en matria d'habitatge han comportat un augment de queixes i han posat de manifest la manca d'un parc d'habitatges social suficient i el collapse de les meses d'emergncia residencial. Respecte al parc d'habitatges, el síndic posa el focus en el paper de la SAREB, que considera que ha mostrat una voluntat molt escassa de contribuir a resoldre les dificultats per accedir a un habitatge assequible. Per aix insta el govern espanyol a legislar sobre l'obligació de la SAREB de cedir almenys un 30% dels seus habitatges per destinar-los al lloguer social.Les queixes rebudes també mostren situacions greus i sobrevingudes de prdua de l'habitatge habitual, principalment com a conseqüncia de procediments judicials de desnonament, que requereixen una "resposta immediata" de l'administració. El síndic ha denunciat que "les meses d'emergncies estan desbordades per l'increment de les necessitats d'habitatge i els terminis de resolució són excessivament llargs". També critica "la demora excessiva en l'assignació d'un habitatge després que la mesa hagi dictat una valoració favorable. Davant aquesta situació el síndic considera "improrrogable l'aprovació d'un pla de xoc per donar-hi solució". Renda garantida i bo social d'electricitatEl síndic ha rebut queixes per la denegació o la manca de resposta a la sollicitud de la renda garantida de ciutadania i també per la manca d'informació sobre les diferents prestacions que preveu la Llei 14\/2017. Entre les deficincies observades, el síndic ha denunciat que s'arbitri una sollicitud única per als dos tipus de prestacions i que no s'identifiqui d'entrada quina és la prestació que s'est tramitant. La gestió del bo social d'electricitat és "confusa i complexa" a causa de l'aprovació pel Reial decret 897\/2017 i aquest element s'agreuja perqu els procediments estan impulsats per persones vulnerables i impliquen administracions i empreses de diferents nivells i competncies. Les queixes rebudes el 2018, segons el síndic, posen de manifest "l'exclusió del bo social elctric de collectius que, com les persones perceptores de pensions de vidutat, gaudien d'aquest ajut en la factura elctrica segons la normativa anterior, vigent des del 2009". Medi ambientEl síndic apunta que en un context de recuperació econmica i més disponibilitat de recursos per part de les administracions públiques, est proliferant l'execució d'obres públiques i privades. En aquest sentit, critica l'especulació, els impactes irreversibles sobre el territori i la manca de consideració de l'alternativa zero dels projectes privats. Pel que fa a les mesures per reduir la contaminació de l'aire a Barcelona, el síndic denuncia que són "insuficients" i cal seguir potenciant altres mesures, com l'ús de la bicicleta, del 'car pooling', l'ús de vehicles d'energies alternatives, la millora de la connexió en la xarxa de transport públic, el tancament de l'accés de les zones de la ciutat més contaminades o la creació d'un peatge de congestió.Persones en situació de pobresa energticaEl síndic ha rebut queixes per les prctiques de cobrament de deutes que porten a terme agncies de recobrament que actuen per compte d'empreses subministradores, amb relació a persones que es troben en situació de pobresa energtica. Aquestes queixes relaten assetjament telefnic i recepció d'escrits de reclamació del deute, amb l'advertiment de la interposició d'actuacions judicials o de la inclusió de les dades personals en registres de solvncia econmica.El coneixement del síndic es situa al 68%El coneixement de la institució del síndic de greuges ha passat del 50% el 2005 al 68% el 2019. El síndic ha destacat aquesta dada perqu considera que quan va arribar "era una institució desconeguda per bona part de la ciutadania". El 2018 s'ha registrat un 97,6% d'acceptació de les resolucions.Les xifresPel que fa a les xifres de l'informe presentat al Parlament en relació al 2018, les queixes relacionades amb les polítiques socials han passat de 2.945 el 2017 a 3.367 el 2018, arribant al 31,3% del total. Aquest mbit inclou els serveis socials, educació i recerca, salut, infncia i adolescncia, treball i pensions i discriminació.Pel que fa a l'administració pública i tributs, s'ha passat de 2.38 a 2.996 queixes, que són el 27,8% del total. Les polítiques territorials han generat menys queixes, s'ha passat de les 2.885 a les 1993, el que representa un 18,5% del total. Finalment, les queixes relacionades amb el consum han estat 1.679 (15,6%), amb la seguretat ciutadana i la justícia 685 (6,4%) i amb la cultura i la llengua 42 (0,4%).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés